PENINGKATAN KEMAMPUAN MUHADATSAH SISWA MELALUI METODE AUDIO-LINGUAL PADA SISWA KELAS XI DI MA DARUSSALAM LAMPUNG SELATAN
Keywords:
Audio-Lingual Method, Muhadatsah, Arabic Speaking Skills, Classroom Action ResearchAbstract
This study examines the application of the Audio-Lingual Method (ALM) to improve Muhadatsah (Arabic speaking) skills in second-year students at MA Darussalam, South Lampung. Utilizing a Classroom Action Research (CAR) design, the study was conducted in two cycles, incorporating tests, observations, and documentation as the primary data collection methods. Quantitative data analysis revealed a significant improvement in students' Muhadatsah abilities, particularly in pronunciation, fluency, and vocabulary usage, as measured in pre- and post-tests. The results indicate that ALM, with its emphasis on repetitive drills and speaking exercises, effectively enhances Arabic speaking skills, making it a valuable approach for Arabic language education.Downloads
References
Adnyani, N. P. E., dkk. (2020). Penerapan Metode Audio-Lingual Berbantuan Media Wayang untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan, 15(2), 125-134.
Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Dewi, S., & Fajar, T. (2022). Pengaruh Metode Drill dalam Pembelajaran Bahasa Asing. Journal of Language Teaching and Learning, 6(1), 55-65.
Firdaus, R., & Hidayatullah, M. (2022). Implementasi Metode Audio-Lingual untuk Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Menengah. Journal of Islamic Education, 10(1), 24-37.
Handayani, T., Rahmawati, D., & Putri, F. (2023). Peningkatan Keterampilan Berbicara dengan Metode Audio-Lingual pada Pembelajaran Bahasa Arab. Linguistic Studies Journal, 12(3), 205-215.
Ishak, M., & Mulyadi, A. (2021). Keefektifan Metode Drill dalam Pembelajaran Bahasa Asing: Sebuah Meta-Analisis. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 8(1), 33-42.
Kusuma, E., Ridwan, M., & Pratama, Y. (2023). Pendekatan Audio-Lingual dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Menengah. Jurnal Bahasa dan Sastra, 19(4), 144-159.
Munasib, M., dkk. (2019). Metode Audio-Lingual dan Penerapannya dalam Pembelajaran Bahasa Arab. IAIN Purwakarta Journal, 13(2), 101-110.
Pratama, Y., Utami, S., & Ridwan, M. (2023). Efektivitas Penggunaan ALM dalam Pengajaran Keterampilan Berbicara. Jurnal Pendidikan Bahasa, 11(3), 79-88.
Putri, F., Sardiyana, & Samsudin, R. (2022). Penerapan Pendekatan Audio-Lingual dalam Mengembangkan Keterampilan Berbicara. Journal of Linguistic Education, 9(2), 192-203.
Qamar, M., Zainuddin, H., & Nur, A. (2023). Pengaruh Metode Audio-Lingual dalam Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. Jurnal Linguistik Islam, 15(1), 62-78.
Rahayu, D., & Saputra, R. (2024). Penerapan Teknik Drill dalam Pembelajaran Bahasa Asing di Sekolah Menengah. Language Education Journal, 7(1), 50-60.
Rohman, D., & Widodo, S. (2021). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab dengan Pendekatan Audio-Lingual. Journal of Islamic Linguistics, 5(2), 45-53.
Samsudin, R., & Rahmawati, D. (2021). Metode Audio-Lingual dalam Pembelajaran Bahasa Asing: Teori dan Praktik. Jurnal Pendidikan Bahasa Asing, 4(3), 23-37.
Setiawan, R. (2024). Metode Audio-Lingual sebagai Pendekatan Efektif dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 77-89.
Utami, S., & Ridwan, M. (2021). Penerapan Audio-Lingual Method untuk Pengajaran Bahasa Arab pada Tingkat Menengah. Journal of Modern Islamic Studies, 8(1), 130-145.
Zainuddin, H., & Nur, A. (2023). Penggunaan ALM dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab: Sebuah Tinjauan Literatur. Journal of Islamic Language Education, 14(2), 88-99.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.