HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS 4 SDN 01 SUNGAI APIT
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19574Keywords:
Learning Motivation, Learning Outcomes, StudentsAbstract
The purpose of this study was to determine the relationship between learningmotivation and mathematics learning outcomes of grade 4 students of SDN 01Sungai Apit. This study uses a quantitative approach method. The data collectiontechnique in this study used a questionnaire. In this study, researchers took asample of 22 students from grade 4. Data were collected through interviews,questionnaires, and documentation. The results of the study indicate that there is arelationship between learning motivation and mathematics learning outcomes ofgrade 4 students of SDN 01 Sungai Apit. This is indicated by Sig (2-tailed)obtained a value of 0.000 <0.05, meaning that the relationship between the twovariables has a good correlation at the 0.05 level with a high category. r at asignificance level of 5% is 0.422 while rxy = 0.995 so that (0.0995> 0.422) isobtained and is included in the high category.Downloads
References
Annisa, (2017). Belajar dan
Pembelajaran (Pendidikan Dasar).
Jakarta: Pustaka Belajar.
Azwar, S. (2016). Metode Penelitian.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Badriyah, (2020). Analisis Kesulitan
Belajar Siswa dalam
Menyelesaikan Soal Cerita
Matematika pada Materi Pecahan
Kelas III SDN Lamper Tengah 02.
Pedagogik. Jurnal Pendidikan Vol.
15 No. 1, 10-15.
http:/journal.umpalangkaraya.ac.id/
index.php/pedagogic/article/view/1
279.
Baharudin, (2017). Pembentukan
Karakter Siswa dan
Profesionalisme Guru Melalui
Budaya Literasi Sekolah. Journal
of Islamic Education Management,
3(1):21-40. Diakses dari
www.jurnal.radenfatah.ac.id,
tanggal 28 Januari 2018, pukul
20.13.
Fitri, (2021). Karakteristik
Perkembangan Siswa Sekolah.
Dasar : Sebuah Kajian Literatur.
Jurnal Pendidikan Tambusai.
Halik, Oemar (2020). Proses Belajar
Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Imansari, Fanny (2020) Hubungan
motivasi belajar dengan hasil
belajar siswa pada mata pelajaran
matematika kelas IV MI Riadhul
Ulum Tahun Pelajaran 2019/2020.
Undergraduate thesis, UIN
Mataram.
Iswahyuni, S. (2020). Interaksi Sosial
. Media Publikasi Peneltian.
Nugraha, A. D. (2020). Memahami
Kecemasan : Perspektif Psikologi
Islam. Indonesia Journal of Islamic
Psychology, 2, (1):1-22. https://doi.org/10.18326/ijip.v2i1.1-
22.
Refika. R. , Ain Q. S. (2023).
Hubungan Antara Motivasi Belajar
Dengan Hasil Belajar Dengan
Hasil Belajar Siswa Di Kelas 1V
SDN 177 Pekabaru. Anthor:
Education and Learning Journal, 2,
(6) : 717-724.
Rosmita. (2020). Skripsi Efektivitas
Pembelajaran Daring (Studi Kasus
Hasil Belajar Mata Pelajaran
Ekonomi Kelas X Ips Sma Negeri 9
Tanjung Jabung Timur Tahun
2019/ 2020).
Sani, Abdullah Ridwan. (2019).
Strategi Belajar Mengajar. Depok:
Rajawali Press.
Slameto. (2018). Belajar dan Faktor-
faktor Yang Mempengaruhinya,
Jakarta: Rineka Cipta.
Sidik, Zafar dan A.Sobandi. (2018).
Upaya meningkatkan motivasi
belajar siswa melalui kemampuan
komunikasi interpersonal guru.
Jurnal Pendidikan Manajemen
Perkantoran. 3 (2): halaman 190-
198.
Sutikno, M. S. (2020). Manajemen
Pendidikan, Lombok: Holistica.
Syaiful, (2019). Hasil Belajar Siswa.
Jakarta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian
Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.
Bandung : Alfabeta, CV.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian
Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D,
Penerbit Alfabeta,Bandung.
Dharsmayana.
Sutrisno. (2021). Meningkatkan Minat
Dan Hasil Belajar TIK Materi
Topologi Jaringan Dengan Media
Pembelajaran. Malang: Ahlimedia
Press.
Uno, H. B. (2021). Teori Motivasi &
Pengukurannya Analisis Di Bidang
Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Yosi & Yalvema. (2020). Hubungan
Motivasi Belajar dengan Hasil
Belajar Siswa di Sekolah Dasar. E-
Journal, 8(3), 1–10
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.