ANALISIS PROBLEMATIKA GURU DALAM PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS MULTIMEDIA DI TINGKAT SD

Authors

  • Musdalifah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Moch. Bahak Udin By Arifin Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.19644

Keywords:

problems; development; multimedia

Abstract

The purpose of this research is to find out the problems of teachers in developing multimedia-based learning media. so that, in the future teachers will be able to evaluate and increase their insight and be able to apply multimedia-based learning in the right way. The method used in this research is descriptive qualitative data collection techniques derived from interviews , observation and documentation . This research was conducted at SD Negeri Badal 1 Ngadiluwih Kediri. The results of the research are that teachers are not yet proficient in digital skills, time management takes a long time when the learning process is multimedia-based, digital gaps, updates to technological devices or infrastructure are less than optimal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amir, M. F. (2017). Buku Ajar Metodologi Penelitian Dasar Bidang Pendidikan. UMSIDA PRESS, 62.

Anggraini, S. W. (2021). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video untuk MeningkatkanMinat Belajar Siswa Sekolah Dasar. BASICEDU, 5 No.6.

Arifin, M. B. U. B. (2018). Buku Ajar Metodologi Penelitian Pendidikan. UMSIDA PRESS, 53.

Batubara, Hamdan & Ariani, D. (2019). Model pengembangan media pembelajaran adaptif di sekolah dasar. Muallimuna,Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 5 No.1, 33–46.

Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Konferensi Pendidikan Nasional, 2.1, 93–97.

Harahap, N. (2020). Penelitian kualitatif.

Ivit Nivita sari, I. P. L. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Malang.

Kusumastuti, A. & K. A. (2019). Metode penelitian kualitatif.

Malasari, N., & Hakim, A. R. (2017). Pengembangan Media Belajar pada Operasi Hitung untuk Tingkat Sekolah Dasar. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 3(1), 11. https://doi.org/10.30998/jkpm.v3i1.1911

Nurrita. (2018). Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03, 171–187.

Oka, G. P. A. (2021). Media Dan Multimedia.

Pahleviannur, M. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif.

Saifudin, M. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Sumber Energi Untuk Memudahkan Belajar SD. JKTP, 3 No.1.

Shoumi, A. Z. (2019). Peran Multimedia Dalam Pendidikan Pada Aplikasi Ruang Guru. Seminar Nasional Cendikiawan Ke 5, 2.

Utami, D. S., & Asri Hardini, A. T. (2021). Pengembangan Media Belajar Literasi Digital Berbasis Game Edukasi untuk Siswa Kelas 2 SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(2), 218. https://doi.org/10.26858/jkp.v5i2.20162

Wibawanto, W. (2017). Desain Dan Pemrograman multimedia pembelajaran interaktif.

Downloads

Published

2024-11-22