PENERAPAN BUDAYA 5S TERHADAP PEMBENTUKAN KARAKTER PESERTA DIDIK PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ida Arina Universitas Pendidikan Indonesia
  • Irfan Hendrawan Universitas Pendidikan Indonesia
  • Jaka Nurhidayat Universitas Pendidikan Indonesia
  • Asep Herry Hernawan Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21057

Keywords:

Implementation Culture 5S, Character Building, Elementary School Students

Abstract

The implementation of the 5S culture (Sort, Set in Order, Shine, Standardize, and Sustain), originating from Japan, has proven effective in creating a conducive work environment in line with its slogan. In the context of education, applying the 5S culture can positively influence character building in students, especially at the elementary school level. This research aims to analyze the impact of the 5S culture on shaping students’ character in elementary schools, focusing on attitudes of discipline, responsibility, independence, and environmental awareness. The method used in this study is a quantitative approach through literature review techniques on schools that have adopted the 5S culture. The research findings indicate that schools implementing the 5S culture regularly are able to instill positive character values, such as discipline, cleanliness, and responsibility. This, in turn, also impacts students' motivation to learn, cleanliness, orderliness, and the development of positive character in elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buku

Narwanti, Sri. (2011). Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Familia.

Jurnal :

Astarinah, A. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal pada Pembelajaran IPS Materi Pluralitas Masyarakat Indonesia Kelas VIII di MTs Nurul Huda Kragan (Doctoral dissertation, IAIN KUDUS).

Baedowi, S. (2014). Pendidikan Karakter Siswa Melalui Pendekatan Behavioral Model Operant Conditioning. Jurnal Tarbawi, 2(2), 99-107.

Dewantara, K. (2013). Karya Ki Hadjar Dewantara, Bagian I: Pendidikan. Yogyakarta: Majelis Luhur Taman Siswa

Dewantara, K. (2013). Karya Ki Hadjar Dewantara, Bagian II: Kebudayaan. Yogyakarta: Majelis Luhur Taman Siswa.

Fadli, M. (2017). Manajemen Meningkatkan Mutu Pendidikan. Takbir: Jurnal studi Manajemen Pendidikan,1(2):215-240.

Herlambang, Y. T. (2021). Pedagogik: Telaah kritis ilmu pendidikan dalam multiperspektif.

Bumi Aksara.

Karim, L., Arifudin, I., & Falah, R. A. (2024). Penerapan Budaya 5S di SMK Muhammadiyah 1 Wates Menjadi Pilar Penting dalam Memperkuat Karakter Siswa. Moral: Jurnal kajian Pendidikan Islam, 1(3), 27-32.

Kesuma, Dharma, Cepi Triatna dan Johar Permana. (2013). Pendidikan Karakter Kajian. Khotimah, D. N. (2019). Implementasi program penguatan pendidikan karakter (PPK)

melalui kegiatan 5s di sekolah dasar. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1).

Kusumaningrum, R. A. (2020). Pentingnya Mempertahankan Nilai Budaya 5s (Senyum, Salam, Sapa, Sopan, Santun) Dalam Pendidikan Sekolah Dasar. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 7(1), 20-28.

Lickona, Thomas. (2013). Mendidik Untuk Membentuk Karakter: Bagaimana Sekolah Dapat Memberikan Pendidikan Tentang Sikap Hormat Dan Bertanggung Jawab. Jakarta: Bumi Aksara.

Maria, S. K. (2023). PENERAPAN NILAI-NILAI BUDAYA DI LINGKUNGAN SD

INPRES MAUMERE. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 967-976.

Mustoip, S. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter. Surbaya: CV Jakad Publishing. Rahmatiya, I, dan Zulfiati, M, H. (2018). Penanaman Nilai Karakter Nasionalisme DanPatriotisme Pada Pembelajaran Tematik Bermuatan Ips Siswa Kelas Iv Sd Negeri Singosaren Bantul. Trihayu: Jurnal pendidikan ke-SD-an. Vol 7, Nomor 1, hlm 957-965.

Restuputri, D. P., & Wahyudin, D. (2019). Penerapan 5S (Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu, Shitsuke) Sebagai Upaya Pengurangan Waste Pada Pt X. Jurnal Sistem Teknik Industri, 21(1), 51-63.

Rofi’ie, A.H. (2019). Pendidikan Karakter Adalah Sebuah Keharusan. WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai dan Pembangunan Karakter, 1(1), 113-128.

Sarwina, E., Praheto, B. E., & Rasijah, R. (2022, May). Penerapan Budaya 5s (Senyum, Salam, Sapa Sopan Dan Santun) Sebagai Bentuk Penanaman Pendidikan Karakter Peserta Didik Di Sdn 001 Air Asuk. In Prosiding Seminar Nasional PGSD UST (Vol. 3, No. 1, pp. 88-92).

Subiyakto, A. Z., & Ayu, F. (2023). Sosialisasi Pentingnya Penerapan Budaya 5R Di SD Al Huda. Jurnal Pengabdian Dharma Bakti, 1(1), 29-34.

Syah, M. (2014). Psikologi Pendidikian. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Vandhana, M. D., Andivas, M., & Azhahra, F. (2024). Sosialisasi dan Penerapan Prinsip 5S Sebagai Upaya Peningkatan Kesadaran dan Kedisiplinan Warga Sekolah. Surya Abdimas, 8(3), 355-362.

Downloads

Published

2024-12-30