PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA BOOKLET METAMORFOSIS TERHADAP HASIL BELAJAR PADA PEMBELAJARAN IPA SISWA SD KELAS 4 DI SANGGAR BELAJAR PANDAN MALAYSIA

Authors

  • Jihan Fairuz Qolbi Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Syamsuyurnita Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22871

Keywords:

learning outcomes, booklet media, metamorphosis

Abstract

This study is to investigate how learning outcomes are impacted by the usage of booklet media of fourth-grade primary school pupils at Sanggar Belajar Pandan Malaysia on the subject of metamorphosis. This study's backdrop is the low comprehension of metamorphosis content among students, which is said to be brought on by the learning media's lack of attractiveness and diversity. A quantitative experiment is the research method employed, with 16 students serving as the population and sample. The instrument consisted of a pre-test also post-test with  give them multiple choice questions. Students' average pre-test score was 50.9, according to the analysis's findings, while their post-test score rose to 75.18. The findings of the hypothesis test showed a p-value of 0.000 with a paired sample test, which implies that the use of booklet media has a substantial impact on student learning outcomes. This study presents guidelines for the use of cutting-edge learning materials in the scientific teaching process at the elementarry school level in addition to determining that booklet media effectively boost students’ grasp of methamorphosis subject. It is expecteed that the findings of this study will contribute to develop the learning materials that are more relevant and engaging while also meeting students’ needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arif, S., & Muthoharoh, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powtoon dalam Meningkatkan Kemampuan Representasi IPA di Tengah Pandemi Covid 19. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 5(1), 112–124. https://doi.org/10.24815/jipi.v5i1.19779

Ayu Sri Wahyuni. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 118–126. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.562

Azizah, N. N., Niam, F., & Prastowo, A. Y. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Booklet Materi Benda di sekitar Kelas 3 untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa SDN Wonorejo 02 Kabupaten Blitar. Patria Eduacational Journal (PEJ), 2(1), 60–69. https://doi.org/10.28926/pej.v2i1.96

Daniah, D. (2020). Pentingnya Inkuiri Ilmiah Pada Praktikum Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Peningkatan Literasi Sains Mahasiswa. Pionir: Jurnal Pendidikan, 9(1), 144–153. https://doi.org/10.22373/pjp.v9i1.7178

Hanifah, H., Afrikani, T., & Yani, I. (2020). Pengembangan Media Ajar E-Booklet Materi Plantae Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa. Journal Of Biology Education Research (JBER), 1(1), 10–16. https://doi.org/10.55215/jber.v1i1.2631

Hendrianti, S. D., Hidayat, S., & Suherman. (2021). Pengembangan Media E-Booklet Pembelajaran Berbasis Flipbook Maker pada Materi Identifikasi Karir Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 6(2), 178–184. https://doi.org/10.24114/jtp.v8i2.3329

Imm, W. I., Irwan Koto, & Endang Widi Winarni. (2022). Pengembangan Booklet Dengan Pendekatan Saintifik Materi Siklus Hidup Hewan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas Iv Pada Mata Pelajaran Ipa. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar (Kapedas), 1(2), 188–197. https://doi.org/10.33369/kapedas.v1i2.23266

Kusumandari, D., Dina, D. M., & Nuraminudin, M. (2024). Perancangan Media Pembelajaran Metamorfosis Kupu-Kupu Menggunakan Teknik Motion Graphic. Information System Journal, 7(01), 56–66. https://doi.org/10.24076/infosjournal.2024v7i01.1375

Nabilah, P. (2024). Media Pembelajaran Relevan Dalam Pembelajaran Metamorfosis Pada Ipas Mi/Sd. Ibtida’iy : Jurnal Prodi PGMI, 9(1), 50. https://doi.org/10.31764/ibtidaiy.v9i1.24311

Panjaitan, R. G. P., & Tenriawaru, A. B. (2022). Kelayakan Media Booklet Sawi Dayak (Elephantopus mollis Kunth) pada Pembelajaran Biologi Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(4), 740–751. https://doi.org/10.24815/jpsi.v10i4.26034

Pebrianti, F. (2019). Kemampuan Guru dalam Membuat Media Pembelajaran Sederhana Kemampuan Guru dalam Membuat Media Pembelajaran Sederhana. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba), December, 93–98.

Pratiwi, A., Damayanti, S., & Primastya, N. (2022). Pengembangan Media Booklet pada Materi Sifat-Sifat Bangun Datar untuk Meningkatkan Pemahaman pada Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 490–498.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar, November, 289–302.

Ramadani, A. N., Kirana, K. C., Astuti, U., & Marini, A. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP DUNIA PENDIDIKAN (STUDI LITERATUR). Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 43(4), 342–346.

Rochman, A. C., Hindarto, & Sumarno. (2023). Aplikasi Augmented Reality Untuk Pembelajaran Metamorfosis Kupu-Kupu. Jurnal Informatika, 23(2), 130–142.

Sari, S. M., Gultom, I., Simanjuntak, S., Prawijaya, S., & Simanihuruk, L. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Booklet dan Media Flip Chart terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Bangun Datar Kelas IV di SDN 104204 Sambirejo Timur. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 5877–5888.

Suhery, Putra, T., & Jasmalinda. (2020). Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas Iv. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 1–4.

Supit, D., Melianti, M., Lasut, E. M. M., & Tumbel, N. J. (2023). Gaya Belajar Visual, Auditori, Kinestetik terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal on Education, 5(3), 6994–7003. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1487

Syamsuyurnita, S., & Nasution, D. K. (2017). Development of Indonesian language book using glasser model. Journal of Applied Studies in Language, 1(1), 13. https://doi.org/10.31940/jasl.v1i1.666

Wulandari, F., Wahyuni, S., & Setyowati, R. (2022). Pengaruh Media Booklet Terhadap Hasil Belajar IPS pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2071–2080. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.1594

Yeni, H. O., Anggraini, C., & Meilina, F. (2020). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA VISUAL PADA SISWA KELAS IV SDN 002 TEBING KABUPATEN KARIMUN TAHUN AJARAN 2017/2018. 1(April), 10–18.

Downloads

Published

2025-01-03