PENINGKATAN KEAKTIFAN SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR PADA PEMBELAJARAN IPAS MELALUI MEDIA INTERAKTIF WORDWALL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23144Keywords:
active, social and science study, wordwall mediaAbstract
This research based on low students active learning of third grade SDN Kleco 1 Surakarta. Students often passive on learning and not active during class. Low active learning seen on lack of students interaction and completing assignments. This research is Class Action Research (CAR) that aim to increase students active learning on IPAS subject through Wordwall media. This research subject consisted of third grade students on SDN Kleco 1 Surakarta. This research method was conducted of two cycle with. Data collecting through observation and documentation is describe with increasing active learning percentage calculation, then compare with success indicator which is above 75%. Through data collecting show that there’s improvement of 65,19% students had high active learning from cycle I, then improve with 86,88% in cycle II. Based on this result show that Wordwall media is effective to improve third grade students active learning on IPAS subject.Downloads
References
Alwi, M., & Kurniawan, C. (2024). Inovasi Pembelajaran Abad 21 Media Aplikasi Berbasis Website “Wordwall” dan Penerapannya di Sekolah Dasar. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 4(8), 4. https://doi.org/10.17977/um065.v4.i8.2024.4
Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Kabupaten Garut. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3149
Anggraini, P. D., & Wulandari, S. S. (2021). Analisis Penggunaan Model Pembelajaran Project Based Learning Dalam Peningkatan Keaktifan Siswa. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap
Ardiansyah, R., & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif.
Arikunto, Suharsimi. (2007). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara.
Farhana, H., Awiria, & Muttaqien. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Harapan Cerdas.
Fikriyah, S. N. (2021). Analisis Perkembangan Fisik-Motorik Siswa Kelas 3 di Sekolah Dasar Negeri Tajem. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 200–207. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.121
Gili Barat Kamal Sri Mei Astutik, N. (2024). Upaya Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas I Dengan Media Pembelajaran Kahoot pada Materi Membandingkan Bilangan di UPTD SD. 1(4), 2024. https://doi.org/10.56480/insancendekia.v1i4_1197
Helendra, H., Chairani, O., & Desniwati, D. (2020). Improve Student Learning Activities Through Out Application of Active Learning Model Using Card Sort Method in Biology Subject.
Kadir, A., Arsal Pendidikan Profesi Guru Prajabatan Biologi Universitas Negeri Makassar, M., & Negeri, S. (2023). Penerapan Model Discovery Learning dipadu Web Game Wordwall untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik di Kelas XI IPA UPT SMAN 6 Barru (Vol. 5, Nomor 2).
Khaira Ummah, K., & Mustika, D. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Pada Muatan IPAS di Kelas IV Sekolah Dasar. Dalam Jurnal Kependidikan (Vol. 13, Nomor 2). https://jurnaldidaktika.org
Mulyasa. (2002). Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep, Strategi dan Implementasi. Remaja Rosda Karya.
Muslimah, A. A., Tyas, A., & Hardini, A. (2023). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Pada Pembelajaran IPAS Menggunakan Model Pembelajaran Project Based Learning. http://jurnal.unw.ac.id/index.php/janacitta
Mutia Sari, P., & Nahry Yarza, H. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz dan Wordwall Pada Pembelajaran IPA Bagi Guru-Guru SDIT Al Kahfi. Jurnal PEngabdian Masyarakat Berkemajuan, 4.
Nadia, A. I., Afiani, K. D. A., & Naila, I. (t.t.). Penggunaan Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 2614–2015. https://doi.org/10.23887/jurnal_tp.v12i1.791
Nurhasanah, S., Nugraha, F., & Pratama, F. F. (2024). Creative of Learning Students Elementary Education Penggunaan media pembelajaran quizizz dalam meningkatkan keaktifan belajar siswa pada pembelajaran IPS di kelas V SD. Journal of Elementary Education, 07, 5.
Nuryani, S., Hamdani Maula, L., Khaleda Nurmeta, I., & Artikel, R. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran IPAS Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 599–603. https://e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/jpdf
Putri Widyowati, A., Nursyidah, F., Azizah, M., & Saraswati, D. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Menggunakan Media Wordwall Untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik SD Pada Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09.
Rahayu, P., Rizkia Pangestika, R., Anjarini, T., Kunci, K., & Belajar, H. (2022). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Peserta Didik melalui Penerapan Model Pembelajaran Talkingstick Berbantuan Media Wordwall pada Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. 4.
Rizki Ariyanti, N., & Junaidi, E. (2025). Peningkatan Pemahaman dan Keaktifan Peserta Didik Melalui Penggunaan Aplikasi Baamboozle Matematika Kelas IV. https://doi.org/10.29303/geoscienceed.v6i1.636
Wijaya, H., & Haryanto, E. (2024). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Aplikasi Wordwall Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas 2 Di SD Negeri 28/IV Kota Jambi.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.