PENGARUH METODE CARD SORT TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN PPKN KELAS V SEKOLAH DASAR NEGERI 28 CAKRANEGARA

Authors

  • Indry Chayati Universitas Mataram
  • Khairun Nisa Universitas Mataram
  • Muhammad Sobri Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.22668

Keywords:

Learning Outcomes, Card Sort Method, PPKn

Abstract

This research aims to determine the effect of the Card Sort method on the learning outcomes of class V students on Civics learning content at SDN 28 Cakranegara. This research is experimental research to find the effect of the Card Sort method on student learning outcomes in Civics learning content. This type of research is quantitative research using the Quasy Experimental Design method, Nonequivalent Control Group Design type. The data collection methods used are observation, tests and documentation. Hypothesis testing uses T-test. The results of the research obtained t_count ≥ t_table, namely 12.034 ≥ 2.018 with a significance value (2-tailed) 0.000 ≤ 0.05, so Ho is rejected and Ha is accepted, meaning that there is an influence of the Card Sort method on the learning outcomes of class V students on Civics learning content at SDN 28 Cakranegara . The findings of this research indicate that the Card Sort method can be an alternative innovative learning method that is suitable for application at the elementary school education level, especially for subjects such as Civics which require a thorough understanding of concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dewi, UGD (2018). Metode pembelajaran modern dan konvensional pada Sekolah Menengah Atas. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran , 2 (1), 44-52.

Fauzi, A., Mashuri, I., Priwanto, D. A., & Hakeem, A. (2022). Pengaruh metode Card Sort Terhadap Hasil Belajar siswa pada mata pelajaran Al-Qur’an Hadist. INCARE, International Journal of Educational Resources, 3(3), 308-321.

Hanifah, E. N., & Wulandari, T. (2018). Penggunaan metode card sort untuk meningkatkan keaktifan siswa dalam pembelajaran IPS Kelas VIII E SMP Negeri 1 Majalengka. JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia), 5(1), 61-80.

Indraswati, D., Dewi, N. K., & Nuraini. Z. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Menggunakan Google Sites Pada Pelajaran IPS. Journal of Classroom Action Research, 5(SpecialIssue), 279-284.

Julia, Isrok’atun, & Indra Safari. (2017). Prosidang Seminar Nasional “Membangun Generasi Emas 2045 yang Berkarakter dan Melek IT” dan Pelatihan “Berpikir Suprarasional”. Sumedang : Penerbit UPI Sumedang Press.

Khairunnisa, K., & Jiwandono, I. S. (2020). Analisis metode pembelajaran komunikatif untuk ppkn jenjang sekolah dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 9-19.

Kusumastuti, A., Khoiron, A. M., & Achmadi, T. A., (2020). Metode Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Magdalena, I., Haq, A. S., & Ramdhan, F. (2020). Pembelajaran pendidikan kewarganegaraan di sekolah dasar negri bojong 3 pinang.

Manurung, D. J., Widiastuti, M., Turnip, H., & Nababan, A. (2023). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Tipe Card Sort Terhadap Minat Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa Kelas IX SMP Negeri 2 Sirandorung Kabupaten Tapanuli Tengah Tahun Pembelajaran 2023/2024. Jurnal Teologi Injili dan Pendidikan Agama, 1(4), 28-41.

Rahmawati, N. F. (2022). Implementasi Metode Pembelajaran Card Sort Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Fikih Siswa Kelas VIII-E Di MTs Ma’arif NU Kota Blitar (Doctoral dissertation, IAIN Kediri).

Sanjaya, H. W. (2015). Penelitian Pendidikan: Metode, Pendekatan, dan Jenis. Kencana.

Silberman, Melvin L. 2016. Active Learning. 101 cara belajar siswa aktif. Bandung : Nuansa Cendikia

Sobri, M., & Sianturi, A. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning. Global Education Trends, 1(2).

Sutiyono. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas XIIIS MAN 1 Lombok Barat. 8 (2). 98-100.

Tuken, R. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pkn Melalui Pembelajaran Kooperatif tipe Role Playing di Kelas VI SDN IV Kota Parepare. Jurnal Publikasi Pendidikan, 6(2), 123-129.

Erfan, M., Sari, N., Suarni, N., Maulyda, M. A., & Indraswati, D. (2020). Peningkatan hasil belajar kognitif melalui model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Head Together (NHT) tema perkalian dan pembagian pecahan. Jurnal Ika Pgsd (Ikatan Alumni Pgsd) Unars, 8(1), 108-118.

Downloads

Published

2025-02-21

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>