PENINGKATAN KEMAMPUAN MUHADATSAH SISWA MELALUI METODE AUDIO-LINGUAL PADA SISWA KELAS XI DI MA DARUSSALAM LAMPUNG SELATAN

Authors

  • Robiyah Nur Universitas Islam Negeri Raden Intan
  • Alim Syahid Darmawan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Zulhannan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Asti Fauziah Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

Keywords:

Audio-Lingual Method, Muhadatsah, Arabic Speaking Skills, Classroom Action Research

Abstract

This study examines the application of the Audio-Lingual Method (ALM) to improve Muhadatsah (Arabic speaking) skills in second-year students at MA Darussalam, South Lampung. Utilizing a Classroom Action Research (CAR) design, the study was conducted in two cycles, incorporating tests, observations, and documentation as the primary data collection methods. Quantitative data analysis revealed a significant improvement in students' Muhadatsah abilities, particularly in pronunciation, fluency, and vocabulary usage, as measured in pre- and post-tests. The results indicate that ALM, with its emphasis on repetitive drills and speaking exercises, effectively enhances Arabic speaking skills, making it a valuable approach for Arabic language education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adnyani, N. P. E., dkk. (2020). Penerapan Metode Audio-Lingual Berbantuan Media Wayang untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan, 15(2), 125-134.

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Dewi, S., & Fajar, T. (2022). Pengaruh Metode Drill dalam Pembelajaran Bahasa Asing. Journal of Language Teaching and Learning, 6(1), 55-65.

Firdaus, R., & Hidayatullah, M. (2022). Implementasi Metode Audio-Lingual untuk Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Menengah. Journal of Islamic Education, 10(1), 24-37.

Handayani, T., Rahmawati, D., & Putri, F. (2023). Peningkatan Keterampilan Berbicara dengan Metode Audio-Lingual pada Pembelajaran Bahasa Arab. Linguistic Studies Journal, 12(3), 205-215.

Ishak, M., & Mulyadi, A. (2021). Keefektifan Metode Drill dalam Pembelajaran Bahasa Asing: Sebuah Meta-Analisis. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 8(1), 33-42.

Kusuma, E., Ridwan, M., & Pratama, Y. (2023). Pendekatan Audio-Lingual dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Menengah. Jurnal Bahasa dan Sastra, 19(4), 144-159.

Munasib, M., dkk. (2019). Metode Audio-Lingual dan Penerapannya dalam Pembelajaran Bahasa Arab. IAIN Purwakarta Journal, 13(2), 101-110.

Pratama, Y., Utami, S., & Ridwan, M. (2023). Efektivitas Penggunaan ALM dalam Pengajaran Keterampilan Berbicara. Jurnal Pendidikan Bahasa, 11(3), 79-88.

Putri, F., Sardiyana, & Samsudin, R. (2022). Penerapan Pendekatan Audio-Lingual dalam Mengembangkan Keterampilan Berbicara. Journal of Linguistic Education, 9(2), 192-203.

Qamar, M., Zainuddin, H., & Nur, A. (2023). Pengaruh Metode Audio-Lingual dalam Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. Jurnal Linguistik Islam, 15(1), 62-78.

Rahayu, D., & Saputra, R. (2024). Penerapan Teknik Drill dalam Pembelajaran Bahasa Asing di Sekolah Menengah. Language Education Journal, 7(1), 50-60.

Rohman, D., & Widodo, S. (2021). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab dengan Pendekatan Audio-Lingual. Journal of Islamic Linguistics, 5(2), 45-53.

Samsudin, R., & Rahmawati, D. (2021). Metode Audio-Lingual dalam Pembelajaran Bahasa Asing: Teori dan Praktik. Jurnal Pendidikan Bahasa Asing, 4(3), 23-37.

Setiawan, R. (2024). Metode Audio-Lingual sebagai Pendekatan Efektif dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 77-89.

Utami, S., & Ridwan, M. (2021). Penerapan Audio-Lingual Method untuk Pengajaran Bahasa Arab pada Tingkat Menengah. Journal of Modern Islamic Studies, 8(1), 130-145.

Zainuddin, H., & Nur, A. (2023). Penggunaan ALM dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab: Sebuah Tinjauan Literatur. Journal of Islamic Language Education, 14(2), 88-99.

Downloads

Published

2024-12-23

Most read articles by the same author(s)