ANALISIS KEBUTUHAN PENGEMBANGAN LKPD BERBASIS ETNOSAINS TERKAIT MAKANAN KHAS KAWALU KETUPAT AIR TANJUNG UNTUK SD

Authors

  • Rizka Amalia Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya
  • Ghullam Hamdu Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya
  • Erwin Rahayu Saputra Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23077

Keywords:

ethnoscience, sains, elementary school

Abstract

Abstrak This study aims to analyze the need for the development of ethnoscience-based Student Worksheets (LKPD) related to the traditional food Ketupat Air Tanjung in elementary science learning. The research method used is descriptive qualitative with data collection techniques including LKPD analysis, interviews with teachers and students, and document studies. The results show that the LKPD used in elementary schools is still conventional, monotonous, and lacks interactivity. Most LKPDs consist only of question collections without exploratory activities that can enhance students' creativity and critical thinking skills. Additionally, the available LKPDs have not systematically integrated science concepts with local culture. Teachers and students expect the development of more engaging, contextual, and local culture-based LKPDs to improve students' understanding of scientific concepts and introduce local wisdom in learning. Thus, the development of ethnoscience-based LKPD is a relevant solution to enhance the quality of elementary science learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, D., Nurhanurawati, N., & Noer, S. H. (2022). Pengembangan Lkpd Berbasis Poblem Based Learning Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 829.

Aldiyah, E. (2021). Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) pengembangan sebagai sarana peningkatan keterampilan proses pembelajaran IPA di SMP. TEACHING: Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(1), 67-76.

Asri, A. A., Hamdu, G., & Hadiana, D. (2023). E-LKPD Berbasis Education For Sustainable Development Berorientasi Literasi dan Numerasi di SD. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 1-10.

Dinissjah, M. J., & Risdianto, E. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Direct Instruction Berbasis Etnosains Dalam Pembelajaran Fisika. 2(2), 99–104.

Diella, D., Ardiansyah, R., & Suhendi, H. Y. (2019). Pelatihan Pengembangan LKPD Berbasis Keterampilan Proses Sains (KPS) dan Penyusunan Instrumen Asesmen KPS Bagi Guru IPA. Jurnal Publikasi Pendidikan, 9(1), 7-11.

E. Kosasih, M. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Fauziyah & Hamdu. (2022). Implementasi E-LKPD Berbasis ESD pada Kompetensi Berpikir Kritis di SD. Attadib: Journal of Elementary Education, Vol. 6 (1), Juni .

Fitriyeni, F. (2023). Pengembangan LKPD digital berbasis etnosains melayu Riau pada muatan IPA sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 441-451.

Junita, I. W., & Yuliani, Y. (2022). Pengembangan E-LKPD Berbasis Etnosains untuk Melatihkan Keterampilan Literasi Sains pada Materi Transpor Membran. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 11(2), 356-367. https://doi.org/10.26740/bioedu.v11n2.p356-367

Khoerunisa, A., & Saputra, E. R. (2024). Keberhasilan Penggunaan Media dan Model Pembelajaran Make A Match dalam Meningkatkan Minat Peserta Didik Terhadap Pembelajaran Bahasa Inggris di SDN Angkasa. Jurnal Ilmiah Pendidik Indonesia, 3(1), 36-45.

Khoerunnisa, R. F., & Murbangun, N. (2016). Pengembangan modul IPA terpadu etnosains untuk menumbuhkan minat kewirausahaan. Journal of Innovative Science Education, 5(2), 123–135.

Nadya Anggraini. (2024). Pengembangan E-LKPD Berbasis Etnosains pada Materi Ekosistem Kelas V SD/MI. repository radenintan.

Nareswari N L P R, Suarjana, I. M., & Sumantri, M. (2021). Belajar Matematika dengan LKPD Berbasis Kontekstual. Jurnal Mimbar Ilmu, 26(2), 204–213.

Noor, D. I., Febriani, S. F., Oktaviani, N. N., Agustin, W., Hernawati, D., & Badriah, L. (2019). Pemberdayaan Air Tanjung oleh Masyarakat sebagai Keunikan Lokal Desa Tanjung Kecamatan Kawalu , Tasikmalaya. 11(2),

Marwia Tamrin, S. F. (2011). Teori Belajar Konstruktivisme Vygotsky dalam Pembelajaran Matematika. Sigma (Suara Intelektual Gaya Matematika).

Prabandari, L., Fuadi, D., & Prastiwi, Y. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan LKPD IPA Berbasis Eksperimen Sains untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di Sekolah Dasar Pendahuluan. 10(4), 694–704.

Prastowo, A. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press

Pristiwanti, dkk. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 7911–7915.

Rahim, A. R., Hasan, R., & Abdullah, M. (2021). Enhancing students’ critical thinking through ethnoscience-based worksheets: A case study in Malaysian schools. International Journal of Science Education, 43(5), 745–762.

Ria Febu Khoerunnisa & N. Murbangun. (2016). Pengembangan Modul IPA Terpadu Etnosains Untuk Menumbuhkan Minat Kewirausahaan. Journal of Innovative Science Education.

Safitri, A., Perangin-angin, L. M., Mailani, E., Gandamana, A., & Nasution, Y. (2024). Pengembangan E-LKPD Berbasis Learning Cycle 7E pada Pelajaran IPAS Topik Wujud Zat dan Perubahannya di Kelas IV SDN 102020 Firdaus. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 16513-16529.

Sartika, D. (2023). Pengembangan lembar kerja peserta didik (lkpd) berbasis kontekstual pada pembelajaran ipa kelas iv sd. 6, 199–208.

Saito, E., & Atencio, M. (2020). A comparative study of phenomenon-based learning in Finland and project-based learning in Japan: Implications for educational reforms. Educational Review, 72(6), 710–728.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitaitf, Kuantitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Albeta Bandung.

Suwastini, N. M. S., Agung, A. A. G., & Sujana, I. W. (2022). LKPD sebagai media pembelajaran interaktif berbasis pendekatan saintifik dalam muatan IPA sekolah dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), 311-320.

Septiani, W. (2023a). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik ( E-Lkpd ) Pada Materi Teks Negosiasi Siswa Kelas X Sman 1 Sarolangun. 4(1), 43–55.

Sholehah et al. (2021). Pengembangan E-LKPD Berbasis Kontekstual Menggunakan Liveworksheet pada Materi Aritmatika Sosial Kelas VII SMP. Jurnal UAD.

Umah, S. K., Sudarmin, S., & Dewi, N. R. (2014). Pengembangan petunjuk praktikum ipa terpadu berbasis inkuiri terbimbing pada tema makanan dan kesehatan. Unnes Science Education Journal, 3(2).

Wiguna, M. C. (2016). Pengembangan LKPD IPA berbasis keterampilan proses untuk meningkatkan sikap ilmiah dan minat siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 4(2), 176-183.

Wilujeng, M. f. (2018). Pengembangan LKPD inkuiri terbimbing untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan hasil belajar peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 4 (1), 2018, 26-40.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Zakiyah, Z., Arisandi, M., Oktora, S. D., Hidayat, A., Karlimah, K., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan Buku Teks Bahasa Indonesia Berbasis Media Komik Digital Bermuatan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Basicedu, 6(5), 8431-8440.

Downloads

Published

2025-01-03