ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN HURUF KAPITAL DALAM KARANGAN BAHASA INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22612Keywords:
description, capital letters, punctuationAbstract
This research discusses spelling errors that are often experienced by elementary school students. These errors usually occur when writing an essay. Errors that often occur in writing essays are errors in the use of capital letters and punctuation. Spelling is a set of guidelines or standards that must be followed when writing so that readers can understand sentences and writers can achieve the desired goals. This research uses qualitative research with descriptive research. The subjects in this research were class IV students, class IV teachers. Data collection techniques in this research used observation, interviews and documentation techniques. The data analysis technique used is reading markers. The results of this research prove that there are still 4 students who still use capital letters incorrectly in people's names and place names. Efforts to reduce errors in using capital letters and punctuation in writing essays are 1) literacy, 2) Writing practice, 3) teaching basic rules for using capital letters and punctuation. This research should be used as a basis for students' attention and knowledge in using capital letters and punctuation in Indonesian language learning.Downloads
References
Afiyanti, Y. N., & pratiwi, I. A. (2022). kesulitan belajar siswa kelas VI dalam pembelajaran di desa gondosari gebog kudus. Jurnal educatio, 8, 1208-1214.
Cahya, F. P., Rahman, A. S., Tanisha, E., & Mafaza, M. B. (2025). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital pada Tiga Surat dari Pemenang Lomba Menulis Surat untuk Mendikbud. 4(2003).
Februari, N., Jl, A., No, S., & Malang, G. (2023). Nurlis Sriwahyu Utami mengajar di kelas . Banyak peserta didik yang kurang terampil berbahasa dengan baik. 2(1), 199–214.
Mulyati, S. (2022). Kemampuan Siswa dalam Penggunaan Huruf Kapital dan Tanda Baca pada Penulisan Karangan Deskripsi. Jurnal Basicedu, 6(2), 2495–2504.
Ariyanti, R. (2019). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital, Tanda Baca, Dan Penulisan Kata Pada Koran Mercusuar. Jurnal Bahasa dan Sastra, 4, 12-28.
Darmuki, A. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan berbicara Mahasiswa Menggunakan Media Aplikasi Google Meet Berbasis Unggah Tugas Vidio di Youtube Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6, 655-661.
Darmuki, A., & Hariyadi, A. (2019, 4 2). peningkatan keterampilan berbicara menggunakan metode kooperatif tipe jigsaw pada mahasiswa PBSI tingkat I-B Ikip PGRI Bojonegoro tahun akademik 2028/2019. Jurnal Kredo, 2, 256-26
Hayati, N. N., Rondli, W. S., & Darmuki, A. (2024, juni 02). Analisis penggunaan model pembelajaran abad 21 pada kemampuan kognitif siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09, 1502-1513.
Hidayati, N. A., & Darmuki, A. (2021, 3 1). Penerapan Model Auditory Intellectually Repettion (AIR) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Mahasiswa. Jurnal Educatio, 7, 252-259.
Khasanah, H. N., Darmuki, A., & Hasanudin, C. (2018). Media Luar Ruang Di Kabupaten Bojonegoro: Tinjauan Kesalahan Berbahasa Dan Pembelajaran Bahasa Di Smp. Jurnal Linguistik, Sastra Dan Pendidikan, 3, 223-232.
Mansur, T. Q., Djariyo, & Mudzanatun. (2018). Kemampuan Siswa Sekolah Dasar Dalam Penggunaan Huruf Kapital Pada Teks Di Kebumen. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3, 11-18.
Mulyati, S. (2022). Kemampuan Siswa dalam Penggunaan Huruf Kapital dan Tanda Baca pada Penulisan Karangan Deskripsi. Jurnal Basicedu, 6, 2496-2504.
R, R. (2019). Kemampuan Menggunakan Huruf Kapital Dan Tanda Baca Dalam Karangan Narasi Dan Deskripsi Siswa Kelas Vii Mtsn 1 Parigi. Jurnal Bahasa dan Sastra, 4, 86-96.
Rusanti, R., Fathurohman, I., & Prtiwi, I. A. (2022, 3 2). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital Dan Tanda Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan (JISIP), 6, 3995-4001.
Sari, W. N. (2021, 12). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 1, 10-14.
Etiawaty, R., sabardila, a., & wahyudi, a. b. (2019). Bentuk-bentuk kebahasaan melayu pattani dalam praktik pidato bipa dan implementasi sebagai bahan ajar. jurnal pendidikan bahasa dan sastra, 9, 99-115.
Wahidah, A. R., Septy, N., & Rini, C. P. (2023). Analisis Kesalahan Menulis Tanda Baca Pada Karangan Deskripsi Kelas Iv Mi Hudaatul Umam Kabupaten Tangerang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08, 3982-3989.
Wahyuni, F. (2020, Juli). Analisis Penggunaan Huruf Kapital Pada Bagian Ringkasan Skripsi Mahasiswa Pgsd Lulusan Tahun 2019. Pendidikan dan Pengajaran, 4, 819-827.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.