MEDIA DI LINGKUNGAN SEKOLAH SEBAGAI SARANA PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS ANAK

Authors

  • Gusmaniarti Gusmaniarti Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Wahono Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Wardah Suweleh Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Rida Surya Dewi Universitas Muhammadiyah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.22261

Keywords:

Writing skills, Land Media, Early Childhood

Abstract

This research aims to develop children's writing skills by utilizing media available in their environment such as land media. This research uses quantitative, with a pre-experimental research design with a one-group pre test-post test design type, in this research the researcher used 2 classes which were an experimental class with a total of 21 children and a control class with a total of 20 children. The stages in this research include pre -test, treatment (giving treatment), and post-test. The data collection technique uses observation and documentation techniques. Data analysis uses the Normality Test where when tested using SPPS, (2-tailed) < 0.05, namely at the posttest of the experimental class 0.000. Homogeneity test The results of the output table above show significance with a value of 0.563. Because the significance is more than 0.005, it can be concluded that the two groups have the same variance or that both data are homogeneous. Wilcoxon Test From the calculation of the Wilcoxon Signed Ranks test using SPSS (SPSS Data Attached) then comparing the Sig value and the alpha value resulting from the calculation, the Asymp value is obtained. Sig. (2-tailed) namely 0.000 < 0.05. (Hα) is "accepted" so that data analysis that refers to the results of the pretest and post-test can test the truth that there is an influence in land media on the writing skills of children aged 4-5 years at Kindergarten Aba 04 Surabaya.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adinda Rohadati Aisy, H. N. (2019). Pengembangan Keterampilan Menulis pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK Primagama. Jurnal Pendidikan Anak, 141-148.

Ambarwati, R. (2022). Penggunaan Media Tanah Liat Untuk Perkembangan Motorik Halus Anak Di TK Pertiwi 01 Malanggaten, Kebakkramat, Karanganyar.

AKBARANI, A. E. (2019). Upaya Guru dalam Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Usia Dini di TK Muslimat NU.

Desmawati Roza, N. Y. (2020). Urgensi Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2356-1327

Dewi, M. K. (2021). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Anak Usia Dini melalui Pemanfaatan Lingkungan Sekitar sebagai Sumber Belajar. Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2776-4117

Dr. Dadan Suryana, M. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini Teori dan Praktik Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Elihami Elihami, E. E. (2020). Persepsi Revolusi Mental Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal EDUKASI NONFORMAL, 16-31.

Mulyatno, C. B. (2022). Pendidikan Lingkungan Sejak Usia Dini dalam Perspektif Teologi Pemerdekaan Y.B Mangunwijaya. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4099-4110

Muthiah, S. T. (2020). Desain Media Pasir Kinesetik untuk Memfasilitasi Keterampilan Menulis Permulaan Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia, 207-218

Risma Ameliana Lestari, S. W. (2022). Implementasi Model ATIK Dalam Meningkatkan Keterampilan Pra Menulis Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Les Privat. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 53-62.

Ropikoh, D. S. (2021). Penggunaan Media Pasir untuk Keterampilan Menulis Permulaan pada Anak Usia 4-5 Tahun. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 182-193.

Saripudin, A. (2019). Analisi Tumbuh Kembang Anak Ditinjau dari Aspek Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Equalita, 115-130.

Swastyastu, L. T. (2020). Mafaat Media Pembelajaran dalam Pemerolehan Bahasa Kedua Anak Usia Dini. Pratama Widya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 52-59.

Downloads

Published

2024-12-31

Most read articles by the same author(s)