HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS 4 SDN 01 SUNGAI APIT

Authors

  • Destinur Universitas Islam Riau
  • Siti Quratul Ain PGSD FKIP Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19574

Keywords:

Learning Motivation, Learning Outcomes, Students

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between learningmotivation and mathematics learning outcomes of grade 4 students of SDN 01Sungai Apit. This study uses a quantitative approach method. The data collectiontechnique in this study used a questionnaire. In this study, researchers took asample of 22 students from grade 4. Data were collected through interviews,questionnaires, and documentation. The results of the study indicate that there is arelationship between learning motivation and mathematics learning outcomes ofgrade 4 students of SDN 01 Sungai Apit. This is indicated by Sig (2-tailed)obtained a value of 0.000 <0.05, meaning that the relationship between the twovariables has a good correlation at the 0.05 level with a high category. r at asignificance level of 5% is 0.422 while rxy = 0.995 so that (0.0995> 0.422) isobtained and is included in the high category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annisa, (2017). Belajar dan

Pembelajaran (Pendidikan Dasar).

Jakarta: Pustaka Belajar.

Azwar, S. (2016). Metode Penelitian.

Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Badriyah, (2020). Analisis Kesulitan

Belajar Siswa dalam

Menyelesaikan Soal Cerita

Matematika pada Materi Pecahan

Kelas III SDN Lamper Tengah 02.

Pedagogik. Jurnal Pendidikan Vol.

15 No. 1, 10-15.

http:/journal.umpalangkaraya.ac.id/

index.php/pedagogic/article/view/1

279.

Baharudin, (2017). Pembentukan

Karakter Siswa dan

Profesionalisme Guru Melalui

Budaya Literasi Sekolah. Journal

of Islamic Education Management,

3(1):21-40. Diakses dari

www.jurnal.radenfatah.ac.id,

tanggal 28 Januari 2018, pukul

20.13.

Fitri, (2021). Karakteristik

Perkembangan Siswa Sekolah.

Dasar : Sebuah Kajian Literatur.

Jurnal Pendidikan Tambusai.

Halik, Oemar (2020). Proses Belajar

Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Imansari, Fanny (2020) Hubungan

motivasi belajar dengan hasil

belajar siswa pada mata pelajaran

matematika kelas IV MI Riadhul

Ulum Tahun Pelajaran 2019/2020.

Undergraduate thesis, UIN

Mataram.

Iswahyuni, S. (2020). Interaksi Sosial

. Media Publikasi Peneltian.

Nugraha, A. D. (2020). Memahami

Kecemasan : Perspektif Psikologi

Islam. Indonesia Journal of Islamic

Psychology, 2, (1):1-22. https://doi.org/10.18326/ijip.v2i1.1-

22.

Refika. R. , Ain Q. S. (2023).

Hubungan Antara Motivasi Belajar

Dengan Hasil Belajar Dengan

Hasil Belajar Siswa Di Kelas 1V

SDN 177 Pekabaru. Anthor:

Education and Learning Journal, 2,

(6) : 717-724.

Rosmita. (2020). Skripsi Efektivitas

Pembelajaran Daring (Studi Kasus

Hasil Belajar Mata Pelajaran

Ekonomi Kelas X Ips Sma Negeri 9

Tanjung Jabung Timur Tahun

2019/ 2020).

Sani, Abdullah Ridwan. (2019).

Strategi Belajar Mengajar. Depok:

Rajawali Press.

Slameto. (2018). Belajar dan Faktor-

faktor Yang Mempengaruhinya,

Jakarta: Rineka Cipta.

Sidik, Zafar dan A.Sobandi. (2018).

Upaya meningkatkan motivasi

belajar siswa melalui kemampuan

komunikasi interpersonal guru.

Jurnal Pendidikan Manajemen

Perkantoran. 3 (2): halaman 190-

198.

Sutikno, M. S. (2020). Manajemen

Pendidikan, Lombok: Holistica.

Syaiful, (2019). Hasil Belajar Siswa.

Jakarta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian

Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Bandung : Alfabeta, CV.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian

Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D,

Penerbit Alfabeta,Bandung.

Dharsmayana.

Sutrisno. (2021). Meningkatkan Minat

Dan Hasil Belajar TIK Materi

Topologi Jaringan Dengan Media

Pembelajaran. Malang: Ahlimedia

Press.

Uno, H. B. (2021). Teori Motivasi &

Pengukurannya Analisis Di Bidang

Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Yosi & Yalvema. (2020). Hubungan

Motivasi Belajar dengan Hasil

Belajar Siswa di Sekolah Dasar. E-

Journal, 8(3), 1–10

Downloads

Published

2025-01-01