Dinamika Tantangan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Digital

Authors

  • Syifa Adilla Zahra Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Syifaul Karima, Nur Rohfitta Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Wildayah Musyafa Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Zulhannan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Untung Sunaryo Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34817

Keywords:

Islamic Religious Education, the Digital Era, and the Dynamics of Learning Challenges

Abstract

This study examines the challenges in the learning process of Islamic Religious Education (PAI) in the digital era, particularly those related to improving teachers' competencies, the relevance of learning materials, and students’ preparedness in facing technological advancements. The method used is a literature review with content analysis and a hermeneutic approach to interpret the meaning of various source materials. The findings indicate that the use of digital technology has transformed the way PAI is taught, shifting from traditional methods to the use of digital tools. However, obstacles remain, such as low digital literacy, limited access to technology, and the risks of internet misuse. Therefore, efforts are needed to enhance teachers' capabilities, develop contextually appropriate digital learning materials, and strengthen students’ digital literacy so that PAI can continue to effectively shape the character and spiritual values of the younger generation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albina, M., & Pratama, K. B. (2025). Peran Tujuan Pembelajaran dalam Perencanaan Pembelajaran : Dasar untuk Pembelajaran yang Efektif. Harmoni Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 55–61.

Anwar, C. (2025). Pembelajaran Mendalam: Paradigma Baru dalam Pendidikan Abad 21. Academia.Edu, 1–5. https://www.academia.edu/download/120933443/Pembelajaran_Mendalam_Paradigma_Baru_dalam_Pendidikan_Abad_21.pdf

Askahar, A., & Akbar, M. (2025). Klinik Guru Digital: Pendekatan Inovatif Untuk Transformasi Kompetensi Guru Dalam Pembelajaran Abad 21. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 5(1), 67–76. https://doi.org/10.53621/jippmas.v5i1.490

Caroline, C., & Aslan, A. (2025). Meningkatkan Aksesibilitas Pendidikan melalui Teknologi: Tantangan dan Solusi di Negara Berkembang. Jurnal Ilmiah Edukatif, 11(1), 224–231. https://journal.iaisambas.ac.id/index.php/edukatif/article/view/3696

David Rahman, Samsul Hidayat, G. (2025). Revitalitas Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa di Era Digital. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(5). https://doi.org/10.59818/jpi.v5i2.1527

Dewi, S. (2025). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Manusia Di Era Revolusi 4.0. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10, 167–186.

Dinana, R. A., Fahmi, M., & Rohman, F. (2024). Dinamika Dan Tantangan Pendidikan Agama Islam Di Era Socie. Jurnal Al –Mau’izhoh, 6(2), 5–11.

Fadhluzzakiyy, K. A., Ismail, F., & Astuti, M. (2025). Paradigma Inovasi Pendidikan Berkelanjutan: Analisis Literatur terhadap Konsep Discovery, Invensi, Inovasi dan Modernisasi Era Digital. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(6), 6546–6557. https://doi.org/10.54371/jiip.v8i6.8195

Fahman, Z. (2024). Social Studies in Education Transformasi Sosial dalam Pendidikan Karakter di Era Digital : Peluang dan Tantangan. Social Studies In Education, 02(02), 191–206.

Faqihuddin, A. (2024). Media Pembelajaran PAI: Definisi, Sejarah, Ragam dan Model Pengembangan. IDAROTUNA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 1–15. https://doi.org/10.29313/idarotuna.v1i1

Fathimah, L., Nasution, W. N., & Nasution, M. I. P. (2025). Transformasi Komunikasi Digital: Landasan Teoretis dan Evolusi Teknologi di Era Jaringan Global. Innovative: Journal Of Social Science Research, 5(3), 7922–7933. http://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/20066

Habibi, T. Z. (2025). Melalui Gamifikasi Dalam Proses Pembelajaran. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 10(1), 184–190.

