ANALISIS KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA SEKOLAH DASAR SDI AT-THAHIRIN CILEDUG KOTA TANGERANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.19370Keywords:
Ability, Beginning Reading, Elementary School StudentsAbstract
This research discusses the low initial reading ability of grade II elementary school students At-Thahirin Islamic elementary school, Ciledug, Tangerang City. The aim of this research was to determine the intitial reading ability of class II students in elementary school. The approach used in this research is descriptive qualitative using data collection techniques in the form of abservation, interviews, tests and documentation. Checking the validity of the data uses triangulation such as source triangulation, technique triangulation and time triangulation. Data was analyzed through data collection steps such as data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The respondents in this study were 7 teachers and 6 students from class II. Based on the research results, voicing the readig, clear pronunciation, correct intonation, and fluent voiceDownloads
References
60 Jam Pintar Baca Tanpa Dieja. (2018). Jakarta: Yuliani Yusuf.
Anggun Radika Putri., B. N. (2022). Analisi Kemampuan Membaca Peserta Didik Kelas II Sekolah Dasar. Pendidikan Tambusai, 11255-11260.
Arif Wiyat PURNANTO., A. M. (2017). Kemampuan Membaca Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. UNIMMA, 227-232.
Astia, M. (2020). Analisis Faktor Penghambat Pembelajaran Membaca Permulaan di Kelas i SD Negeri 93 Palembang. Pendidikan Sekolah Dasar dan Pendidikan Dasar, 7-12.
Dian Tiara Kesuma., N. Y. (2021). Hubungan Antara Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 71 kota Bengkulu. Juridikdas, 172-178.
Eriyanto. (2017). Revitalisasi Krakter Bangsa Melalui Lembaga Pendidikan Islam Di Tengah Masyarakat Berkarakter. Pendidikan Islam, 207-218.
Hairani., M. I. (2023). Sosialisasi Internet Sehat, Cerdas, Kreatif dan Produktif pada Masyarakat Kalijaga Baru. Valid Jurnal Pengabdian Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMM Mataram, 1-10.
Harianto, E. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. Didaktika.org, 1-8.
Hasan Toyib., A. B. (2022). Kolaborasi Sumber Daya Manusia dalam Pencapaian Target dan Sasaran Kinerja LKPJ pada Dinas Ketahanan Pangan, Pertanian dan Perkanan Kabupaten Nias. EMBA, 1508-1516.
Hawin, M. (2019). Hubungan Tingkat Pendidikan Berbasis Islam Anggota Karang Taruna dengan Kepedulian Sosial. Jurnal Islamic Studies, 51-54.
Lailatun Nuraniyah., M. A. (2022). Analisis Kesulitan Siswa Kelas 1 dalam Membaca Permulaan. Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 728-738.
Mawardi. (2022). Dasar-dasar Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Samudra Biru.
Moch Mahsun., M. K. (2019). Meningkatkan Keterampilan Membaca Melalui Media Big Book pada Siswa Kelas IA MI NAURUL Islam Klibendo Pasirian Lumajang. Iaisyarifuddin, 61-78.
Muammar. (2020). Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Mataram: Sanabi.
Novita Dian Dwi L., M. I. (2021). Analisis Faktor-faktor yang Menghambat Belajar Membaca Permulaan pada Siswa Sekolah Dasar. Basicedu, 2611-22616.
Nuraeni, Y. (2021). Bahan Ajar Metode Penelitian Pendidikan. Tangerang.
Rakimahwati., R. Y. (2018). Pelatihan Pembuatan Boneka Jri Bergambar dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini Di Kecamatan v Koto Kampung dalam Kabupaten Padang Pariaman. Early Childhood, 1-11.
Rizqi Kurnia Dewi., I. L. (2023). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas II Sekolah Dasar Negeri Tlogorejo 1 Demak. Dimensi Pendidikan, 41-56.
Ruslan., S. H. (2019). Pentingnya Meningkatkan Minat Baca Siswa. Univpgri, 767-775.
Siti Romelah., A. M. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan dalam Pembelajaran Tematik pada Siswa Kelas I SD Negeri 68 Palembang. Education a nd Learning Journal, 120-128.
Siti Romelah., A. M. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan Kelas 1 SDN 02 Ngrayung. Riset dan Inovasi Pendidikan Dasar, 10-14.
Sri Rahayu., A. D. (2023). Analiss Kemampuan Membaca Siswa Kelas VI A Sekolah Dasar Negeri Mannuruki. Journal Of Social Science Research, 1621-1632.
Ulfah Umurohmi, M. E. (2022). Pengembangan Budaya Membaca Anak Melalui Media Pembelajaran Pop UPp Book. Stit Pringsewu, 19-25.
Vivi Puspa Indria., S. D. (2017). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Metode Membaca Glenn Doman pada Anak Kelompok A PAUD Sambela Kota Bengkulu. Ilmia Potensia, 95-100.
Winarti., I. A. (2021). Analisis Faktor-faktor Penghambat Pembelajaran Mebaca Permulaan pada Siswa Kelas I Mis Rumbio. Edumspul, 197-204.
Yayan Alpian., S. W. (2019). Pentingnya Pendidikan BAGI Manusia. Buana Pengabdian, 66-72.
Yuni Triana Dewi., S. R. (2022). Penerapan Metode Suku Kata dalam Pembelajaran Membaca Permulaan pada Siswa SD Sunan Giri Ngebruk. Educatio, 781-785.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.