EVALUASI IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA NEGERI DI KECAMATAN DUAMPANUA KABUPATEN PINRANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23310Keywords:
CIPP, merdeka curriculum evaluation, mathematics learning, state junior high schoolAbstract
This evaluative study aims to assess the implementation of the Independent Curriculum in mathematics learning at public junior high schools in Duampanua Subdistrict, Pinrang Regency. The research uses the CIPP evaluation model (Context, Input, Process, Product). Data collection was conducted through questionnaires and interviews with school principals, mathematics teachers, and students. The collected data were analyzed using both quantitative and qualitative descriptive methods. The study's findings indicate that: (1) the Operational Curriculum of Educational Units (KOSP) has been implemented as expected; (2) the capacity of educational units still requires improvements to fully support the optimal implementation of the Independent Curriculum; (3) the mathematics learning process meets the established criteria; (4) students' mathematics learning outcomes have shown excellent results, in line with the Criteria for the Achievement of Learning Objectives (KKTP).Downloads
References
Agus, A. H. R., Yaqin, M. A., & Rahman, K. N. (2023). Management sumber daya manusia dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Educatio, 9(4), 2244-2251. Universitas Nurul Jadid, Indonesia.
Ary, Y. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran Matematika Kelas VII di SMP Negeri 2 Balusu.
Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan. (2022). Panduan Pengembangan Kurikulum Operasional di Satuan Pendidikan. Jakarta Pusat: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Buker, M., & Niklason, G. (2019). Curriculum evaluation & improvement model. Journal of Health Administration Education, 36(1), 37–55.
Feyza Yudhistira, Aditiya Dwi Pangestu, Alif Akbar, Miftahul Hayatunnisa, Lusi Utari, Yoga Pratama, & Indah Noviyanti. (2023). Fungsi Dan Pengaruh Visi Misi Pada Sebuah Organisasi SD Negeri 02 Pulau Besar. OPTIMAL Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 3(3), 178–189.
Firmansyah, H. (2023). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan Proses Perubahan Kurikulum K-13 Menjadi Kurikulum Merdeka. 5(3), 1230–1236.
Görür, D. Z., & Babadoğan, M. C. (2021). What Are the Curriculum Implementation Difficulties by Teachers of Syrian Students? International Education Studies, 14(12), 13.
Hastuti, N., Fikri, M., & Wahyuningsih, S. (2022). Evaluasi Program Pendidikan.
Hussaini, M. H. AL. (2022). Effect of Information Technology on Education. International Journal of Information technology and Computer Engineering, 24, 1–5.
Ilhan, A., & Ekber Gülersoy, A. (2019). Discovery learning strategy in geographical education: A sample of lesson design. Review of International Geographical Education Online, 9(3), 523–541.
Intan, D. N., Kuntarto, E., & Sholeh, M. (2022). Strategi guru untuk mencapai tujuan pembelajaran pada pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal BasicEdu, 6(3). Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Jambi.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2024). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 12 Tahun 2024 tentang Kurikulum pada PAUD, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Menengah. Jakarta: Kemdikbudristek.
Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi No. 16 Tahun 2022 tentang Standar Proses pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar dan Jenjang Pendidikan Menengah. DKI Jakarta.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2024). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 25 Tahun 2024 Tentang Perubahan Atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 15 Tahun 2018 Tentang Pemenuhan Beban Kerja Guru, Kepala Sekolah, dan Pengawas Sekolah (Pasal 9 Ayat 1). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 21 Tahun 2022 tentang Standar Penilaian Pendidikan Anak Usia Dini dan Jenjang Pendidikan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2023). Permendikbudristek Nomor 22 Tahun 2023 tentang Standar Sarana dan Prasarana Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidika Menengah.
Lestari, Sri. (2020). Modul Sesi 9 Needs Analysis dalam Pengembangan Kurikulum: Universitas Esa Unggul.
Pemerintah Republik Indonesia. (2021). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 Tahun 2021 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Pemerintah Republik Indonesia.
Puspitasari, A., Islam, U., Aji, N., Idris, M., Muadin, A., Islam, U., Aji, N., Idris, M., & Salabi, A. S. (2023). Evaluasi implementasi kurikulum merdeka menggunakan model cipp di sd bontang 1. 8(1), 49–58.
Rosidah, Ani & Patmawati, Imas. (2023). Pentingnya Visi, Misi, dan Tujuan Sekolah. Jurnal Pelita Nusantara: Kajian Ilmu Sosial Multidisiplin. Vol. 1. No. 2, 182-187.
Sasmita, Puput. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Matematika Kelas VII di SMP Negeri 1 Pariaman. Skripsi, Teknologi Pendidikan. Padang: Universitas Negeri Padang.
Setiawan, H. R. (2021). Manajemen kegiatan evaluasi pembelajaran. Seminar Nasional Teknologi Edukasi Sosial Dan Humaniora, 1(1), 507–511.
Suranto, D. I., Annur, S., & Alfiyanto, A. (2022). Pentingnya Manajemen Sarana dan Prasarana dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(2), 59-66.
Suyono, S. P. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Menemukan Peluang Empirik Dan Teoritik Pada Mata Pelajaran Matematika Melalui Metode Pembelajaran Discovery Learning Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 3 Kecamatan Ponorogo. Jurnal Merdeka Mengajar, 2(2), 71–78.
Tuju, R. S., Rumbekwan, G., Sinaga, D. C., Ellss, V., & Mandacan, Y. (2022). Curriculum Evaluation Model in Development Higher Education Curriculum. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 5(1), 2025–2032.
Utomo, R. K. (2023). Upaya Meningkatkan Pemahaman Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) Melalui Program Monitoring dan Evaluasi (Monev) Kegiatan In House Training (IHT) di SD Negeri Pedurungan Tengah 01 Kota Semarang. 4(1), 101–110.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.