PENGARUH METODE OUTDOOR STUDY TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS III SD MATERI PROFESI DAN PEKERJAAN

Authors

  • Nur Alfiyani Universitas Negeri Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22686

Keywords:

learning outcomes, outdoor study, profession and work

Abstract

This study aims to examine the influence of the outdoor study method on the improvement of learning outcomes of grade III elementary school students on professional and occupational materials. The research was carried out at Al Khalifah Integrated Islamic Elementary School Jombang using a quantitative approach through a pre-experimental one-group pretest-posttest design. The research subjects consisted of 25 grade III students who were selected using the purposive sampling technique. Data analysis used the Shapiro-Wilk normality test and the Paired Sample t-test hypothesis test. The results showed a significant difference between pre-test and post-test scores with a mean difference of 21,600 (p < 0.001), a standard deviation of 5,902, and a confidence interval of 95% in the range of 19,164 to 24,036. These findings indicate that the application of the outdoor study method has a significant effect on improving student learning outcomes in professional and occupational materials. This research contributes to the development of effective learning methods in the context of the implementation of the Independent Curriculum, especially in utilizing the school environment as a contextual learning resource and supporting the development of holistic competencies of elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, R., Prodi, J., Guru, P., & Ibtidaiyah, M. (2019). ANALISIS TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF PIAGET PADA TAHAP ANAK USIA OPERASIONAL KONKRET 7-12 TAHUN DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 27–34.

Ahsanul Huda Susanto, Murfiah Dewi Wulandari, D. (2014). OPTIMALISASI PEMBELAJARAN ANAK USIA SEKOLAH DASAR MELALUI PEMAHAMAN TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF JEAN PIAGET. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09, 689–706.

Al Arsyadhi, N. L., Dewi, L., & Hernawan, A. H. (2024). Evaluation of teacher readiness in implementing Kurikulum Merdeka in elementary schools. Inovasi Kurikulum, 21(2), 1149–1160. https://doi.org/10.17509/jik.v21i2.64113

Astuti, W., Solihah, A., & Hidayatullah, A. (2023). METODE OUTDOOR STUDY DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM (IPA) TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV MIN 2 PANDEGLANG. CENDEKIA: Jurnal Ilmiah Pendidikan. https://doi.org/10.33659/cip.v11i2.276

Asyidiq, M. N., Rahmah, N., Artikel, I., Model, P., Learning, D., Study, O., Siswa, H. B., & Education, J. (2024). ANALISIS MODEL DISCOVERY LEARNING BERBASIS OUTDOOR STUDY TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA. 12(3), 34–39.

Cintami, C., & Mukminan, M. (2018). Efektivitas outdoor study untuk meningkatkan hasil belajar Geografi berdasarkan locus of control di SMA Kota Palembang. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 15(2), 164–174. https://doi.org/10.21831/socia.v15i2.22675

Deni Febrian, Sarifah Suci Sal Sabila, Kurnia Nurmadani, W. O., & Destrinelli, M. S. (2024). PENGARUH MODEL EXPERIENTIAL LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN SISWA PADA PEMBELAJARAN IPAS KELAS IV SDN 149/I LEBUNG KATO ATI. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(1988).

Dirgantoro, A. (2016). Peran Pendidikan dalam Membentuk Karakter Bangsa Menghadapi Era Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA). Jurnal Rontal Keilmuan PPKn, 2(1), 1–23.

Faisal, M., & Febrianti, N. (2023). Persepsi Pembelajaran Luar Kelas Mata Pelajaran Biologi sebagai Implementasi Kurikulum Merdeka. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pelaksanaan Program Pengenalan Lapangan Persekolahan, 522–529.

Finna Rahma Hijria, & Maryam Isnaini Damayanti. (2013). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah untuk Meningkatkan Ketrampilan Menulias. JPGSD, 1(2).

Firmansyah, D., & Dede. (2022). Teknik Pengambilan Sampel Umum dalam Metodologi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 1(2), 85–114.

Jauhar*, S. J., Dewi Riang Tati, A. D. R. T., & Ilham, M. I. (2024). Outdor Learning Sebagai Penerapan P5 Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Sejarah. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 9(2), 506–513. https://doi.org/10.24815/jimps.v9i2.30381

Kuroma, D. K. S., & Tirtoni, F. (2024). Analisis Penerapan Berkebhinekaan Global Untuk Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 2548–6950.

Laili, Y. N., Juniarso, T., & Hanindita, A. W. (2024). Pengaruh Penggunaan Metode Outdoor Study terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(5), 3658–3668. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i5.8577

Matondang, M. M., & Rini, Endah Febri Setiya, Novita Dwi Putri, fauziah Y. (2021). Uji Perbandingan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI MIPA 2 dan XII MIPA 2 di SMA Negeri 1 Muarojambi. 03, 218–227.

Maulidia, L., Nafaridah, T., Ahmad, Ratumbuysang. Monry FN, & Sari, E. M. (2023). Analisis Keterampilan Abad Ke 21 melalui Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di SMA Negeri 2 Bajarsari. SeminarNasional (PROSPEK II), Prospek Ii, 127–133.

Menyenangkan, D. A. N. (2024). Implementasi metode outdoor learning dalam membentuk lingkungan pembelajaran yang efektif dan menyenangkan. 2(2), 70–76.

Nusa Putra, U. (2023). Peran Pembelajaran Berbasis Outdoor dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa: Studi Quasi-Eksperimental di Sekolah Menengah Atas di Bandung Cantikka Silvana Putri. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 01(02), 68–77. https://doi.org/10.58812/spp.v1.i02

Ramdhani, A. N., & Suherman, A. (2024). PROGRAM PROFIL PELAJAR PANCASILA MELALUI PEMBELAJARAN OUTDOOR EDUCATION. 11(1).

Safitri, D. (2024). Peran Metode Outdoor Study Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPS di SMP The Role of Outdoor Study Methods in Enhancing Learning Motivation of Junior High School Students in Social Studies Subjects. JICN: Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1, 3345–3354.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development). Alfabeta.

Tinggi, S., & Atma, P. (2024). Pentingnya Keterampilan Bertanya Peserta Didik : Kompetensi Penting Dalam Kurikulum Merdeka. Atma Reksa: Jurnal Pastoral Dan Kateketik, VIII(2), 1–16. https://doi.org/10.53949/arjpk.v8i2.13

Tunas, K. O., & Pangkey, R. D. H. (2024). Kurikulum Merdeka: Meningkatkan Kualitas Pembelajaran dengan Kebebasan dan Fleksibilitas. Journal on Education, 6(4), 22031–22040. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.6324

Veriana, Desy Safitri, & Sujarwo. (2024). Peran Metode Outdoor Study Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPS di SMP. JICN: Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(3). https://jicnusantara.com/index.php/jicn

Zaenatun, A., Setiani, A. A., Farrah, R., Widyastuti, R., & Aeni, A. N. (2021). Pengaruh Pembelajaran Terpadu Terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(2), 183. https://doi.org/10.24036/jippsd.v5i2.115170

Downloads

Published

2025-01-03