PERBANDINGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF LEARNING TIPE GROUP INVESTIGATION DAN TIPE JIGSAW DITINJAU DARI PEMAHAMAN KONSEP PENDIDIKAN PANCASILA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ainun Tinguli Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Andi Sugiati Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Abdul Azis Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22658

Keywords:

Group Investigation Model, Jigsaw Model, Understanding of Pancasila Education Concepts

Abstract

This study aims to determine whether there is a significant difference in students' attitudes toward cooperation and understanding of Pancasila Education concepts when using the Cooperative learning models of Group Investigation and Jigsaw. This research is a quasi-experimental study with a Nonequivalent Control Group Design. The population of this study consisted of fifth-grade students from elementary schools in Cluster IV of Somba Opu District, and the selected sample included fifth-grade students from SDI Mangasa 1 and SDI Mangasa, chosen using cluster random sampling techniques. The data collection technique employed in this study involved a concept understanding test on Pancasila Education, consisting of 7 essay questions. Data analysis techniques used were descriptive statistics and inferential statistics. The results of this study indicate a significant difference in students' understanding of Pancasila Education concepts taught using the Group Investigation model compared to those taught using the Jigsaw model, with a significance value of 0.03 < 0.05. The average understanding score of Pancasila Education concepts in Experimental Class 1 was 83.32, while in Experimental Class 2, it was 71.88.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, S., Sa’dijah, C., & Susiswo, S. (2021). Efektivitas Model Group Investigation dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(2), 145-157.

Fanny, A. M., Susiloningsih, W., & Irianto, A. (2022). Studi Literatur: Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STADUntuk Mengembangkan Karakter Gotong Royong DalamPembelajaran IPS. Wahana : Tridarma Perguruan Tinggi, 74(02). Hämtat från http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/whn den 18 Oktober 2022

Haliza, V. N., Dewi, D. A., & Mulyana, A. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Wordwallterhadap Pemahaman Konsep Siswa dalam Mata PelajaranPendidikan Pancasila di Kelas IV. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1). doi:https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/14695

Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telambanua, T., & Hulu, F. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw TerhadapKemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1). doi:https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/Aksara/article/view/835

Herlina, L., & Yuliani, R. (2019). Pengaruh Model Jigsaw terhadap Kemampuan Kolaborasi dan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 56-65.

Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan Mixed Methode. Kuningan: Hidayatul Quran Kuningan.

Rahmawati, A., Suhartini, T., & Widodo, H. (2020). Peningkatan Pemahaman Konsep IPA Siswa SD melalui Model Group Investigation. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(3), 99-110.

Sari, A., Lestari, S., & Andriani, N. (2022). Penerapan Model Jigsaw pada Pembelajaran Sejarah untuk Meningkatkan Komunikasi dan Pemahaman Siswa. Jurnal Pendidikan Sejarah, 10(1), 23-34.

Sari, N., Ananda, R., & Fauziddin, M. (2022). Meningkatan Keterampilan Kerjasama Siswa Melalui Model Pemebelajaran Kooperatif Teams Games Tournament (TGT) Siswa Sekolah Dasar. AlMadrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(4). doi:https://www.jurnal.stiqamuntai.ac.id/index.php/al-madrasah/article/view/1444

Setiawan, R. (2024). Penerapan Model Group Investigation untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SD. Jurnal Pendidikan Matematika, 15(1), 35-45.

Suhartono, & Indramawan, A. (2021). Group Investigation (Konsep dan Implementasi dalam Pembelajaran). Lamongan: Academia Publication.

Yusuf, M., & Septian, R. (2021). Dampak Model Group Investigation terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 9(2), 128-140.

Downloads

Published

2025-03-14