PERSPEKTIF PEMBIAYAAN DALAM MENINGKATKAN KINERJA SEKOLAH (Studi Kasus di SMA IT Cordova 3 Kab. Tangerang)
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22131Keywords:
Educational financing, financial management, educational quality, Arroyyan Cordoba Foundation.Abstract
This study aims to analyze the financial perspective in enhancing schoolperformance through a case study at Arroyyan Cordoba Foundation. This qualitativedescriptive research utilized interviews, observations, and document studies fordata collection. The findings reveal that financial planning at the foundation issystematically carried out through the preparation of the Foundation Budget (ABY),reflecting actual needs and expenditure priorities. Financial implementationprioritizes efficiency and effectiveness with a transparent bookkeeping system.Monitoring and evaluation are conducted periodically to ensure alignment betweenbudget utilization and the foundation's strategic goals. The implementation of thesefinancial strategies positively impacts the foundation's performance, particularly inimproving educational quality through the allocation of funds for students, teachers,and infrastructure. This study recommends strengthening the supervision andaccountability system to support the sustainability of educational funding programs.Keywords: Educational financing, financial management, educational quality,Arroyyan Cordoba Foundation.Downloads
References
Aisyah, S., & Hidayat, R. (2020).
Pengaruh Struktur Organisasi
terhadap Efisiensi Operasional
di Lembaga Pendidikan. Jurnal
Manajemen Pendidikan, 12(1),
45-58.
Anggraini, S. (2018). Pengelolaan
Sarana dan Prasarana
Pendidikan dalam Meningkatkan
Mutu Pembelajaran. Jurnal
Pendidikan Indonesia, 7(2), 66-
78.
Arikunto, S. (2012). Evaluasi
Pendidikan. Jakarta: Bumi
Aksara.
Badan Pusat Statistik Republik
Indonesia (BPS-RI). (2014).
Susenas 1994-2014.
Creswell, J. W. (2013). Qualitative
Inquiry and Research Design:
Choosing Among Five
Approaches. Thousand Oaks,
CA: Sage Publications.
Fattah, N. (2019). Ekonomi dan
Pembiayaan Pendidikan.
Bandung: Remaja Rosdakarya.
Hakim, R., & Setiawan, A. (2019).
Prinsip Kesatuan Komando
dalam Pengelolaan Organisasi
Pendidikan. Jurnal Pendidikan
dan Kebijakan, 10(2), 101-115.
Indonesia Corruption Watch (ICW).
(2014). Laporan Kasus Korupsi
di Sektor Pendidikan.
Kahfi, M. (2019). Efisiensi dalam
Manajemen Pembiayaan
Pendidikan. Jurnal Manajemen
Pendidikan, 11(1), 23-35.
Kurniawan, D., & Nuraini, R. (2021).
Efisiensi Operasional melalui
Pembagian Kerja di Institusi
Pendidikan. Jurnal Administrasi
Pendidikan, 13(3), 67-79.
Lestari, N., & Putri, F. (2022).
Pengaruh Wewenang yang
Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,
ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950
Volume XX Nomor XX, Bulan Tahun
17
Terstruktur terhadap
Transparansi Keuangan di
Lembaga Pendidikan. Jurnal
Ekonomi dan Manajemen, 15(2),
88-95.
Moleong, L. J. (2010). Metodologi
Penelitian Kualitatif. Bandung:
Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2006). Manajemen
Berbasis Sekolah. Bandung:
Remaja Rosdakarya.
Mulyono. (2008). Manajemen
Pendidikan. Jakarta: Raja
Grafindo Persada.
Nurlatifah, D. (2019). Pengaruh
Manajemen Pembiayaan
Pendidikan terhadap Kualitas
Sekolah. Jurnal Manajemen
Pendidikan, 11(1), 15-25.
Robbins, S. P., & Coulter, M. (2012).
Management. Boston: Pearson.
Setiawati, D., Rahman, A., & Putri, N.
(2020). Efisiensi Pengelolaan
Sumber Biaya Pendidikan.
Jurnal Ekonomi dan Pendidikan,
15(2), 107-121.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian
Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.
Bandung: Alfabeta.
Suhardan, D., Riduwan, R., & Enas, E.
(2012). Ekonomi dan
Pembiayaan Pendidikan.
Bandung: Alfabeta.
Supriadi, T. (2015). Manajemen
Keuangan Pendidikan. Jakarta:
Bumi Aksara.
Supriadi, T. (2015). Manajemen
Pendidikan dan Akuntabilitas.
Yogyakarta: Andi.
Supriyadi, T. (2010). Pengelolaan
Keuangan Pendidikan.
Yogyakarta: UNY Press.
Terry, G. R. (2010). Principles of
Management. McGraw-Hill.
Undang-Undang Republik Indonesia
Nomor 14 Tahun 2015 tentang
Anggaran Pendapatan dan
Belanja Negara.
Undang-Undang Republik Indonesia
Nomor 20 Tahun 2003 tentang
Sistem Pendidikan Nasional.
Wahyosumidjo. (2018).
Kepemimpinan Kepala Sekolah.
Jakarta: Bumi Aksara.
Williams, C. (2017). Principles of
Management. New York:
Cengage Learning.
Yin, R. K. (2009). Case Study
Research: Design and Methods.
Thousand Oaks, CA: Sage
Publications.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.