PENGARUH PEMBELAJARAH KOOPERATIF TIPE JIGSAW TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA MI AL HAKIM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36719Keywords:
Pretest, Posttest, Cooperative Learning, JigsawAbstract
Education is a process used to develop students' potential in improving knowledge and skills. MI Al Hakim is a school under the auspices of the Al Hakim foundation. The problems at MI Al Hakim include a relatively low level of learning completeness and low student motivation. Therefore, this study aims to apply the jigsaw type cooperative learning model to students' learning outcomes. This research uses experimental research with a pretest-posttest design. The results of the study show that the jigsaw type cooperative learning has a significant effect on the learning outcomes of MI Al Hakim students. Students' scores increased significantly and reached learning completeness. From the results of the study, it is concluded that the jigsaw type cooperative learning is effective for students' learning outcomes.
Downloads
References
Akhiruddin, Khairil Ikhsan, Hasnah, Mardiah, & Nursia. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah. Edulec : Education, Language and Culture Journal, 2(1), 24–38. https://doi.org/10.56314/edulec.v2i1.28
Alfiyah, M., & Widiyono, A. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. SCIENCE : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 4(4), 511–518.
Anitra, R. (2021). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 6(1), 8. https://doi.org/10.26737/jpdi.v6i1.2311
Asda, Y. (2022). Efektivitas Pembelajaran Model Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Pada Siswa Man Model Banda Aceh. PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 2(3), 160–174. https://doi.org/10.47006/pendalas.v2i3.129
Aziz, A., Zulfikri, A. M., Romdhoni, S., & Putra, P. (2024). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Turabian : Jurnal Pendidikan Islam, 02(01), 10–17. https://doi.org/10.34005/akademika.v9i01.814
Darudin, D. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 11(2), 1–23. https://doi.org/10.5281/zenodo.4003775
Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., Sari Lase, I. P., Ndruru, M., & Marsa Ndraha, L. D. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.325-332.2022
Melinda Uki, N., & Beatris Liunokas, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan Make a Match terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Mursid, K. B., Suryana, A., & Sugiyanto, A. (2021). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE TIPE SNOWBALL THROWING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DI MI AL-MURSYID. EDUINOVASI, 1(1), 53–77.
Resmi, N. W. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 6(4), 546–551. https://doi.org/10.23887/jear.v6i4.52106
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















