ANALISIS PENDEKATAN INKUIRI PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA BAGI PESERTA DIDIK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SEKOLAH INKLUSI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26441Keywords:
ABK, inquiry approach, inclusive education, mathematics learningAbstract
Inclusive education provides equal learning space for all students, including children with special needs. This study aims to determine the effectiveness of the inquiry approach for students with special needs in mathematics lessons in inclusive schools. The inquiry approach was chosen because it encourages student activity through exploration and direct learning experiences, which are in accordance with the learning characteristics of students with special needs. This study uses a qualitative descriptive method with observation techniques for students with special needs and interviews with teachers at one of the inclusive schools in Yogyakarta. The results of the study indicate that the inquiry approach with the use of concrete media, intensive guidance, and inclusive group work strategies is effective for understanding mathematical concepts for students with special needs. The conclusion of this study is that an adaptive and contextual inquiry approach is able to create an inclusive, collaborative learning environment and support the cognitive and social-emotional development of students with special needs.Downloads
References
Aini, N. (2022). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Anak Berkebutuhan Khusus Tipe Learning Disabilities Pada Topik Geometri. Pi: Mathematics Education Journal, 5(1), 46–58. https://doi.org/10.21067/pmej.v5i1.6926
Ambokari, W., & Yermalinda, D. (2024). Studi Literatur Model Pembelajaran Inkuiri terhadap Hasil Belajar Siswa. Prosiding Ilmu Kependidikan, 1(2020).
Dahlan, F. A., & Andajani, S. J. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Peningkatan Kemampuan Literasi Sains Siswa Tunanetra. Jurnal Pendidikan Khusus, 1–9.
Hairani, Innuddin, M., Rachman, D. F., Fathoni, A., & Hadi, S. (2023). Sosialisasi Internet Sehat, Cerdas, Kreatif Dan Produktif Pada Masyarakat Kalijaga Baru. Valid Jurnal Pengabdian, 1(3), 1–10.
Irawan, L. A. dan dodi. (2023). Pentingnya Mengenalkan Alqur’an Sejak Dini Melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Indonesia(PJPI), 1(1), 13–20. https://doi.org/10.00000/pjpi.xxxxxxxx
Jundu, R., Tuwa, P. H., & Seliman, R. (2020). Hasil Belajar IPA Siswa SD di Daerah Tertinggal dengan Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(2), 103–111. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i2.p103-111
Kasman. (2020). Pendidikan Inklusif Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(2), 514–519.
Kriswanto, D., Suyatno, & Sukirman. (2023). Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif di Sekolah Dasar: Analisis Faktor-Faktor dan Solusi yang Ditawarkan. Jurnal Basicedu, 7(5), 3081–3090. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6167
Kurnia, I. R., Damayanti, A., Sekarwangi, D. P., & Khoerunnissa, V. (2024). Peran Guru Dalam Mendukung Pembelajaran Anak Bekebutuhan Khusus Di Kelas: Sebuah Tinjauan Literatur. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10, 1–10.
Meka, M., Dhoka, F. A., Poang, F., Dhey, K. A., & Lajo, M. Y. (2023). Pendidikan Inklusi Sebagai Upaya Mengatasi Permasalahan Sosial Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Inklusi, 1(1), 20–30. https://jurnalilmiahcitrabakti.ac.id/jil/index.php/jpicb/article/download/2109/604/
Mulyah, S., & Khoiri, Q. (2023). Kebijakan Pemerintah Terhadap Pendidikan Inklusif. Journal on Education, 5(3), 8270–8280. https://doi.org/10.59841/inoved.v2i3.1369
Novitasari, S., Mulyadiprana, A., & Nugraha, A. (2023). Peran Orangtua Dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus Di SDN Sukasetia. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(3), 546–557. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index
Pitaloka, A. A. P., Aura, F. S., & Ningrum, T. K. (2022). Konsep Dasar Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(1), 26–42. https://doi.org/10.58578/masaliq.v2i1.83
Putri, I. C., Mauliddina, S. A., Nafisah, S., & Prihantini, P. (2023). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kekurangan Sikap Berpikir Kritis dan Kreativitas Siswa SD. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2), 1500–1507. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v7i2.2207
Rahma, N. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Mengenal Konsep Gaya Pada Anak Tunarungu Kelas IV di Sekolah Berkebutuhan Khusus Tunas Kasih surabaya. Jurnal Program Studi PGMI, II(2), 7–18.
