PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF MENGGUNAKAN GENIALLY PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM DAN SOSIAL

Authors

  • Indah Melati Putri Universitas Pakuan
  • Yuli Mulyawati Universitas Pakuan
  • Dendy Saeful Zen Universitas Pakuan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23383

Keywords:

Interactive Learning Media, Genially, Natural and Social Sciences

Abstract

This research uses the Research and Development (R&D) method with the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). This research involved one lecturer each of media experts, linguists, material experts, and involved one teacher. The subjects in this study were fifth grade teachers and fifth grade students of SDN Sirnagalih 03 Bogor Regency in the academic year 2023/2024 with a total of 27 students. From the results of this study it can be concluded that interactive learning media using genially is suitable for use in learning. This is based on the results of validation conducted by validators obtained the final results of validation of media experts by 88%, language experts by 100%, lecturer material experts by 100%, and teacher material experts by 87% with an average result of 93% which is included in the "Worthy" criteria. As well as based on the results of the student participant response questionnaire which obtained a result of 96% and the teacher who obtained 100%, both of which were classified as "Feasible" criteria applied in learning.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agus Salim, Mansur, H., & Utama, A. H. (2020). Evaluasi ketepatan pemilihan media pembelajaran jarak jauh di masa pandemi covid-19. Al-Falah. 108.

Enstein, J., Bulu, V. R., & Nahak, R. L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Game Edukasi Bilangan Pangkat dan Akar menggunakan Genially. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(01), 102. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i01.150

Fitra, J., & Maksum, H. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif dengan Aplikasi Powntoon pada Mata Pelajaran Bimbingan TIK. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(1), 3. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i1.31524

Gulo, S., & Harefa, A. O. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Powerpoint. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 292. https://doi.org/10.56248/erdurcativo.v1i1.40

Khoirun Ni’mah, N., Warsiman, W., & Hermiati, T. (2022). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Media Genially Dalam Pembelajaran Daring Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 5 Malang. Jurnal Metamorfosa, 10(1), 3. https://doi.org/10.46244/mertamorfosa.v10i1.1731

Kholis, N. (2022). Konsep Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pendidikan Agama Islam Berbasis Genially dan Book Crerator. As-Salam Jurrnal Hukum Islam Dan Pendidikan, 01(02), 85.

Lehan, A. A. D., Koroh, T. R., Nawa, N. Er. A., Kota, M. K., Nurhabibah, S., & Fembriani, F. (2023). Pelatihan Pembuatan Media

Sibghatullah Mujadidi, Siti Suharsih, Putri Intan Oktapiani, Isyarah Khaeraini, Nur Addiena Kamila, & Nabila Murtiara Fajris. (2023). Gamifikasi dalam Pengajaran Bahasa Inggris dengan Menggunakan Platform Genially. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 3(3), 42. https://doi.org/10.55606/jurpernsi.v3i3.2834

Siti Rinjani. (2024). Implementasi Media Genially dalam Agus Salim, Mansur, H., & Utama, A. H. (2020). Evaluasi ketepatan pemilihan media pembelajaran jarak jauh di masa pandemi covid-19. Al-Falah. 108.

Enstein, J., Bulu, V. R., & Nahak, R. L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Game Edukasi Bilangan Pangkat dan Akar menggunakan Genially. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(01), 102. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i01.150

Fitra, J., & Maksum, H. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif dengan Aplikasi Powntoon pada Mata Pelajaran Bimbingan TIK. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(1), 3. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i1.31524

Gulo, S., & Harefa, A. O. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Powerpoint. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 292. https://doi.org/10.56248/erdurcativo.v1i1.40

Khoirun Ni’mah, N., Warsiman, W., & Hermiati, T. (2022). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Media Genially Dalam Pembelajaran Daring Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 5 Malang. Jurnal Metamorfosa, 10(1), 3. https://doi.org/10.46244/mertamorfosa.v10i1.1731

Kholis, N. (2022). Konsep Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pendidikan Agama Islam Berbasis Genially dan Book Crerator. As-Salam Jurrnal Hukum Islam Dan Pendidikan, 01(02), 85.

Lehan, A. A. D., Koroh, T. R., Nawa, N. Er. A., Kota, M. K., Nurhabibah, S., & Fembriani, F. (2023). Pelatihan Pembuatan Media

Sibghatullah Mujadidi, Siti Suharsih, Putri Intan Oktapiani, Isyarah Khaeraini, Nur Addiena Kamila, & Nabila Murtiara Fajris. (2023). Gamifikasi dalam Pengajaran Bahasa Inggris dengan Menggunakan Platform Genially. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 3(3), 42. https://doi.org/10.55606/jurpernsi.v3i3.2834

Siti Rinjani. (2024). Implementasi Media Genially dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Mahasiswa PBSI UIN Jakarta. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 58. https://doi.org/10.54259/diajar.v3i1.2345

Subhan, D. K. (2019). 103755-29643-1-Sm. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika Dan Informatika, 7(1), 75.

Trimansyah. (2021). Kecenderungan Media Pembelajaran Interaktif. FITRAH : Jurnal Studi Pendidikan, 11(2), 18.

Yolanda, A., Santa, & Indriani, R. S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Genially Pada Materi Norma Dalam Adat Istiadat Daerahku. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 6245.

Zain, A. A., & Pratiwi, W. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Powerrpoint Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Tematik Kelas V SD. Indurstry and Higher Education, 3(1), 77. http://jourrnal.urnilak.ac.id/inderx.php/JIErB/articler/vierw/3845%0Ahttp://dspacer.urc.ac.id/handler/123456789/1288

Downloads

Published

2025-03-30