PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN POP UP BOOK POTENSI GARAM PAMEKASAN UNTUK SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20133Keywords:
learning media, pop up books, natural potential, changes in form, IPASAbstract
Lack of use of interesting learning media in learning activities so that students become passive. This research aims to determine the validity of the pop up book learning media on the potential of Pamekasan salt for fourth grade elementary school students which can be seen from the validation of material and media experts. The type of research used is development research with the ADDIE model. However, this research was only at the Development stage. The subjects in this research were fourth grade students at SD Negeri Ponteh 1. The data collection techniques used in this research were questionnaires, observation, interviews and documentation. The analysis technique in this research uses descriptive qualitative and quantitative data analysis techniques. The research results showed that the pop up book media on the potential of Pamekasan salt, the material for changing the form of objects developed, obtained a percentage score of 87.5% in the category "Very valid, no need for revision" by material experts, from media experts obtained a percentage score of 98% in the category "Very valid, no need for revision”. Based on the research results, it can be concluded that the pop up book learning media on the potential of Pamekasan salt is suitable for use as a learning media in class IV at SD Negeri Ponteh 1.Downloads
References
Al Munawwarah, R. (2019). Sparkol Videoscribe Sebagai Media Pembelajaran. Inspiratif Pendidikan, 8(2), 430–437.
Alviolita, N. W., & Huda, M. (2019). Media Pop Up Book Dalam Pembelajaran Bercerita. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 7(1), 49–57. https://doi.org/10.30659/j.7.1.49-57
Andayani, F., Widodo, S. A., & Agustito, D. (2021). Perancangan Media Pembelajaran Berbentuk Pop Up Book untuk Pencapaian Kemampuan Memecahkan Masalah Matematis pada Materi Aritmatika Sosial. Prisma, 10(2), 156–169. https://doi.org/10.35194/jp.v10i2.1838
Arip, M., & Aswat, H. (2021). Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 261–268. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.329
Barsihanor, Hafiz, A., KMR, G. N., & Budi, I. S. (2020). Pembuatan Media Pembelajaran Pop Up Book Bagi Guru Madrasah Ibtidaiyah. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 4(4), 588–594. http://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.
Hafizhah, I., Wardana, I. A., & Setiabudi, D. I. (2022). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Quantum Learning Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Psikomotorik Pada Pelajaran Matematika. Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 1(1), 11–21. https://doi.org/10.56444/soshumdik.v1i1.69
Inayah, A., Harahap, F. K. S., Widia, F., Purba, H. M., Handini, N., & Yusnaldi, E. . . (2024). Pengembangan Media Pop Up Book Untuk Meningkatan Minat Belajar Siswa pada Mata Pembelajaran IPS di MI/SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 674–681. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/12446%0Ahttps://jptam.org/index.php/jptam/article/download/12446/9577
Junaidi. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56.
Nabila, S., Adha, I., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Berbasis Kearifan Lokal pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3928–3939. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1475
Nawawi, A., Mansur, H., & Utama, A. H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Ipa Berbasis Pop-Up Book Materi Sifat Dan Perubahan Wujud Benda Untuk Siswa Sd. Journal of Instructional Technology, 2(2), 22–28. https://doi.org/10.20527/j-instech.v2i2.3822
Norhayati, Fatmawati, R. A., & Nurcahyo, M. A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Materi Karakteristik Ruang dan Pemanfaatan Sumber Daya Alam untuk Kesejahteraan Masyarakat Kelas IV SD. Jurnal Edukasi, 1(1), 103–112. https://doi.org/10.60132/edu.v1i1.96
Nurfadhillah, S. (2021). Media Pembelajaran (R. Awahita (ed.)). CV Jejak, anggota IKAPI.
Rahmawati, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174–7187. https;//jbasic.org/index.php/basicedu
Resta, R. G., & Kodri, S. (2023). Media Pembelajaran Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 162–167. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i1.4189
Rosyadi, R. N., S, M. B. I., Sarwi, Wardani, S., & Doyin, M. (2024). Studi Literatur : Pemanfaatan Buku Pop Up Meningkatkan Literasi Sains dan Motivasi Siswa Untuk Pendahuluan. 13(3), 3365–3378.
Slamet, F. A. (2022). Model Penelitian Pengembangan (R. Risdianto (ed.)). Institut Agama Islam Sunan Kalijogo Malang.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D (27th ed.). ALFABETA.
Sukmawarti, E. (2021). Pengembangan Media Pop Up Book Pada Pembelajaran PKN Di SD. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 2(4), 110–122. https://doi.org/10.51178/jesa.v2i4.321
Susilowati, E. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembentukan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Miskawaih Journal of Science Education, 1(1), 115–132. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/43920/uu-no-20-tahun-
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.