MENINGKATKAN KETERAMPILAN PADA ANAK TUNAGRAHITA RINGAN: STRATEGI PENINGKATAN KEMAMPUAN MOTORIK KASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.21709Keywords:
gross motor skills, improvement strategy, mental retardationAbstract
This study aims to discuss improving gross motor skills in children with Mild Mental Disabilities. This study uses the Literature Review study method, where the author looks for references from previous studies, articles, journals or various other literature sources according to the title or topic to be discussed. The results of literature studies in various sources show that, Children with mild mental disabilities have intellectual abilities below children in general but can still be trained. Development in several aspects makes children with mental disabilities experience delays, one of which is the gross motor aspect in children so that they need interesting activities for children to be interested in following them. The conclusion of this study is that successful collaboration between parents, class teachers and therapists in handling and guiding children with Mild Mental Disabilities on an ongoing basis can help improve children's motor skills.Downloads
References
Agustin, T., & Sari, A. P. I. (2017). The influence of traditional games and age against the abominabel motorik ability of childhood tunagrahita. Online: http://eprints.binadarma.ac.id/id/eprint/3825.
Ardiyanto, A., & Sukoco, P. (2014). Pengembangan model pembelajaran berbasis permainan tradisional untuk meningkatkan kemampuan motorik kasar anak tunagrahita ringan. Jurnal Keolahragaan, Volume 2 – Nomor 2, 2014 (Universitas Negeri Yogyakarta), 119-129. https://doi.org/10.21831/jk.v2i2.2608
Auliani, N.F., & Ardisal. (2019). Efektivitas permainan lompat tali karet untuk meningkatkan kemampuan motorik kasar pada anak tunagrahita ringan di SLB Hikmah Reformasi Padang. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, Vol. 4, No. 2, 2019, 137-146. https://doi.org/10.51529/ijiece.v4i2.164
Febriani, E. (2016). Upaya meningkatkan pengembangan motorik kasar (melompat) anak melalui permainan lompat tali pada Kelompok B TK Al-hidayah Palaosan Tahun Pelajaran 2015-2016, (November 2015), 35–40. Online: https://www.jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pip/article/view/7498
Hakim, A.R., Soegiyanto, & Soekardi. (2013). Pengaruh usia dan latihan keseimbangan terhadap kemampuan motorik kasar anak tunagrahita kelas bawah mampu didik sekolah luar biasa. Journal of Physical Education, Health and Sport, Volume 2 – Nomor 1, 2013 (Universitas Negeri Semarang), 200-204. https://doi.org/10.15294/jpes.v2i1.1273
Indardi, N. (2015). Pengulangan teknik permainan kasti terhadap peningkatan kemampuan motorik kasar anak tunagrahita ringan. Journal of Physical Education, Health and Sport, Volume 2 – Nomor 1, 2015 (Universitas Negeri Semarang), 44-49. https://doi.org/10.15294/jpehs.v2i1.3942
Irdamurni, & Zahra, W. (2021). Efektifitas video tutorial dalam pembelajaran keterampilan membuat tempat buah dari gelas plastik bekas bagi anak tunagrahita ringan. Edumaspul Jurnal Pendidikan, 5, 389–394. https://doi.org/https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.2107
Krismon, A., & Indamurni. (2023). Meningkatkan kemampuan motorik kasar melalui senam ritmik bagi anak tunagrahita ringan di SLBN 1 Panti. Jurnal PendidikanTambusai, Volume 7 Nomor 1 Tahun 2023 (FIP Universitas Pahlawan), 1507-1512. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i1.6011
Kurniawan, & Agus, D. (2021). Literatur Review : Penerapan sintaks model pembelajaran problem solving pada kurikulum 2013. 5(1), 147–153.
Lutfiana, F., Kusumastuti, N., & Sukmono, Nur Dwi. (2022). Pembiasaan senam otak untuk meningkatkan konsentrasi pada anak ADHD TK Beranda Istimewa Kabupaten Ngawi. Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 1–23.
Louk, M.J.H., & Sukoco, P. (2016). Pengembangan media audio visual dalam pembelajaran keterampilan motorik kasar pada anak tunagrahita ringan. Jurnal Keolahragaan, Volume 4 – Nomor 1, 2016 (Universitas Negeri Yogyakarta), 24-33. https://doi.org/10.21831/jk.v4i1.8132
Ngaisah, N.C., Janah, A.I., & … (2023). Permainan tradisional engklek sebagai upaya mengembangkan motorik kasar anak tunagrahita. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 4, No. 1, Juli 2023, 74-85. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.159
Noenta, F. S. R., Trisnani, R. P., & ... (2022). Terapi bermain playdough untuk meningkatkan konsentrasi anak ADHD. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 1, 679–686. Http://Prosiding.Unipma.Ac.Id/Index.Php/SENASSDRA/Article/View/2791
Septiyani, P., & Sumaryanti. (2016). Pengaruh aktivitas akuatik terhadap kemampuan motorik kasar anak tunagrahita ringan kelas atas. Medikora, Vol. XVI, No 2 Oktober 2015 (Universitas Negeri Yogyakarta). https://doi.org/10.21831/medikora.v14i2.7936
Wibowo, R.A., & Tuasikal, A.R.S. (2019). Pengaruh permainan bocce terhadap peningkatan kemampuan gerak motorik kasar anak tunagrahita (downsyndrome) di SLB Negeri C Tulungagung. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Volume 07 Nomor 03 Tahun 2019, 545-549. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/31897/28943
Yumaika, C., & Ardisal. (2020). Efektivitas senam ceria untuk meningkatkan kemampuan motorik kasar anak tunagrahita ringan. Ranah Research : Journal of Multidicsiplinary Research and Development, Volume 2, Issue 3, 2020, 46-52. https://jurnal.ranahresearch.com/index.php/R2J/article/view/294
Yusuf, S. (2015). Psikologi perkembangan anak dan remaja. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Zainal Arifin, M., & Anita Kumaat, N. (2016). Pengaruh modifikasi permainan lempar tangkap bola terhadap koordinasi gerak manipulatif anak tunagrahita ringan siswa SMPLB-C Alpha Kumara Wardhana Ii Surabaya. Jurnal Kesehatan Olahraga, 5(3). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/7/article/view/17788
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.