PERAN GURU DALAM MEMPERSIAPKAN LINGKUNGAN BELAJAR ANAK PADA TAHAP PERIODE SENSITIF DENGAN METODE MONTESSORI

Authors

  • Cindy Gupita Sari Universitas Sanata Dharma
  • Laurensia Clara Lustia Sari PGSD FKIP Universitas Sanata Dharma Yogyakarta
  • Intan Pinesti PGSD FKIP Universitas Sanata Dharma Yogyakarta
  • Andri Anugrahana PGSD FKIP Universitas Sanata Dharma Yogyakarta

Keywords:

Teacher’s Role, Environmental Preparation, Sensitive Periods, Montessori Method

Abstract

Sensitive periods in children occur within a very short period of time and significantly influence a child's abilities. In learning, children construct themselves through physical activities within their surroundings. This research is conducted with the aim of enhancing knowledge about 1) self-construction in children, 2) sensitive periods, and 3) the role of teachers in preparing the learning environment. The results of this research indicate that 1) children construct themselves through physical activities involving their senses, 2) sensitive periods are sensitive times for children to receive stimuli from their surrounding environment, and 3) teachers play an important role in preparing a learning environment using the principles of the Montessori method that is effective for children according to their stage of development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azkia, N., & Rohman, N. (2020). Analisis metode montessori dalam meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa SD/MI kelas rendah. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 3(2), 69–77. https://doi.org/10.15575/al-aulad.v3i2.7917

Elytasari, S. (2017). Esensi metode montessori dalam pembelajaran anak usia dini. Jurnal Arraniry, 3(1), 59–73.

Fauzia, W., Fithri M., & Ramanda, P. (2020). Mengenali dan menangani speech delay pada anak. Jurnal Al-Shifa, 1(2), 102–110.

Hati, F. S., & Lestari, P. (2016). Pengaruh pemberian stimulasi pada perkembangan anak usia 12-36 bulan di kecamatan Sedayu, Bantul. Jurnal Ners dan Kebidanan Indonesia, 4(1), https://doi.org/10.21927/jnki.2016.4(1).44-48

Jailani, M. S. (2018). Perkembangan bahasa anak dan implikasinya dalam pembelajaran. INNOVATIO: Journal for Religious Innovation Studies, 18(1), 15–26. https://doi.org/10.30631/innovatio.v18i1.36

Jaya, M. P. S., & Syarwani A. (2022). Prinsip-prinsip montessori dalam pembelajaran anak usia dini di RS Shazia Palembang. DIAJAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(3), 356–370. https://doi.org/10.54259/diajar.v1i3.1010

Khaulani, F., Neviyarni, S., & Murni, I. (2020). Fase dan tugas perkembangan anak SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 51–59.

Mayar, F., & Sriandila, R. (2021). Pentingnya mengembangkan fisik motorik anak sejak dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9769-9775.

Muzakki, H., Umah, R. Y. H., & Nisa, K. M. (2021). Teori belajar konstruktivisme Maria Montessori dan penerapannya di masa pandemi covid-19. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 6(1). https://doi.org/10.21154/ibriez.v6i2.164

Putri, A. D., & Suryana, D. (2022). Teori-teori belajar anak usia dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12486–12494. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3747

Rahmah, F., Kotrunnada, S. A., Purwati, P., & Mulyadi, S. (2023). Penanganan speech delay pada anak usia dini melalui terapi wicara. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 99–110. https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i1.8279

Sabani, F. (2019). Perkembangan anak-anak selama masa sekolah dasar (6-7 Tahun). Didakta: Jurnal Kependidikan, 8(2), 89–100.

Wulandari, D. A., Saefuddin, S., & Muzakki, J. A. (2018). Implementasi pendekatan metode montessori dalam membentuk karakter mandiri pada anak usia dini. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 1. https://doi.org/10.24235/awlady.v4i2.3216

Adlini, Miza Nina et al. 2022. “Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka.” Edumaspul: Jurnal Pendidikan 6(1), 974–80.

Anugrahana, A. 2021. “Pelatihan Untuk Mengajar Bahasa Dan Matematika Berbasis Metode Montessori Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat 6(1), 69–77.

Matondang, Elvrida Sandra. 2017. “Perilaku Prososial (Prosocial Behavior) Anak Usia Dini Dan Pengelolaan Kelas Melalui Pengelompokan Usia Rangkap (Multiage Grouping).” EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru 8(1), 34.

Montessori, M. 1949. The Absorbent Mind. India: Kalakshetra Publications.

Pradita, Erika Lia, Anisa Kumala Dewi, Nisrinda Nasywa Tsuraya, and Muhardila Fauziah. 2024. “Peran Orang Tua Dalam Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini.” Indo-MathEdu Intellectuals Journal 5(1), 1238–48.

Ummah, Silvi Aqidatul, and Novida Aprilina Nisa Fitri. 2020. “Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini.” SELING (Jurnal Program Studi PGRA) 6(1), 84–88.

Downloads

Published

2024-12-31