PENERAPAN PERMAINAN LOTTO UNTUK MENINGKATKAN KONSENTRASI BELAJAR PADA ANAK TUNA GANDA (ADHD DAN BIF) DI SDN GROBOGAN 02 KEC. JIWAN KAB. MADIUN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.20880Keywords:
ADHD, BIF, concentration in learning, lotto games, multiple disabilitiesAbstract
This study aims to improve the concentration of learning of children with multiple disabilities with ADHD and BIF in Inclusive Schools. This type of research is an experiment with a single subject experiment type or Single Subject Research, A-B-A design, the subject of this study is a child with multiple disabilities (ADHD and BIF) who shows symptoms of being unable to fully focus on objects. In this study, the data collection technique is to use duration to find out how long children are able to focus their attention during a learning session, which lasts for 20 minutes. Data were analyzed using visual graphic techniques.Downloads
References
Andriana, E., Rokmanah, S., & Aprilia, L. (2023). Analisis Tingkat Konsentrasi Belajar Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran di SD Negeri Tembong2. Jurnal Holistika, 7(1), 1.https://doi.org/10.24853/holistika.7.1.1-5
Emayani, W. N., Suara, M. I., & Ardana, K. I. (2016). Penerapan Metode Bermain Berbantuan Media Lotto untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Pada Anak Kelompok. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha B1, 4(1).
Marlina. (2008). Gangguan Pemusatan Perhatian dan Hiperaktivitas Pada Anak. Padang: UNP Press.
Marlina, & Grahita, K. (2019). Strategi Penanganan Anak ADHD. Jakarta: Prenada media Group.
Pratisti, D. W., & Yuwono, S. (2018). Psikologi Eksperimen: Konsep, Teori, dan Aplikasi. Sukarta: Muhammadiyah University Press.
Setyani, M. R., & Ismah, I. (2018). Analisis Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa dalam Proses Pembelajaran Matematika ditinjau dari Hasil Belajar. Prosiding Senamku, 1, 73–84.
Viona, D. J. (2022). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak ADHD Usia 6-7 Tahun Menggunakan Alat Permainan Edukatif. JUDIKHU Jurnal Pendidikan Khusus,2, 30–36. https://doi.org/https://ejurnal.universitaskarimun.ac.id/index.php/JUDIKH U/index
Yogawati, R. H. (2017). Bermain Lotto (Tebak Suara) Terhadap Konsentrasi Belajar Anak Autis di Sekolah Dasar Luar Biasa. Jurnal Pendidikan Khusus, 9(4).
Yuyaina, A. N. N., Dinata, I. K., & Madiansyah. (2023). Enhancing Study Focus in Children with ADHD: Strategies for Improved Learning Concentration. The Ushuluddin International Student Conference, 1(2), 886–849.https://proceedings.radenfatah.ac.id/index.php/UInScof2022/article/view/968
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.