IMPLEMENTASI APLIKASI QUIZIZZ TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA SISWA KELAS VIII MTS NEGERI I MALUKU TENGAH

Authors

  • Lingga Nur Syahbany Ely Universitas Pattimura
  • Aisa Abas Universitas Pattimura
  • Titus Gaite Universitas Pattimura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19812

Keywords:

quizizz application, learning motivation, pancasila education

Abstract

This study aims to examine the level of students' learning motivation in response to the use of the Quizizz application in the Pancasila Education subject for grade VIII students at MTs Negeri 1 Maluku Tengah. The research utilizes a pre-experimental approach with a One-Group Pretest-Posttest Design. The independent variable is the Quizizz application, while the dependent variable is the learning motivation in Pancasila Education. The population includes 8 classes, with a total of 235 students. Sampling was conducted through Random Sampling, resulting in a sample of one class (VIII.a) consisting of 30 students. Research data were obtained by administering pre-tests and post-tests. The findings reveal a significant increase in students' learning motivation following the use of the application, evidenced by an increase in the motivation score percentage from 66,48% (Agree/Good/Favorable) in the pre-test to 89,18% (Strongly Agree/Very Good/Highly Favorable) in the post-test. Hypothesis testing indicated a significance level of < 0.05, with 0.000 < 0.05, leading to the rejection of the null hypothesis (H0) and the acceptance of the alternative hypothesis (H1). Based on these results, it can be concluded that the application of Quizizz positively influences students' motivation to learn Pancasila Education in grade VIII at MTs Negeri 1 Maluku Tengah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Darman, R. A. (2020). Belajar dan Pembelajaran (Regina Ade). Guepedia.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV. https://massugiyantojambi.wordpress.com/2011/04/15/teori-motivasi/

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.

Asfiani, A. (2020). Pengaruh Penerapan Aplikasi Quizizz Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas VIII MTs Negeri 2 Pangkajene. Universitas Negeri Makassar.

Aditia, I. M., & Dewi, D. A. (2022). Pendidikan Pancasila: Sebuah Upaya Membangun Karakter Bangsa Indonesia yang Kuat dengan Berlandaskan Nilai-Nilai Pancasila. 6(1), 1647–1659.

Budiono, N. A., & Hatip, M. (2023). Asesmen Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Axioma : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 8(1), 109–123. https://doi.org/10.56013/axi.v8i1.2044

Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 123–140. https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.57

Haryati, I. (2021). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Daring IPA Kelas V MIN 1 Kota Surabaya [Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya]. http://digilib.uinsa.ac.id/id/eprint/48753

Hasmawati, & Muktamar, A. (2023). Asesmen dalam Kurikulum Merdeka Perspektif Pendidikan Agama Islam Institut Agama Islam. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 1, 197–211.

Nur, A. P. R., Truvadi, L. A., Agustina, R. T., & Salam, I. F. B. (2023). Peran Pendidikan Pancasila dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia : Tinjauan dan Implikasi. 1(4), 501–510.

Nurgiansah, T. H. (2021). Pendidikan Pancasila Sebagai Upaya Membentuk Karakter Jujur. 9(1), 33–41.

Oktaviani, R., Legiani, W. H., & Bahrudin, F. A. (2022). Pengaruh Media Quizizz terhadap Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran PPKn. Journal of Civic Education, 5(3), 310–319. https://doi.org/10.24036/jce.v5i3.742

Purba, L. S. L. (2019). Peningkatan Konsentrasi Belajar Mahasiswa Melalui Pemanfaatan Evaluasi Pembelajaran Quizizz Pada Mata Kuliah Kimia Fisika I. Jurnal Dinamika Pendidikan, 12(1), 29. https://doi.org/10.33541/jdp.v12i1.1028

Ramadhan, A. F., Putra, A. D., & Surahman, A. (2021). Aplikasi Pengenalan Perangkat Keras Komputer Berbasis Android Menggunakan Augmented Reality (AR). Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi (JTSI), 2(2), 24–31.

Rosita, P. D. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Project Based Learning Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Pada Peserta Didik Kelas X Di Sma Negeri 1 Malang. Universitas Muhamadiyah Malang.

Rukmana, A. Y., Supriandi, & Wirawan, R. (2023). Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan : Analisis Literatur Mengenai Efektivitas dan Implementasi. 01(07).

Downloads

Published

2024-12-10