IMPLEMENTASI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DI SATUAN PAUD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.21293Keywords:
adiwiyata school, environment, implementationAbstract
Implementation of multicultural education in PAUD units has an important role in instilling the values of diversity, tolerance and respect for differences from an early age. Multicultural education aims to form an early generation capable of living side by side in harmony. This research aims to provide an understanding for educators about how to implement multicultural education in PAUD units to increase effectiveness in an exciting learning process. Researchers used a qualitative approach with literature studies adapted to the topic of discussion. This research provides practical recommendations for educators to create an inclusive learning environment that supports the realization of multicultural education from an early age. Keywords: Multicultural education, early childhood, ImplementationDownloads
References
Anggito, A., & Johan Setiawan. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (cetakanpe;E. D. Lestari, Ed.)
Aripudin, A. (2007). Dakwah damai: pengantar dakwah antarbudaya. Remaja Rosdakarya.
Banks, J. A., & Banks, C. A. M. (Eds.). (2019). Multicultural education: Issues and perspectives. John Wiley & Sons.
Deddy Mulyana, MA dan Jalaludin Rakhmat, M.Sc., (ed). (2000). Komunikasi antarbudaya (Panduan berkomunikasi dengan orang-orang berbeda budaya). Bandung: Remaja Rosdakarya h-56
Dini, J. P. A. U. (2022). Perencanaan Pembelajaran Nilai Multikultural Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 492-504.
Gauvain, M., & Parke, R. D. (2010). Socialization. In M. H. Bornstein. In Handbook of cultural developmental science (pp. 239–258). Pysicology Press.
Hasanah, U. (2018). Implementasi Pendidikan Multikultrual dalam membentuk karakter anak usia dini. Golden Age: Jurnal Pendidikan anak usia dini, 2(1). https://doi.org/10.29313/ga.v2i1.3990
Munif, A. (2018). Potret masyarakat multikultural di Indonesia. Journal Multicultural of Islamic Education, 2(1).
Mursid, M. (2015). Belajar dan pembelajaran PAUD. Remaja Rosdakarya
Pitaloka, D. L., Dimyati, D., & Purwanta, E. (2021). Peran guru dalam menanamkan nilai toleransi pada anak usia dini di Indonesia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1696-1705.
Rahman, M. N. B. A. (2024). Implementation of Digital Storytelling Based on Multicultural Literature for Enhancing Early Childhood Literacy Skills. Procedia of Social Sciences and Humanities, 6, 279-284. https://doi.org/10.21070/pssh.v6i.572
Rustini, T. (2021). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: jurnal Pendidikan anak usia dini, 13(1)
Sanur, I. S., & Dermawan, W. (2023). Pendidikan Multikultural untuk Membentuk Karakter Bangsa. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 6(1), 1-6.
Scott Lash dan Mike Featherstone (2002). Recognition and difference: Politics, identity, Multiculture. London: Sage Publication. h 2-6
Sitorus, A. S. (2017). Pendidikan Multikultur Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Ijtimaiyah Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(1).
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif,Kualitatif, dan R&D). Bandung: ALFABETA, cv
Sulaiman W., & Zainuddin, Z. 2022. “Menyelisik Ajaran Multikultural Melalui Pendidikan Islam.” Pendidikan Dan Konseling 4 (5): 2833–37. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i5.7035.
Suparlan, P. (2002). Menuju masyarakat Indonesia yang multikultural.
Tilaar, H. A. R., & Hapsari, S. D. (2004). Multikulturalisme: Tantangan-tantangan global masa depan dalam transformasi pendidikan nasional. Gramedia Widiasarana Indonesia (Grasindo).
Wartini, A. (2015). Pendidikan Multikultural Berbasis Karakter Keindonesiaan Pada Pendidikan Anak Usia Dini Upaya Integrasi Ilmu Ke-Islaman Dan Karakter Kebudayaan Indonesia (Studi Kasus di Sanggar Anak Alam Yogyakarta). TOLERANSI: Media Ilmiah Komunikasi Umat Beragama, 7(1), 35-52.
Zahrafani, U. (2017). Upaya Pemerintah dalam Menangani Konflik antar Suku di Kabupaten Kutai Timur. Jurnal Ilmu Pemerintahan Universitas Mulawarman, 4
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.