METODE EKSPRESI BEBAS TERHADAP KREATIVITAS MENGGAMBAR SISWA KELAS IV PADA MATA PELAJARAN SENI BUDAYA DI SD NEGERI PASIR AWI KABUPATEN TANGERANG

Authors

  • Ubaidillah Universitas Esa Unggul
  • Muhammad Soleh Hapudin Universitas Esa Unggul

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19901

Keywords:

Free Expression Method, Creativity, Drawing

Abstract

This study aims to determine the creativity of drawing students in grade IV through the free expression method in the subject of art and culture at Pasir Awi Elementary School, Tangerang Regency. This study uses a narrative method with a qualitative approach. Determination of research subjects using purposive sampling techniques. Data collection techniques through observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques through Miles and Huberman model analysis. The results of the study can be concluded that: (1) the steps of the free expression method on the creativity of drawing students in grade IV by teachers, namely the teacher offers and determines the theme, the teacher determines the choice of tools/materials, the teacher explains the form of drawing activities, the teacher provides motivation and communicates. (2) creativity in drawing through the free expression method in grade IV students of Pasir Awi Elementary School, Tangerang Regency from 35 students, those who have a score of 80-100 are included in the high category, totaling 8 students with a percentage of 23%. Students who have a score of 60-79 are included in the medium category, totaling 17 students with a percentage of 48%. Then students who have a score <60 are included in the low category, totaling 10 students with a percentage of 29%. So it can be concluded that the creativity of drawing of grade IV students through the free expression method is classified as moderate (48%) as many as 17 students out of a total of 35 students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44.

Anbiyah, R., Iqbal, M., Arqam, M., & Sulvahrul. (2023). Pengaruh Metode Pembelajaran Ekspresi Bebas Dalam Pembelajaran Seni Budaya Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas XII SMAN 4 Pangkep. Jurnal Guru Pencerah Semesta, 1(2), 156–160.

Ariani, R. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Implementasi Pembelajaran Proyek Pembuatan Bel Listrik Sederhana. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(2), 603–616.

Darmanita, S. Z., & Yusri, M. (2020). Pengoperasian Penelitian Naratif dan Etnografi; Pengertian, Prinsip-Prinsip, Prosedur, Analisis, Interpretasi, dan Pelaporan Temuan. As-Shaff: Jurnal Manajemen Dan Dakwah, 1(1), 24–34.

Diyah, R., & Syah, E. F. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Powtoon dalam Materi Membaca Dongeng di Kelas III SDN Cijeruk Kabupaten Serang. Innovative: Journal Of Social Science Research, 2(1), 447–461.

Fatma, S. (2021). Meningkatkan Kreativitas Seni Siswa Melalui Metode Free Expression Pada Pembelajaran Membuat Gambar. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 121–128.

Febriyanty, T. D., Syamsul, E. M., & Yudhanegara, F. (2021). Meningkatkan Kemampuan Menggambar Anak Dengan Menerapkan Metode Outdoor Learning Pada Kelompok B Di Ra Almubarok. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 530–540.

Florida, R., Mellander, C., & King, K. (2015). The Global Creativity Indeks 2015. Martin Prosperity Institute.

Hapsari, A. D., Hidayah, N., Nurrohmayani, R., & Syah, E. F. (2022). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah. 141–146.

Hapudin, M. S. (2023). Inovasi Pembelajaran: Menciptakan Pembelajaran Inovatif, Kreatif, di Era Rovulusi Industri 4.0. Madani.

Husnu, U. (2020). Analisis Kreativitas Kegiatan Menggambar pada Anak Usia Dini. JM2PI: Jurnal Mediakarya Mahasiswa Pendidikan Islam, 1(2), 383–401.

Kristanto, A., Sobandi, B., Andaryani, E. T., Winangsit, E., Sinaga, F. S. S., Fitriah, L., Fathurrahman, M., Suryani, N., Sutikno, P. Y., Kapoyos, R. J., & Hidayatullah, R. (2020). Diskurus Pendidikan Seni Hari-Ini. Penerbit Quantum.

Maryanti, D., & Syah, E. F. (2021). Nilai-Nilai Religius dalam Film Animasi Nussa dan Rara sebagai Alternatif Media Pembelajaran Sastra di SD. Jurnal Perseda : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3), 177–186.

Nurhasanudin, M. R., & Syah, E. F. (2022). Pengaruh Media Monopoli Pada Karangan Deskripsi Di Kelas V SDN Cikupa 4 Tangerang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1230–1239.

Oktaria, S. D., & Saputri, R. Y. (2023). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini di Panti Asuhan Bussaina Lampung Melalui Kegiatan Mewarnai. Manhaj: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 12(2).

Pebrianty, R. D., & Pamungkas, J. (2023). Menggambar sebagai Alternatif Pendekatan Konsepsi Pendidikan Seni Rupa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 536–547.

Septiandri, O. D. (2017). Keefektifan Penerapan Metode Ekspresi Bebas Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Materi Menggambar Imajinatif Kelas III SD Negeri Jembayat 04 Kabupaten Tegal. Universitas Negeri Semarang.

Siskowati, E., & Prastowo, A. (2022). Pembentukan Kreativitas Melalui Pembelajaran SBdP Kelas III Pada Materi Menggambar Di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogos : Jurnal Pendidikan STKIP Bima, 4(1), 42–47.

Sulistyawan, E. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Smartberbasis Steam Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada Mata Pelajaran Prakarya. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 4(3), 693–706.

Swarantika, L. G. (2022). Mengembangkan Kreativitas Menggambar Melalui Penggunaan Metode Ekspresi Bebas Pada Anak Usia Dini Kelompok B Di Tk Aisyiyah 1 Bandar Lampung. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Umri, C. A., & Syah, E. F. (2021). Nilai-Nilai Budaya Dalam Cerita Rakyat Baturaden Pada Masyarakat Banyumas Sebagai Alternatif Bahan Ajar Sastra Di Sekolah Dasar. Jurnal Perseda : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 93–100.

Downloads

Published

2024-12-12