Hasniati, Khofifathul Mashfufah, Tobi Alfirdo, & Puspika Sari, H. (2025). Tantangan Dan Strategi Dalam Pendidikan Karakteristik Islam di Era Digital. Jurnal IHSAN Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 349–358. https://doi.org/10.61104/ihsan.v3i2.932

I Made Putrayasa, I Gede Suwindia, & I Made Ari Winangun. (2024). Transformasi literasi di era digital: tantangan dan peluang untukgenerasi muda. Education and Social Sciences Review, 5(2), 156–165.

Irsyadul, Y., Mojopurno, I., Fadhila, V. H., Hastuti, M. A., Marlina, D. S., Intihaiyyah, H. M., Salindri, N., Syahida, W. N., Studi, P., Bahasa, P., Islam, U., Raden, N., & Said, M. (2025). Analisis Pengaruh Motivasi Intrinsik dan Ekstrinsik terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab Semester 3 Kelas A. 1(December), 63–74.

K. P. Sagala, L. Naibaho, & D. A. Rantung. (2024). Tantangan Pendidikan karakter di era digital. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi, 06(1), 1–8.

Kartika Putri Sagala,Lamhot Naibaho, D. A. R. (2024). Tantangan dan Solusi Dalam Menghadapi Era Digital. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(3), 127–135.

Latipah, S. L., Maulidina, A., Sukma Ria Qurrota Ayun, Z., Komalasari, R., & Asiah, S. (2024). Penerapan Metode Drill And Practice Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Mau’izhoh, 6(1), 754–764. https://doi.org/10.31949/am.v6i1.8550

Naylatul Fadhilah, Aini Yusra Usriadi, & Gusmaneli Gusmaneli. (2025). Peran Pendidikan Islam Sebagai Solusi Krisis Moral Generasi Z di Era Globalisasi Digital. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(3), 230–237. https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i3.1119

Nur, A. (2025). Pendidikan Karekter di Era Digital.

Nurkurniawati, N., Fadilla, D., Astuti, S., Zahira, Z., & Lestari, Y. (2024). Pemanfaatan E-learning Berbasis Blended Learning untuk Pembelajaran di Sekolah Dasar. Journal of Social and Scientific Education, 1(2), 67–77. https://doi.org/10.58230/josse.v1i2.93

Paidil, P., & Sari, S. (2025). Peran Teknologi Terbaru Membentuk Kehidupan Di Era Digital. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 4(1), 8–15. https://doi.org/10.57218/jupeis.vol4.iss1.1326

Panjaitan, H., & Hafizzah, F. (2025). Peran guru sebagai fasilitator dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di SDIT Mutiara Ilmu Kuala the role of teachers as facilitators in improving the quality of learning at SDIT Mutiara Ilmu Kuala. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 328–343. https://jurnal.permapendis-sumut.org/index.php/edusociety

Rahmadani Suci. (2024). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Digital: Tinjauan Literatur Kualitatif. Media Akademik Publisher, 2(6), 3031–5220.

Ramadhanti, R. L., Al-bahij, A., & Mufidah, L. (2024). Pengaruh Penggunaan Pembelajaran Kreatif dan Inovatif untuk. Seminar Nasional Dan Publikasi Ilmiah 2024 FIP UMJ, 1329–1338. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SEMNASFIP/article/view/23726/10992

Saadah, N. S. N., Anggraeni, R., Fitriani, D. awaliyah, Suherman, U., & Sukandar, A. (2025). Menakar Relevansi Metode Pembelajaran Konvensional Pada Pendidikan Islam di Era Digital. Jurnal Pendidikan Indonesia: Teori, Penelitian Dan Inovasi, 5(4), 137–150. https://doi.org/10.59818/jpi.v5i4.1667

Salisah, S. K., Darmiyanti, A., & Arifudin, Y. F. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di Era Digital: Tinjauan Literatur. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 36–42. https://jurnal-tarbiyah.iainsorong.ac.id/index.php/alfikr/article/view/378%0Ahttp://jurnal.tarbiyah.stainsorong.ac.id/index.php/al-fikr

Satiadharmanto, D. F., Cempokowulan, A., Rahman, A., & Sodikin, N. (2024). Membangun Karakter Anak Di Era Digital : Peran. Maximal Journal : Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya Dan Pendidikan, 2(1), 97–108.