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Rahman, Sirajuddin, Zulkarnain, & Suradi. (2023). Prinsip, Implementasi dan Kompetensi Guru dalam Pendidikan Inklusi. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 9(2), 1075–1082.
Una, L. M. W., Soro, V. M., Beku, V. Y., & Laksana, D. N. L. (2023). Pendekatan Layanan Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Inklusi, 1(2), 148–158.
Wibowo, E. W., & Mumpuniarti. Aini, N. (2022). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Anak Berkebutuhan Khusus Tipe Learning Disabilities Pada Topik Geometri. Pi: Mathematics Education Journal, 5(1), 46–58. https://doi.org/10.21067/pmej.v5i1.6926
Ambokari, W., & Yermalinda, D. (2024). Studi Literatur Model Pembelajaran Inkuiri terhadap Hasil Belajar Siswa. Prosiding Ilmu Kependidikan, 1(2020).
Dahlan, F. A., & Andajani, S. J. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Peningkatan Kemampuan Literasi Sains Siswa Tunanetra. Jurnal Pendidikan Khusus, 1–9.
Hairani, Innuddin, M., Rachman, D. F., Fathoni, A., & Hadi, S. (2023). Sosialisasi Internet Sehat, Cerdas, Kreatif Dan Produktif Pada Masyarakat Kalijaga Baru. Valid Jurnal Pengabdian, 1(3), 1–10.
Irawan, L. A. dan dodi. (2023). Pentingnya Mengenalkan Alqur’an Sejak Dini Melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Indonesia(PJPI), 1(1), 13–20. https://doi.org/10.00000/pjpi.xxxxxxxx
Jundu, R., Tuwa, P. H., & Seliman, R. (2020). Hasil Belajar IPA Siswa SD di Daerah Tertinggal dengan Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(2), 103–111. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i2.p103-111
Kasman. (2020). Pendidikan Inklusif Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(2), 514–519.
Kriswanto, D., Suyatno, & Sukirman. (2023). Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif di Sekolah Dasar: Analisis Faktor-Faktor dan Solusi yang Ditawarkan. Jurnal Basicedu, 7(5), 3081–3090. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6167
Kurnia, I. R., Damayanti, A., Sekarwangi, D. P., & Khoerunnissa, V. (2024). Peran Guru Dalam Mendukung Pembelajaran Anak Bekebutuhan Khusus Di Kelas: Sebuah Tinjauan Literatur. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10, 1–10.
Meka, M., Dhoka, F. A., Poang, F., Dhey, K. A., & Lajo, M. Y. (2023). Pendidikan Inklusi Sebagai Upaya Mengatasi Permasalahan Sosial Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Inklusi, 1(1), 20–30. https://jurnalilmiahcitrabakti.ac.id/jil/index.php/jpicb/article/download/2109/604/
Mulyah, S., & Khoiri, Q. (2023). Kebijakan Pemerintah Terhadap Pendidikan Inklusif. Journal on Education, 5(3), 8270–8280. https://doi.org/10.59841/inoved.v2i3.1369
Novitasari, S., Mulyadiprana, A., & Nugraha, A. (2023). Peran Orangtua Dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus Di SDN Sukasetia. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(3), 546–557. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index
Pitaloka, A. A. P., Aura, F. S., & Ningrum, T. K. (2022). Konsep Dasar Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(1), 26–42. https://doi.org/10.58578/masaliq.v2i1.83
Putri, I. C., Mauliddina, S. A., Nafisah, S., & Prihantini, P. (2023). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kekurangan Sikap Berpikir Kritis dan Kreativitas Siswa SD. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2), 1500–1507. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v7i2.2207
Rahma, N. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Mengenal Konsep Gaya Pada Anak Tunarungu Kelas IV di Sekolah Berkebutuhan Khusus Tunas Kasih surabaya. Jurnal Program Studi PGMI, II(2), 7–18.
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Rahman, Sirajuddin, Zulkarnain, & Suradi. (2023). Prinsip, Implementasi dan Kompetensi Guru dalam Pendidikan Inklusi. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 9(2), 1075–1082.
Una, L. M. W., Soro, V. M., Beku, V. Y., & Laksana, D. N. L. (2023). Pendekatan Layanan Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Inklusi, 1(2), 148–158.
Wibowo, E. W., & Mumpuniarti. (2020). Application of Inquiry Methods for Academic Achievement of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Inclusive Schools. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa, 6(1), 9–12. http://journal2.um.ac.id/index.php/jppplb/article/view/9076
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.