RELEVANSI KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM TERHADAP PEMBENTUKAN AKHLAK MULIA PESERTA DIDIK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.21661Keywords:
curriculum, PAI, noble morals, studentsAbstract
This research is using a qualitative method. Data collection through literature studies using observation guidelines, interview guidelines and documentary recording, accompanied by research indicators. Then descriptive data analysis and analysis are carried out by following the steps of data reduction, data display to drawing conclusions. This research was conducted at SDN Permata Biru, Cinunuk, Bandung. Looking at the facts on the ground, the challenges in forming students' noble morals are increasingly complex, especially in the midst of globalization. The PAI curriculum in Indonesia has also undergone various changes and received criticism, whether the current PAI curriculum is really suitable for the formation of students' morals.Downloads
References
Asep Sopian, Proyeksi dan Kritik terhadapPembelajaranPendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar, Menengah dan Perguruan Tinggi, JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan) (eISSN: 2614-8854) Volume 5, Nomor 11, November 2022 (5193-5201)
Bahri, A. S. (2021). Pengantar Penelitian Pendidikan (Sebuah Tinjauan Teori dan Praktis). Bandung : Widina Bhakti Persada.
Destriani et al., “Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Pemahaman Literasi
Ismail. (2014). Pendidikan Agama Islam (Konsep dasar bagi mahasiswa Pergurua n Tinggi Umum). Jakarta : CV Pena Persada
Fakhrurrazi. (2018). Hakikat Pembelajaran Yang Efektif. AtTafkir, 11(1), 85–95.
Hendriyanto. (2022, Juli 20). 6 Strategi Sukseskan Implementasi Kurikulum Merdeka Secara Mandiri. Diambil kembali dari Direktorat Sekolah Dasar Kemdikbud: https://ditpsd.kemdikbud.go.id/public/artikel/detail/6-strategisukseskanimplementasikurikulum-merdeka-secaramandiri
Keagamaan,” Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti 9, no. 1 (2022): 1–12.
Hurip Danu Ismadi, “Pendidikan Karakter Dalam Prespektif Kebudayaan,” Kabilah 1, no. 1 (2014): 3
Latifah, Sorotan Dan Kritik Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Disekolah Dasar,Menengah Dan Perguruan Tingg, ISSN:2829-9086 Volume 3 Nomor 3, 2023 http://studentjournal.iaincurup.ac.id/index.php/skula
Majid. (2012). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Masruri, Ahmad. "Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam (Studi Kasus Di MAS Jam’iyyah Islamiyyah Pondok Aren)."
Mumtaz: Jurnal Studi Al-Quran dan Keislaman 3.1 (2019): 96-112.
MF AK. (2021). Pembelajaran Digital. Bandung : Widina Bhakti Persada
Muhamad Basyrul Muvid, Kritik atas Kurikulum Merdeka di Tengah Degradasi Moral Pendidik,See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/367363763
Mulyana. (2004). Mengartikulasikan Pendidikan Nilai. Bandung : Alfabeta.
Na’im, Z. (2021). Manajemen Pendidikan Islam. Bandung : Widina Bhakti Persada.
Nurhadi, Analisis Kritis Konsep Kurikulum Pendidikan Islam Indonesia Di Sekolah (SD, SMP, SMA, SMK), el Bidayah: Journal of Islamic Elementary EducationVolume 1, Nomor 1, Maret 2019, Permanent link for this document : https://doi.org/10.33367/jiee.v1i1.671
Salinan Permendikbud Riset dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2024Shalahudin Ismail, Analisis Kritik Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran PAI Di Sekolah, P ISSN ; 2087-7064 E ISSN : 2549-7146, Available At : http://journal.uhamka.ac.id/index.php/jpi
Siti Masrurah, Sorotan dan Kritik Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar, Menengah dan Perguruan Tinggi, Edukais Jurnal Pemikiran Keislaman, https://doi.org/10.36835/edukais.2021.5.2.128-138
Siti Saniah, Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar Penggerak Kota Bandung, Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam Vol 14, No 01 (2024) http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/idaroh P-ISSN: 2086-6186 e-ISSN: 2580-2453 https://doi.org/10.24042/alidarah.v14i1.21890 https://doi.org/10.24042/alidarah.v14i1.21890
Sugiyono, Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Dan R & D (Bandung: Alfabeta, 2012)
Tegarsianipar (2023), 6 Kritik dan Saran Terhadap Kurikulum Medeka, https://www.kompasiana.com/tegarsianipar77/6405a35e4addee047c051ac4/6-kritik-dansaran-terhadap-kurikulummerdeka
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.