ANALISIS PERMAINAN TRADISIONAL DALAM PEMBELAJARAN SAINS DAN SOSIAL DI SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19984Keywords:
traditional games, science and socialAbstract
Every region in Indonesia has traditional games that have become values in daily life as entertainment and local culture. Not only do they offer fun entertainment, but they also have great potential to support science and social learning in elementary schools. This research uses a qualitative approach research method with literature study is an approach to explore in-depth understanding of a phenomenon or issue through the analysis of relevant texts and documents. This article shows that traditional games involved in science and social learning in the classroom can overcome problems in science and social learning. This is due to the positive effects of involving traditional games in student learning in elementary school, in addition to being a fun way to deepen learning and improve learning outcomes, traditional games also train social and physical skills, and also teach cultural values and cooperation which are very beneficial in the development of student character.Downloads
References
(Firdaus, 2017)
(Syarifah, 2022)
Abdul, R. (2020). Penggunaan Permainan Tradisional Moneka untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(1). https://doi.org/10.26811/didaktika.v4i1.135
Alvionita, M., Sugiyanto, R., Sugiyanto, R., Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, P., Keguruan dan Ilmu Pendidikan, F., Palangka Raya, U., & Tengah, K. (2022). Meningkatkan Keterampilan Sosial Kerjasama Siswa Kelas VB Melalui Permainan Tradisional Gobak Sodor Di SD Negeri 4 Plangka Kota Palangka Raya. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2).
Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2022). Studi Literatur: Peran Inovasi Pendidikan pada Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2).
Bete, D. T., & Saidjuna, M. K. (2022). Implementasi Permainan Tradisional Benteng Dalam Pembelajaran Penjas Terhadap Pembentukan Perilaku Sosial Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(2).
Christananda, S. R. A., Aprinastuti, C., & Mayasari, E. D. (2020). Pengembangan buku panduan permainan tradisional sebagai media pembelajaran matematika kelas II sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 1(2). https://doi.org/10.22219/jppg.v1i2.13468
Dzulfadhilah, F. (2023). Psikoedukasi Peran Orang Tua Dalam Mengawasi Penggunaan Gadget Anak Usia Dini Di Era Digital. ECEJ: Early Childhood Education …, 01(01).
Kurniasari, A. A., Nugroho, A. S., Umam, N. K., & Subayani, N. W. (2023). Peningkatan Keterampilan Komunikasi dengan Metode Pembelajaran Role Playing pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(3). https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1649
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. HUMANIKA, 21(1). https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Faizah, S., & Alfiansyah, I. (2023). PENGARUH METODE PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN PERMAINAN TRADISIONAL ENGKLEK TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI BANGUN DATAR SD. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 14(2). https://doi.org/10.31932/ve.v14i2.2854
Herniawati, A. (2023). METODE BERMAIN: UPAYA MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK DI ERA KURIKULUM MERDEKA. Jurnal Intisabi, 1(1). https://doi.org/10.61580/itsb.v1i1.2
Kholillah, M. K., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2022). Peran Pendidikan Dalam Menghadapi Arus Globalisasi. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1). https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.2508
Kurnia, D. A., Safruddin, S., & Rosyidah, A. N. K. (2022). Pengaruh Permainan Penyae Terhadap Kemampuan Berhitung Matematika Siswa Kelas II SD Yayasan Hadi Sakti Tahun Ajaran 2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4b). https://doi.org/10.29303/jipp.v7i4b.903
Latifah, N. (2018). Peningkatan Keterampilan Sosial melalui Permainan Tradisional dalam Pembelajaran Tematik. BASIC EDUCATION.
Maulana, A., Fatmawati, R. A., & Nurdiana, R. (2023). Media Pembelajaran Tabak berbasis Etnomatematika pada Materi Bangun Datar untuk Siswa kelas 4 SD. Jurnal Edukasi, 1(1). https://doi.org/10.60132/edu.v1i1.97
Melfianora. (2019). Penulisan Karya Tulis Ilmiah dengan Studi Literatur. Open Science Framework.
Muslimin, T. P., & Rahim, A. (2021). ETNOMATEMATIKA PERMAINAN TRADISIONAL ANAK MAKASSAR SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN GEOMETRI PADA SISWA SD. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1). https://doi.org/10.30605/pedagogy.v6i1.1195
Nugraha, Y. A., & Manggalastawa, M. (2021). PENGARUH PERMAINAN TRADISIONAL TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPS SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 7(1). https://doi.org/10.26740/jrpd.v7n1.p31-37
Putri, N. R. D., & Ratnasari, F. D. (2022). Implementasi Permainan Tradisional Balogo Ke Dalam Materi Momentum Dan Impuls Berbantuan Tracker Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Keterampilan Proses Sains. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 11(3).
Rahmasari, F., Sutriyani, W., & Muhaimin, M. (2023). Efektivitas permainan tradisional congklak terhadap hasil belajar matematika SD. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 508–518. https://doi.org/10.33654/math.v9i3.2466
Rut, N., Gaol, R. L., Abi, A. R., & Silaban, P. (2020). PENGARUH PERMAINAN TRADISIONAL TERHADAP KETERAMPILAN SOSIAL ANAK SD. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2). https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.568
Saputra, N. E., & Ekawati, Y. N. (2017). Permainan Tradisional Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Dasar Anak Tradisional Games in Improving Children’S Basic Abilities. Jurnal Psikologi Jambi, 2(2), 48–53. https://scholar.google.com/scholar?start=10&q=permainan+tradisional&hl=id&as_sdt=0,5
Subakthi Putri, I. P., Dantes, N., & Suranata, K. (2020). Model Pembelajaran Quantum Teaching Tipe TANDUR Berbantuan Permainan Tradisional Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2). https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.25137
Widayati, J. R., Safrina, R., & Supriyati, Y. (2020). Analisis Pengembangan Literasi Sains Anak Usia Dini melalui Alat Permainan Edukatif. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1). https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.692
Yanuardana, M. D., & Setyawan, A. (2023). Penerapan media pembelajaran berbasis lingkungan dan permainan tradisional (boy-boyan) untuk meningkatkan hasil belajar matematika materi bangun ruang dan satuan jarak siswa kelas VI upt SDN 43 gresik. Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.