PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN THINK TALK WRITE (TTW) TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS SISWA KELAS V DI SD NEGERI 01 SUGIH WARAS
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22648Keywords:
Think Talk Write Model, Writing Skills, Expository TextAbstract
The objective of this study was to examine the impact of the Think Talk Write (TTW) learning paradigm on the writing proficiency of fifth grade students at State Elementary School 01 Sugih Waras, with a particular focus on exposition text.The research employed a quantitative approach, utilizing a pre-experimental design, specifically a one-group pre-test-post-test design.The research sample comprised 21 students, who were selected using saturated sampling.The findings indicated that the TTW model significantly enhanced students' writing abilities. A significant discrepancy was observed between the pre-test and post-test scores (p < 0.05), as indicated by the results of the two-tailed test.The TTW paradigm is structured in three distinct stages: thinking, speaking, and writing. These stages are designed to foster critical thinking, discussion, and systematic expression of ideas. The efficacy of the TTW model in enhancing students' expository text writing skills has been demonstrated.Downloads
References
A’yun, P. Q., & Liansari, V. (2024). Pengaruh Model Think Talk Write terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(4).
Ahmad, A., Efitasari, N., Aini, P. N., & Faddilah, Y. (2024). Penerapan Model Ttw (Think Talk Write) Berbantuan Multimedia Interaktif Terhadap Keterampilan Menulis Siswa SD. Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(2), 180-192.
Alifa, J., Listyarini, I., & Putriyanti, L. (2024). Pengembangan Media Smart Box Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Surat Pribadi Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(3).
Amalia, S. (2023). Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi Berfokus Pada Teks Dengan Menggunakan Metode Mind Mapping Pada Peserta Didik Kelas VIII SMP Sumatra 40 Kota Bandung. 1(1), 158–171.
Anzar, S. F. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write Terhadap Hasil Belajar Keterampilan Menulis Deskripsi Pada Siswa Kelas V SDN Paccinongan Unggulan Kabupaten Gowa.
Bachtiar, Y., & Pertiwi, P. Y. (2024). Keefektifan Metode Think-Talk-Write (Ttw) Dalam Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Eksposisi Di Sekolah Dasar. Pena Literasi, 7(1), 36. https://doi.org/10.24853/pl.7.1.36-41.
Fatihatin, D. A., Fakhriyah, F., & Kironoratri, L. (2024). Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Berbantuan Media Flipbook Padiku Terhadap Keterampilan Menulis Siswa Kelas V SD Pendahuluan Pembelajaran bahasa Indonesia adalah salah satu mata pelajaran di untuk diaja. 10(April), 557–570.
Gultom, A. L. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write (Ttw) Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Kelas V. 6.
Lubis, L. A., & Sihombing, W. L. (2024). Perbedaan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Talk-Write (TTW) dan Model Pembelajaran Konvensional Pada Tingkat SMP. Jurnal Riset Rumpun Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(1), 285-300.
Marzuki, M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write (Ttw) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pencemaran Lingkungan Di Kelas X Sma Negeri 1 Sekadau. NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(4), 851–863. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i4.1693.
Mihrani, M., Sukri, S., & Paida, P. (2024). Keefektifan Penerapan Metode Pembelajaran Think Talk Write Berbantuan Media Audio Visual terhadap Kemampuan Menulis Teks Eksposisi SMK Nurkarya Tidung Makassar. DEIKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 4(3), 260-276.
Miranda, M., Sobari, T., & Abdurrokhman, D. (2020). Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi Dengan Menggunakan Model Mind Mapping Pada Siswa Kelas Viii Di Smp. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan …, 3(6), 929–938. https://www.journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/parole/article/view/5590.
Pattiasina, P. J., Sutarto, Padli, A., Oci, M., Handayani, L., & Sanulita, H. (2024). Pengaplikasian Model Pembelajaran Examples Non Examples Dan Efeknya Terhadap Ketrampilan Menulis Puisi Siswa Sekolah Dasar. Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia Dan Daerah, 14(1), 400–407.
Purba, E. P. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write Terhadap Keterampilan Menulis Siswa Kelas V UPTD SD Negeri 122358 Jl Sumber Jaya Ii Kota Pematang Siantar. Pendidikan Bahasa Indonesia dan Sastra (Pendistra), 34-45.
Shaffiyah, S. M., & Kosmajadi, E. (2024). Penerapan Model Kooperatif Learning Think Talk Write (Ttw) Terhadap Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. JURNAL MADINASIKA Manajemen Pendidikan Dan Keguruan, 5(2), 113–122. https://doi.org/10.31949/madinasika.v5i2.7676.
Sinurat, I. I. G., & Tambunan, H. P. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write Berbantuan Media Puzzle Pada Pelajaran Ips. Indonesian Journal Education Basic, 2(1), 40–46.
Wati, I., & Sidebang, R. (2023, July). Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write Terhadap Keterampilan Menulis Dalam Bahasa Indonesia Di Kelas Iv Sd Negeri 107437 Tanjung Bampu Tahun Ajaran 2022/2023. In Prosiding Seminar Nasional PSSH (Pendidikan, Saintek, Sosial dan Hukum) (Vol. 2, pp. 87-1).
Widiastuti, T. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Scrapbook Pada Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(1), 1–9.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.