HUBUNGAN ANTARA MODEL LEARNING CYCLE 7E DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA SEKOLAH DASAR: SEBUAH STUDI LITERATUR

Authors

  • Dwi Hadita Ayu STKIP Nasional
  • Loso Judijanto IPOSS Jakarta
  • Yudi Hendrilia STT Kanaan Nusantara Ungaran
  • Rossa Ramadhona Kementerian Agama Kota Palembang
  • Gingga Prananda Universitas Nahdlatul Ulama Sumatera Barat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19504

Keywords:

Cycle 7E, Critical Thinking, Elementary School

Abstract

This research aims to analyze the relationship between the application of the 7E Learning Cycle model and improving elementary school students' critical thinking skills through literature study. Using the literature study method, this research examines publications from relevant national and international journals, focusing on the keywords "7E Learning Cycle Model" and "Primary School Students' Critical Thinking Skills." The research results show that the Learning Cycle 7E model is an effective learning approach in improving students' critical thinking skills. Through each stage, students are given the opportunity to explore, analyze and evaluate information in depth. Interactive activities and the use of relevant learning media support the development of skills needed to face future challenges. This research emphasizes the importance of implementing the 7E Learning Cycle model in the educational curriculum, creating a collaborative and constructivist learning environment, so that students are better prepared to become critical thinkers who contribute positively to society

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamad, N. A., Rahman, A., Usman, H., Makassar, U. N., & Info, A. (2024). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INQUIRY UNTUK MENGEMBANGKAN. JURNAL INOVASI PEDAGOGI & TEKNOLOGI (JIPTek), 2(1), 43–53.

Denney, A. S., & Tewksbury, R. (2013). How to write a literature review. In Journal of criminal justice education (Vol. 24, Issue 2, pp. 218–234).

Diani Ayu Pratiwi, M. P., Lawe, Y. U., Munir, M., Wahab, A., Prananda, G., Safiah, I., ... & Or, S. (2021). Perencanaan pembelajaran SD/MI . In Yayasan Penerbit Muhammad Zain.

Kasmadi. (2016). MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE 7E BERBANTU ICT UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KONSEP DAN. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 04(02), 106–112.

Khasanah, N. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE 7E TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK. Chemistry in Education, 7(2).

Lismaya. (2019). Berpikir Kritis & PBL:(Problem Based Learning). In Media Sahbat Cendekia.

Marfilinda, R. (2019a). Cycle 7 e dan pengetahuan awal terhadap keterampilan berpikir kritis siswa pada pembelajaran ipa di kelas v sd. Jurnal Ilmiah “Pendidikan Dasar, VI(02), 84–97.

Marfilinda, R. (2019b). Pengaruh Model Learning Cycle 7E Terhadap Hasil Belajar Dan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Konsep Dasar Ipa …. Jurnal Pendidikan Dan …, 01(02), 79–92.

Maulani, L. (2022). Efektif Belajar Matematika Dengan Model Learning Cycle 7E. In Indonesia Emas Group.

Mirjanah, M., Hastuti, S. P., & Priyayi, F. (2017). PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL LEARNING CYCLE 7E ( LC 7E ) PADA PEMBELAJARAN BIOLOGI KELAS X IPA 4 SMA NEGERI 1 BRINGIN TAHUN PELAJARAN 2016 / 2017. Varia Pendidikan, 4(1), 18–27.

Ningsih, F., Indriwati, S. E., Gofur, A., & Amaliah, N. (2020). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 7e Berbasis Lesson Study. BIOMA, 2(1), 36–43.

Octaviana. (2021). Pengetahuan (Knowladge), Ilmu Pengetahuan (Sains), Filsafat Dan Agama Dila. Jurnal Tawadhu, 5(2), 143–159.

Pastini, N. W. (2022). PENGARUH IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE 7E TERHADAP HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN ( PPKn ) DENGAN Program Studi Penelitian dan Evaluasi Pendidikan. Jurnal_ep, 12(1), 14–24.

Prananda, G. (2020). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Peningk atan Keterampilan Berpik ir Kritis dan Self-Confidence Peserta Didik Terna 3 di Kelas IV Sek olah Dasar. In Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang.

Prananda, G. (2022). Fenomena Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 2725–2729.

Prayitno. (2016). PROFIL KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SD DI KECAMATAN BULAK. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 1(2), 67–74.

Rositawati, D. N. (2018). Kajian berpikir kritis pada metode inkuiri. Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika Dan Aplikasinya), 4(2), 74–84.

Sapiah. (2021). Pengaruh Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Learning Cycle Terhadap Hasil Belajar Siswa Pokok Bahasan Barisan Dan Deret Kelas XI IPA SMAN 1 Kerinci. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(3), 1414–1422.

Susanti, S. (2014). MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PENDIDIKAN NONFORMAL DALAM PENGEMBANGAN KUALITAS SUMBER DAYA MANUSIA. Jurnal Handayani, 5(2), 9–19.

Zed. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan. In Jakarta:Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Downloads

Published

2024-12-07