STUDI LITERATUR: PENGGUNAAN MEDIA VIDEO ANIMASI CERITA RAKYAT UNTUK KETERAMPILAN BAHASA PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23219Keywords:
folktales, animated video media, elementary schoolAbstract
Indonesian language learning at the elementary school level still faces various challenges in improving students' listening, reading, writing, and storytelling skills. One alternative that can be implemented is the use of animated video media, which has been proven to enhance motivation and learning outcomes. This study aims to examine the effectiveness of animated videos in Indonesian language learning by referring to ten previous studies. This research employs a literature review method by analyzing ten articles discussing the use of animated videos in Indonesian language learning. Various testing methods used in previous studies include pretest-posttest, t-test, expert validation, and N-Gain analysis. The analysis results indicate that animated videos significantly contribute to improving students' language skills. Several studies report an increase in students' learning scores by 78%-90%, with a significant difference between the experimental class using animated videos and the control class applying conventional methods. Additionally, this media has been proven to enhance students' interest, motivation, and comprehension of learning materials. However, challenges in its implementation include limited technological infrastructure in schools and teachers' readiness to utilize this media optimally.Downloads
References
Angga, A., Abidin, Y., & Iskandar, S. (2022). Penerapan pendidikan karakter dengan model pembelajaran berbasis keterampilan abad 21. Jurnal Basicedu, 6(1), 1046-1054.
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R., & Afgani, M. (2022). Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1-9.
Ayu, R., Cahyono, D., & Aspiradi, R. (2021). Systematic literature review: kualitas laporan keuangan pada koperasi. Jurnal Akuntansi, 10(1), 37-48.
Bukit, S. and Tarigan, E. (2022). Kompetensi pedagogik guru dalam membentuk karakter siswa sekolah dasar. Widya Genitri Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Dan Kebudayaan Hindu, 13(2), 110-120.
Daliman, M. (2023). Kompetensi dan kecerdasan dosen dalam pembentukan karakter peserta didik. JEP, 3(2), 28-39.
Faizah, A. N., Purwati, P. D., & Murtini, T. (2024). Digital Storytelling Animation Media with Minimum Competency Assessment to Enhancing Students Folktales Reading Comprehension. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 8(1), 137-147.
Farinada, D., Julaeha, S., & Ikrom, F. (2024). Penerapan model pembelajaran role playing untuk meningkatkan fokus belajar bahasa indonesia siswa sekolah dasar. Journal of Humanities Education Management Accounting and Trans, 1(2), 646-651.
Fariq, A. (2011). Perkembangan dunia konseling memasuki era grobalisasi. Pedagogi, II Nov 2011(Universitas Negeri Padang), 255-262.
Fitri, S. (2024). Implementasi metode role playing dalam pembelajaran bahasa indonesia di sekolah dasar negeri no. 48/vii pelawan ii kecamatan pelawan. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 5(4), 582-586.
Hani, P. A. (2024). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Cerita Rakyat dengan Media Video Animasi Kisah Nusantara Kelas VII SMP PGRI 01 Singosari. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran, 19(12).
Hervita, A. and Arini, N. (2022). Pengembangan media poca (poetry card) dengan teknik akrostik pada mata pelajaran bahasa indonesia sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 583-591.
Kurniawan, M., Wijayanti, O., & Hawanti, S. (2020). Problematika dan strategi dalam pembelajaran bahasa indonesia di kelas rendah sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (Jrpd), 1(1).
Kurniawan, M., Wijayanti, O., & Hawanti, S. (2020). Problematika dan strategi dalam pembelajaran bahasa indonesia di kelas rendah sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (Jrpd), 1(1).
Mardiana, D., Supriyanto, R., & Pristiwati, R. (2021). Tantangan pembelajaran abad-21: mewujudkan kompetensi guru kelas dalam mengaplikasikan metode pengajaran bahasa. Tunas Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 1-18.
Metrahultikultura, M. and Gunartati, G. (2023). Pendidikan humanistik melalui nilai-nilai budaya dalam benda peninggalan praaksara (purbakala) dalam pembelajaran sejarah. Fajar Historia Jurnal Ilm Sejarah Dan Pendidikan, 7(1)
Mutiarani, M., & Rahman, I. A. (2019). Indonesian Folklore Animation As English Learning Media And Students’character Education For Primary School. Semnasfip.
Nisa, R. K. (2022, June). Efektivitas video animasi terhadap keterampilan bercerita siswa sekolah dasar. In Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian (Vol. 4, pp. 1361-1370).
Novarida, S., & Mindaudah, M. (2022). Penggunaan Media Video Animasi Cerita Rakyat Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Pada Siswa Kelas V SDN Jatimlerek II Tahun Pelajaran 2021/2022. Sastranesia: Jurnal Pendidikan Bahasa & Sastra Indonesia.
Puspitasari, H. (2018). Standar proses pembelajaran sebagai sistem penjaminan mutu internal di sekolah. Muslim Heritage, 2(2)
Puspitoningrum, E., Romadhianti, R., Irawan, D., Solissa, E., & Kurniawan, D. (2024). Efektivitas penggunaan permainan edukatif dalam meningkatkan keterampilan berbicara bahasa indonesia di sekolah dasar. Al-Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 459.
Putra, A. (2023). Problematika pembelajaran bahasa indonesia di sekolah. MJLPBIA, 1(1), 1-7.
Putrihapsari, R. and Fauziah, P. (2020). Manajemen pengasuhan anak usia dini pada ibu yang bekerja: sebuah studi literatur. Jiv-Jurnal Ilmiah Visi, 15(2), 127-136.
Rachmawati, A., & Erwin, E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Berbantuan Media Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4)
Rahmani, P. (2018). Upaya peningkatkan hasil belajar menceritakan kembali isi cerpen secara lisan melalui metode cooperative script pada siswa kelas ix d semester 1 smp negeri tawangsari 2. Jurnal Ilmiah Edunomika, 2(01).
Sari, H. R., & Yatri, I. (2023). Video Animasi Melalui Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(3), 159-166.
Suantini, N. N. (2025). Pengembangan Media Video Animasi Cerita Rakyat “Siap Selem” Pada Materi Penerapan Nilai-Nilai Pancasila Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II SD Negeri Bonyoh (Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).
Suantini, N. N., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2024). Implementasi teori kognitif sosial Bandura melalui media video animasi cerita rakyat Bali untuk meningkatkan pendidikan moral siswa kelas V sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1)
Suhartono, S., Susiani, T., Ngatman, N., Salimi, M., & Hidayah, R. (2022). Analisis pembelajaran bahasa indonesia di sekolah dasar pada masa pandemi. Jurnal Basicedu, 6(2), 1637-1644.
Suryaman, S., & Suryanti, Y. (2022). Pengembangan media video animasi berbasis plotagon dan capcut untuk meningkatkan hasil belajar kognitif siswa kelas ii sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 841-850.
Suryaningrum, S. (2023). Strategi pengembangan keterampilan berbahasa anak sekolah dasar melalui cerita bergambar. Edukasi Temat.: J. Pendidik. Sekol. Dasar, 4(1), 1-7.
Syafi’i, A., Saied, M., & Hakim, A. (2023). Efektivitas manajemen pendidikan dalam membentuk karakter diri. Journal of Economics and Business Ubs, 12(3), 1905-1912.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.