PENERAPAN PERMAINAN LOTTO UNTUK MENINGKATKAN KONSENTRASI BELAJAR PADA ANAK TUNA GANDA (ADHD DAN BIF) DI SDN GROBOGAN 02 KEC. JIWAN KAB. MADIUN

Authors

  • Adam Satriyo Putra Madhani Universitas Negeri Surabaya
  • Prastyo Budiningsih Universitas Negeri Surabaya
  • Febri Tri Marthadiputri Universitas Negeri Surabaya
  • Emilia Julaika Universitas Negeri Surabaya
  • Monika Dyah Arwidiavin Diantri Universitas Negeri Surabaya
  • Dian Agestiningsih Universitas Negeri Surabaya
  • Intan Permatasari Universitas Negeri Surabaya
  • Murtadlo Universitas Negeri Surabaya
  • Endang Pudjiastuti Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.20880

Keywords:

ADHD, BIF, concentration in learning, lotto games, multiple disabilities

Abstract

This study aims to improve the concentration of learning of children with multiple disabilities with ADHD and BIF in Inclusive Schools. This type of research is an experiment with a single subject experiment type or Single Subject Research, A-B-A design, the subject of this study is a child with multiple disabilities (ADHD and BIF) who shows symptoms of being unable to fully focus on objects. In this study, the data collection technique is to use duration to find out how long children are able to focus their attention during a learning session, which lasts for 20 minutes. Data were analyzed using visual graphic techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriana, E., Rokmanah, S., & Aprilia, L. (2023). Analisis Tingkat Konsentrasi Belajar Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran di SD Negeri Tembong2. Jurnal Holistika, 7(1), 1.https://doi.org/10.24853/holistika.7.1.1-5

Emayani, W. N., Suara, M. I., & Ardana, K. I. (2016). Penerapan Metode Bermain Berbantuan Media Lotto untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Pada Anak Kelompok. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha B1, 4(1).

Marlina. (2008). Gangguan Pemusatan Perhatian dan Hiperaktivitas Pada Anak. Padang: UNP Press.

Marlina, & Grahita, K. (2019). Strategi Penanganan Anak ADHD. Jakarta: Prenada media Group.

Pratisti, D. W., & Yuwono, S. (2018). Psikologi Eksperimen: Konsep, Teori, dan Aplikasi. Sukarta: Muhammadiyah University Press.

Setyani, M. R., & Ismah, I. (2018). Analisis Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa dalam Proses Pembelajaran Matematika ditinjau dari Hasil Belajar. Prosiding Senamku, 1, 73–84.

Viona, D. J. (2022). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak ADHD Usia 6-7 Tahun Menggunakan Alat Permainan Edukatif. JUDIKHU Jurnal Pendidikan Khusus,2, 30–36. https://doi.org/https://ejurnal.universitaskarimun.ac.id/index.php/JUDIKH U/index

Yogawati, R. H. (2017). Bermain Lotto (Tebak Suara) Terhadap Konsentrasi Belajar Anak Autis di Sekolah Dasar Luar Biasa. Jurnal Pendidikan Khusus, 9(4).

Yuyaina, A. N. N., Dinata, I. K., & Madiansyah. (2023). Enhancing Study Focus in Children with ADHD: Strategies for Improved Learning Concentration. The Ushuluddin International Student Conference, 1(2), 886–849.https://proceedings.radenfatah.ac.id/index.php/UInScof2022/article/view/968

Downloads

Published

2025-01-03