PEMBELAJARAN INOVATIF BERBASIS PJBL DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN TPACK PADA PEMBELAJARAN PAI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23092Keywords:
education, PjBL, TPACKAbstract
Islamic Religious Education (PAI) faces complex challenges in integrating technology, pedagogy, and teaching material content. This research aims to explain the application of the Project-Based Learning (PjBL) model with the Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) approach to improve the quality of PAI learning. The study employs a qualitative research approach, with data collected through a literature review (Library Research) by analyzing various academic sources, including articles, scientific journals, and books. The findings suggest that teachers must be able to integrate PjBL with the TPACK framework effectively. To optimize PAI learning, educators need both theoretical knowledge and practical skills in utilizing PjBL and TPACK. This integration helps teachers understand how technology can be effectively used in the learning process—not only in terms of operating technological devices but also in comprehending how these tools enhance teaching and learning outcomes.Downloads
References
Abdul Quddus. (2019). Iplementasi Technological Pedagogical Conten Knowledge (TPACK) dalam Pendidikan Profesi Guru (PPG) PAI LPTK UIN Mataram. Jurnal Tatsqif, 17(2), 16.
Anggraini, P. D. (2021). Analisis Penggunaan Model Pembelajaran Project Based Learning Dalam Peningkatan Keaktifan Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 294.
Arya Hasna As’ari, D. (2022). Project Based Learning dalam Pendidikan Agama Islam. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(4), 178–189.
Budiono, S., Setyariza, N. A., Kusumawardani, I., Widayati, S. E., & Handayani, Y. (2024). Analisis Pembelajaran Berbasis Project Based Learning dalam Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 4(5), 3447–3455.
Eka Wahyuni, dkk. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Project Based Learning (pjbl) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam SMP Negeri 7 Kota Tangerang. Tarbawy: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 3(1), 320.
Eko Makhmud Hidayat, D. (2023). Studi Literatur: Efektivitas Penerapan Project Based Learning (PJBL) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Tingkat Sekolah Menengah Atas. Jurnal Kependidikan, 11(2), 301–317.
Hanum, R. J. L. (2021). Strategi Belajar mengajar Untuk Menjadi Guru Yang Profesional. Aceh : Syiah Kuala University Press, 127.
Imam Anas H, D. (2024). Implementasi Project Based Learning berbasis TPACK Dalam Pembelajaran PAI Siswa Negeri Gulon 2 Kecamatan Salam, Kabupaten Magelang Tahun Pelajaran 2023/2024. Jurnal Inspirasi, 8(1), 32.
Imam Anas Hadi, D. (2024). Implementasi Project Based Learning berbasis TPACK Dalam Pembelajaran PAI Siswa Negeri Gulon 2 Kecamatan Salam, Kabupaten Magelang Tahun Pelajaran 2023/2024. Jurnal Inspirasi, 8(1), 28.
Mahfidah Inayatai, D. (2023). Teori TPACK Dalam Pengembangan Bahan Ajar Pendidkan Agama Islam. Jurnal Studi Keislaman, 3(6), 139.
Nofrian, B. W. (2018). Analisis Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Guru Geografi di Kabupaten Solok, Sumatra Barat. Jurnal Geografi, 10, 108.
Priatna, T. (2018). Inovasi pembelajaran PAI di sekolah pada era disruptive innovation. Jurnal Tatsqif, 16(1), 16–41.
Purnawanto, A. T. (2019). Penerapan Metode Proyek Dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Pedagogy, 12(2), 1–11.
Restiana, N. (2018). Evaluasi Profil TPCAK Untuk Guru Matematika Sekolah Menengah Pertama di Banten. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(2), 169.
Rika Sarmiko. (2024). Efektifitas Pendekatan TPACK dalam Pembelajaran PAI untuk Meningkatkan Literasi Digital Siswa di SMKN 1 Pancung Soal. Jurnal Pendidikan Tuntas, 2(4), 573–582.
Salsabila, D. (2020). Project-based learning (pjbl) untuk pai selama pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 3(2), 74.
Sofiah, L. F. (2024). Pendekatan Technological Pedagogical And Content Knowledge (TPACK) dalam Pembelajaran PAI. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(1), 72–80. https://doi.org/10.35672/afeksi.v5i1.212
Sokhibul Arifin, D. (2022). Penerapan Model Project-based Learning ditinjau dari Kurikulum Merdeka dalam Mengembangkan Kreativitas Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(2), 399.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.