PERSPEKTIF PEMBIAYAAN DALAM MENINGKATKAN KINERJA SEKOLAH (Studi Kasus di SMA IT Cordova 3 Kab. Tangerang)

Authors

  • Irfan Qomarudin Khaqiqi Universitas Islam Nusantara
  • Iim Wasliman Universitas Islam Nusantara
  • R. Supyan Sauri Universitas Islam Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22131

Keywords:

Educational financing, financial management, educational quality, Arroyyan Cordoba Foundation.

Abstract

This study aims to analyze the financial perspective in enhancing schoolperformance through a case study at Arroyyan Cordoba Foundation. This qualitativedescriptive research utilized interviews, observations, and document studies fordata collection. The findings reveal that financial planning at the foundation issystematically carried out through the preparation of the Foundation Budget (ABY),reflecting actual needs and expenditure priorities. Financial implementationprioritizes efficiency and effectiveness with a transparent bookkeeping system.Monitoring and evaluation are conducted periodically to ensure alignment betweenbudget utilization and the foundation's strategic goals. The implementation of thesefinancial strategies positively impacts the foundation's performance, particularly inimproving educational quality through the allocation of funds for students, teachers,and infrastructure. This study recommends strengthening the supervision andaccountability system to support the sustainability of educational funding programs.Keywords: Educational financing, financial management, educational quality,Arroyyan Cordoba Foundation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, S., & Hidayat, R. (2020).

Pengaruh Struktur Organisasi

terhadap Efisiensi Operasional

di Lembaga Pendidikan. Jurnal

Manajemen Pendidikan, 12(1),

45-58.

Anggraini, S. (2018). Pengelolaan

Sarana dan Prasarana

Pendidikan dalam Meningkatkan

Mutu Pembelajaran. Jurnal

Pendidikan Indonesia, 7(2), 66-

78.

Arikunto, S. (2012). Evaluasi

Pendidikan. Jakarta: Bumi

Aksara.

Badan Pusat Statistik Republik

Indonesia (BPS-RI). (2014).

Susenas 1994-2014.

Creswell, J. W. (2013). Qualitative

Inquiry and Research Design:

Choosing Among Five

Approaches. Thousand Oaks,

CA: Sage Publications.

Fattah, N. (2019). Ekonomi dan

Pembiayaan Pendidikan.

Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hakim, R., & Setiawan, A. (2019).

Prinsip Kesatuan Komando

dalam Pengelolaan Organisasi

Pendidikan. Jurnal Pendidikan

dan Kebijakan, 10(2), 101-115.

Indonesia Corruption Watch (ICW).

(2014). Laporan Kasus Korupsi

di Sektor Pendidikan.

Kahfi, M. (2019). Efisiensi dalam

Manajemen Pembiayaan

Pendidikan. Jurnal Manajemen

Pendidikan, 11(1), 23-35.

Kurniawan, D., & Nuraini, R. (2021).

Efisiensi Operasional melalui

Pembagian Kerja di Institusi

Pendidikan. Jurnal Administrasi

Pendidikan, 13(3), 67-79.

Lestari, N., & Putri, F. (2022).

Pengaruh Wewenang yang

Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,

ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950

Volume XX Nomor XX, Bulan Tahun

17

Terstruktur terhadap

Transparansi Keuangan di

Lembaga Pendidikan. Jurnal

Ekonomi dan Manajemen, 15(2),

88-95.

Moleong, L. J. (2010). Metodologi

Penelitian Kualitatif. Bandung:

Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2006). Manajemen

Berbasis Sekolah. Bandung:

Remaja Rosdakarya.

Mulyono. (2008). Manajemen

Pendidikan. Jakarta: Raja

Grafindo Persada.

Nurlatifah, D. (2019). Pengaruh

Manajemen Pembiayaan

Pendidikan terhadap Kualitas

Sekolah. Jurnal Manajemen

Pendidikan, 11(1), 15-25.

Robbins, S. P., & Coulter, M. (2012).

Management. Boston: Pearson.

Setiawati, D., Rahman, A., & Putri, N.

(2020). Efisiensi Pengelolaan

Sumber Biaya Pendidikan.

Jurnal Ekonomi dan Pendidikan,

15(2), 107-121.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian

Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Bandung: Alfabeta.

Suhardan, D., Riduwan, R., & Enas, E.

(2012). Ekonomi dan

Pembiayaan Pendidikan.

Bandung: Alfabeta.

Supriadi, T. (2015). Manajemen

Keuangan Pendidikan. Jakarta:

Bumi Aksara.

Supriadi, T. (2015). Manajemen

Pendidikan dan Akuntabilitas.

Yogyakarta: Andi.

Supriyadi, T. (2010). Pengelolaan

Keuangan Pendidikan.

Yogyakarta: UNY Press.

Terry, G. R. (2010). Principles of

Management. McGraw-Hill.

Undang-Undang Republik Indonesia

Nomor 14 Tahun 2015 tentang

Anggaran Pendapatan dan

Belanja Negara.

Undang-Undang Republik Indonesia

Nomor 20 Tahun 2003 tentang

Sistem Pendidikan Nasional.

Wahyosumidjo. (2018).

Kepemimpinan Kepala Sekolah.

Jakarta: Bumi Aksara.

Williams, C. (2017). Principles of

Management. New York:

Cengage Learning.

Yin, R. K. (2009). Case Study

Research: Design and Methods.

Thousand Oaks, CA: Sage

Publications.

Downloads

Published

2025-03-27

Most read articles by the same author(s)