Segara, K. G., & Nasution, M. I. P. (2025). Perkembangan Teknologi Informasi di Indonesia: Tantangan dan Peluang Peluang. Jurnal Sains Student Research, 3(1), 21–33. https://doi.org/10.61722/jssr.v3i1.3128

Setiawan, A. (2017). Belajar dan pembelajaran (teori belajar dan pembelajaran). Book, August, 2.

Sholihah, Khoridatul Bahiyah, & Sita Acetylena. (2025). Pengembangan Teknologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Nilai Islam di MTs Al-Khoirot. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 3(3), 799–807. https://doi.org/10.61104/ihsan.v3i3.1658

Sihite, E., Sidabutar, H., Lumbantoruan, R., Siregar, R., Tansliova, L., Medan, U. N., Medan, K., Sumatera, P., & Sihite, E. (2024). Strategi Penggunaan Teknologi ( E - Learning ) Untuk Mendukung Pembelajaran Bahasa Indonesia. 3(1), 720–724.

Simatupang, J. K. N., & Bui, T. C. (2025). Motivasi dan Emosional Berperan Penting dalam Pembelajaran Pendidikan bagi Peserta Didik. Jurnal Teologi Wesley, 2, 2.

Sinulingga, S. P. B. (2024). Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Diera Digital : Perspektif Masa Depan. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Manajemen, 2(12), 25–35.

Siregar, J. (2025). Dampak Penggunaan Media Sosial terhadap Perilaku Remaja. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 4(3), 1520–1527.

Situmorang, K. J., Sundari, S., Rismadi, B., & Pakpahan, M. (2025). Peran Sekolah dalam Peningkatan Literasi Digital Kecerdasan Buatan Guna Mendukung Generasi Emas 2045. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(7), 8339–8346. https://doi.org/10.54371/jiip.v8i7.8853

Sri Handayani, Agis Mulya Akbar, & Namira Septia. (2025). Konsep Pendidikan sebagai Suatu Sistem dan Komponen Sistem Pendidikan. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 3(1), 322–329. https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i1.3606

Sufiana, I., Purwani, A., & Sucia, F. (2025). Transformasi Pembelajaran : Menjembatani Digital Learning Dan Model Konvensional populer dalam dua dekade terakhir . Istilah ini mencakup proses pembelajaran digital learning serta membandingkannya dengan model pembelajaran literatur ( library research ). As- Sulthan Journal of Education, 01(04), 823–834.

Susanti, S., Helda Manalu, A., Pakpahan, N., Anjelina Pinem, S., & Vibertina Br Pinem, Y. (2025). Analisis Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Akibat Penggunaan Gadget Di Sma Methodist 7 Medan, Jl. Madong Lubis No. 7 Medan Analysis of Students’ Learning Concentration Due to Gadget Use at SMA Methodist 7 Medan, Jl. Madong Lubis No. 7 Medan. Jiic: Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2 (1), 11658. https://jicnusantara.com/index.php/jiic

Tsaqif Daffani, K., Ilham Prayitno, S., Faqih Idrus Maliki, M., Hafiz, A., Studi Manajemen Dakwah, P., Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi, F., & Syarif Hidayatullah, U. (2024). Penerapan Ilmu Tauhid Pada Kesehatan Mental Manusia. Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(1), 129–137. https://doi.org/10.62017/arima

Umar, M. Z. S., & Zuliana. (2024). Transformasi Metode Pengajaran: Peran Pendekatan Guru dalam Mendorong Merdeka Belajar di MTS Tahfidz Terpadu Anbata. Hikamatzu Journal Of Multidsiplin, 1(2), 186–194.

Downloads

Published

2025-10-30