MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBUAT KARYA SENI MOZAIK MENGUNAKAN MEDIA KONGKRIT PADA SISWA KELAS 4 SD NEGERI 4 KOTA BARAT

Authors

  • Nur Vadilla Katili Universitas Negeri Gorontalo
  • Wiwi Triyanty Pulukadang Universitas Negeri Gorontalo
  • Evi Hasim Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22512

Keywords:

student ability, mosaic, SBDP

Abstract

The formulation of the problem in this research is "can using mosaic learning media improve students' abilities in SBDP lessons in class IV at SDN 4 Kota Barat, Gorontalo City?" The aim of this research is to improve students' abilities through the application of Mosaic media in class IV SBDP lessons at SDN 4 West City. The type of research used is classroom action research. Data collection techniques include observation, tests and documentation. Based on research, data on student abilities was obtained in cycle I and cycle II. In cycle I, from a total of 19 students, only 11 students completed with a percentage of 57.89% and in cycle II, a total of 17 students completed with a percentage of 89.47%. The results of students' abilities in cycle II have reached the expected performance indicators. The conclusion in this research is that using mosaic media can improve students' ability to use media in SBDP lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ChristvidyaKezia, K. P. (2020). Pengertian Mozaik, Fungsi dan CaraMembuatnya.Fimela.Com.https://www.fimela.com/lifestyle/read/4398967/pe ngertian-mozaik-fungsi dan-cara-membuatnya?page=3

Dunia, E. (2024). Karya seni. Ensiklopedia Dunia. https://p2k.stekom.ac.id/ensiklopedia/Adikarya

Dwi, A. (2023). Media Pembelajaran dan Jenis-Jenisnya. Fkip.Umsu.Ac.Id. https://fkip.umsu.ac.id/media-pembelajaran-dan-jenis-jenisnya/

Fabiana Meijon Fadul. (2019). Sumanto. Pengembangan Kreativitas Seni Rupa Anak TK. (Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi, 2005). Hlm,88-89. 13–44.

Gilang P. (n.d.). Fungsi Seni Beserta Pengertian Dan Jenisnya. Gramedia. Retrieved June 25, 2024, from https://www.gramedia.com/literasi/fungsi- seni/

Ibrahim1, M. A., Fauzan2, M. lufti Y., Raihan3, P., Nuriyah, S., Nurhadi4, Setiawan5, U., & Yustika Nur Destiyani6. (2022). Jenis, Klasifikasi dan KarakteristikMediaPembelajaran.4(2),106113.file:///C:/Users/acer/Downloa ds/5287-Article Text-9672-1-10-20230123.pdf

ISNAENI, R. (2021). PENGGUNAAN MEDIA BENDA KONKRET DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK PADA KELAS III DI MI MA’ARIF NU PLIKEN KECAMATAN KEMBARAN KABUPATEN BANYUMAS. 14(5), 1–23.https://repository.uinsaizu.ac.id/10050/1/COVER_BAB I_BAB V_DAFTAR PUSTAKA.pdf

Kurniawati, P. (2017). Barongan di Desa Singotrunan. Universitas Pendidikan Ganesha, 01, 1–7. https://repo.undiksha.ac.id/9422/3/1612031007-BAB 1 PENDAHULUAN.pdf

Milatul Zulfa, A. S. N. (2020). JPE ( Jurnal Pendidikan Edutama ) Vol . 7 No . 2 Juli 2020 ( 2013 ) mengatakan bahwa vokal adalah bunyi tutur yang terjadi apabila adanya udara yang mengalir dari mulut secara bebas , tanpa adanya suatu penghalang atau gangguan yang berarti . Selain itu ,. 7(2), 1– 12.

Novandi, A. (2019). Pengaruh Kemampuan Kerja (Ability) Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. United Tractors Tbk Cabang Medan. Suparyanto, 5(3), 248–253.

Nuzulia, A. (2019). meningkatkan kemampuan siswa dalam pembelajaran Ekonomi. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 5–24.

Putri, V. K. M. (2024). 5 Langkah-langkah Membuat Mozaik. Kompas.Com. https://www.kompas.com/skola/read/2024/01/17/070000069/5-langkah- langkah-membuat-mozaik?lgn_method=google&google_btn=onetap

Rahim N. A., Musi, M. A., & Rusmayadi, R. (2020). Pengaruh Kegiatan Mozaik Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Pada Kelompok B Taman Kanak-Kanak Nusa Makassar. TEMATIK: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian PendidikanAnakUsiaDini,6(1),15.https://doi.org/10.26858tematik.v6i1.1443 4

Downloads

Published

2025-01-03