EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MULTIMEDIA INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22517Keywords:
Multimedia, Interactive, CognitiveAbstract
This study seeks to evaluate the efficacy of PowerPoint-based interactive multimedia in enhancing the cognitive skills of fifth-grade primary pupils. A quantitative experimental methodology employing a one-group pretest-posttest design is utilised. Tests are a data collection method applied in research. Data analysis through descriptive statistics and inferential statistics. The subject of this research is class V of SDN 26 Talang Ubi. The research results showed that the average score for the pretest of students' cognitive abilities = was 69.25, and the posttest for students' cognitive abilities = was 81.75. These results show that there has been an increase in students' cognitive abilities after using interactive multimedia in learning in class V of SD Negeri 26 Talang Ubi. The N-Gain test obtained an average score of 0.3913, which is in the medium category. In conclusion, the use of interactive multimedia has a significant influence on students' cognitive abilities, but its effectiveness is still relatively moderate.Downloads
References
Amruddin, Priyanda, R., Agustina, T. S., Ariantini, N. S., & Rusmayani, N. G. A. L. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif. Pradina Pustaka.
Andini, N. P. M. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif berbasis Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran Sistem Pencernaan Manusia Kelas V SD. Jurnal Media Dan Teknologi Pendidikan, 2(1), 41–51. https://doi.org/10.23887/jmt.v2i1.44839
Celsie Carolien, Shanta Rezkita, & Ayu Rahayu. (2023). Pengembangan media powerpoint berbasis pendekatan kontekstual pada pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Science Education and Development Journal Archives, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.59923/sendja.v1i1.11
Fatiha Simangunsong, U., & Mustika, D. (2022). Pengembangan Media Powerpoint Interaktif Pada Tema 6 Subtema 2 Kelas III Sekolah Dasar. IJoIS: Indonesian Journal of Islamic Studies, 3(1), 37–54. https://doi.org/10.59525/ijois.v3i1.92
Hayati, N. N., Shokib Rondil, W., & Darmuki, A. (2024). Analisis Penggunaan Model Pembelajaran Abad 21 Pada Kemampuan Kognitif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09, 1–23.
Kusuma, Y. A., Muhroji, M., & Ratnawati, W. (2022). Penggunaan Media Powerpoint Interaktif Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar IPA Kelas V. Educatif Journal of Education Research, 4(3), 139–143. https://doi.org/10.36654/educatif.v4i3.214
Mardhiah, A., & Ali Akbar, S. (2018). Efektivitas Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Sma Negeri 16 Banda Aceh. Lantanida Journal, 6(1), 49. https://doi.org/10.22373/lj.v6i1.3173
Monica, S. Z., & Muryanti, E. (2023). Efektivitas Media Power Point Interaktif dalam Pengenalan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina Kota Pariaman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 4657–4664. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i1.5972
Nurmalasari, R. (2022). Peningkatan Minat Keterampilan Membaca Melalui Media Power Point Interaktif Siswa Kelas II SDN Jabon 1 Kecamatan Banyakan Kabupaten Kediri Tahun Ajaran 2019 / 2020. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 2(2), 120–126. https://doi.org/10.53624/ptk.v2i1.51
Putri, H. P., & Nurafni, N. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran PowerPoint Interaktif terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar [The Effect of Interactive PowerPoint Learning Media on Social Studies Learning Outcomes of Elementary School Students]. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3538–3543.
Ragin, G., Magdalena, I., & Puspita, D. R. (2022). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Powerpoint dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 8792–8799.
Rasmani, U. E. E., Wahyuningsih, S., Nurjanah, N. E., Jumiatmoko, J., Widiastuti, Y. K. W., & Agustina, P. (2023). Multimedia Pembelajaran Interaktif untuk Guru PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 10–16. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3480
Rianawati, A. I., Lestari, S. M., Amalia, R., & Gustian, R. (2022). Pengembangan Powerpoint Interaktif ” Hak dan Kewajiban ” Sebagai Media Digital Untuk Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tanbusai, 6(2), 10967–10974.
Riani, S., Al Hakim, R. R., & Sukmarani, D. (2021). Pemanfaatan teknologi pembelajaran berbasis multimedia untuk pembelajaran biologi: mini-review. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi - Seminar Nasional VI Prodi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Malang, December, 172–176. http://research-report.umm.ac.id/index.php/psnpb/article/view/4747
Rumahombar, V. (2024). Peningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Dengan Media Papan Pintar Pada Siswa Kelas Ii-B. Quaerite Veritatem : Jurnal Pendidikan, 3(2), 182–196. https://doi.org/10.53842/qvj.v3i2.51
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta.
Telaumbanua, L. S., & Lase, N. K. (2022). Pengembangan Media Interaktif Power Point Pada Materi Virus Dalam Proses Pembelajaran Biologi Kelas X Sma. Jurnal Smart Society ADPERTISI, 33–45.
Widyardi, T., Sulianto, J., Azizah, M., & Kurniasari, N. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Powerpoint terhadap Hasil Belajar Kelas 4 di SD Negeri Sawah Besar 01. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 4567–4573.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.