STRATEGI PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BACA TULIS SISWA DISLEKSIA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Maya Setia Priyadi Universitas Muhammadiyah Kotabumi
  • Sinta Novia Universitas Muhammadiyah Kotabumi
  • Mela Suhariyanti Universitas Muhammadiyah Kotabumi
  • Izzah Azizah Alhadi Universitas Muhammadiyah Kotabumi
  • Meutia Rachmatia Universitas Muhammadiyah Kotabumi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.19334

Keywords:

Reading and Writing Skills, Dyslexic Students, Learning Strategies

Abstract

This research explores effective learning strategies to improve these skills through a literature review. This method includes analyzing current studies and educational reports regarding strategies for dyslexia. The main findings show that multisensory instruction, educational technology, explicit phonics teaching, collaborative learning and the role of trained teachers are effective in improving the literacy skills of dyslexic students. Multisensory instruction engages multiple senses, educational technology offers personalized support, explicit phonics teaching improves decoding skills, and collaborative learning provides social support. While this combination of strategies is highly beneficial, further research is needed to evaluate the long-term effectiveness and best combination in different educational contexts. Continued development in teacher training and adaptive technologies is essential to support dyslexic students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ade, A., Nawa, L. F., Rajak, R., Ilham, P. A., & Tonra, W. S. (2023). Strategi Pembelajaran Anak Disleksia Di SDN 44 Kota Ternate. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 5(1), 62–69.

Adella, M., & Lestari, M. R. D. W. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Flashcard Terhadap Kemampuan Anak Disleksia di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(3), 995–1003.

ALFANDI RIZKY PUTRA, B. (2022). ANALISIS DAMPAK PANDEMI COVID-19 PADA PERKEMBANGAN LITERASI BACA TULIS SISWA KELAS IV SD NEGERI 1 JATIGUNUNG [PhD Thesis, STKIP PGRI PACITAN]. https://repository.stkippacitan.ac.id/id/eprint/955/

Ariyanti, F. (2022). Penggunaan Metode Fonik (Phonic Method) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Disleksia Di Kelas 1 SD Negeri 187/1 Teratai. Indonesian Journal of Education Research (IJoER), 3(1), 16–20.

Attasya, K. F., & Arsanti, M. (2024). GANGGUAN BERBAHASA DISLEKSIA PADA ANAK. ARIMA: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(1), 179–182.

A’yun, S. Q., & Latipah, E. (2022). Upaya guru dalam identifikasi siswa disleksia. Koloni, 1(2), 469–477.

Bujangga, H. B. (2022). Disleksia Metode Reading Aloud dalam Membantu Siswa dengan Kesulitan Belajar Disleksia: Pembelajaran inofatif progresif. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 3(1), 63–78.

Chandra, R. (2022). Literasi al-qur’an melalui kegiatan NGAOS (ngaji on the school) untuk meningkatkan keterampilan baca tulis al-qur’an pada siswa SD n 1 panca marga. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(2), 229–238.

Destianingsih, E. D. (2023). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Baca-Tulis Siswa Kelas 3 Di Sdn Utan Kayu Selatan 05. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2869–2877.

Dihan, W., Hidayat, M., & Nugraha, U. (2022). Penerapan Metode Pq4r Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas Vi Sd. Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas, 7(1), 88–100.

Dwijayati, C. D. C., & Rahmawati, L. E. (2021). Kendala Literasi Baca Tulis sebagai Implementasi Gerakan Literasi Nasional di SMA Negeri 1 Pangkalan Bun. https://oldjournal.iainsurakarta.ac.id/index.php/tabasa/article/view/2685

Haryanti, N., Muhibbudin, M., & Junaris, I. (2022). Analisis kesulitan belajar siswa (disleksia dan disgrafia) di masa pandemi covid-19. Journal of Instructional and Development Researches, 2(1), 7–16.

Hasanah, N., Mirnawati, L. B., & Putra, D. A. (2022). Peningkatan Literasi Tulis Dan Baca Siswa Kelas III MI Melalui Penerapan CTL. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 12(1), 23–32.

Hijjayati, Z., Makki, M., & Oktaviyanti, I. (2022). Analisis faktor penyebab rendahnya kemampuan literasi baca-tulis siswa kelas 3 di sdn sapit. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1435–1443.

Indarwati, N. (2021). Pelaksanaan Workshop untuk Meningkatkan Keterampilan Guru dalam Membimbing Kegiatan Ekstrakurikuler Tulis dan Baca Puisi Kepada Siswa Melalui Teknik Asosiasi dan Fantasi. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(6), 782–791.

Khofila, R., Saraswati, F., Koto, T. I., & Abdurrahman, A. (2024). CARA MENANGANI KESULITAN BELAJAR DISLEKSIA PADA SISWA KELAS 3 SD NEGRI 060877 MEDAN. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 443–446.

Kusripinah, R. R. E., & Subrata, H. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Untuk Meningkatan Literasi Baca Tulis: Literature Review. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(2). https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/Pionir/article/view/13507

Muryati, S., Sudiatmi, T., & Saptomo, S. W. (2022). Stimulasi Keterampilan Abad Ke-21 bagi Siswa dalam Buku Teks Bahasa Indonesia. Klitika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 51–58.

Nabilla, I. (2022). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Literal Melalui Strategi Pembelajaran Think-Tac-Toe pada Siswa dengan Disleksia [PhD Thesis, Universitas Negeri Padang]. http://repository.unp.ac.id/40634/

Nahdiyah, U., Zamroji, N., & Fauzan, A. C. (2023). Pendampingan kegiatan literasi dalam upaya meningkatkan minat baca siswa pada Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Doko. Bima Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 109–114.

Nugraha, D. M. D. P. (2023). Pengaruh literacy cloud terhadap minat baca dan keterampilan membaca pemahaman siswa kelas iv sd. Jurnal Elementary: Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 6(1), 11–18.

Nurcholis, R. A., & Istiningsih, G. (2021). Problematika dan Solusi Program Literasi Baca-Tulis Siswa Kelas Rendah di SD Negeri Butuh. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(2), 189–195.

Nurfadhillah, S., Sunaryo, S., Ramadhanty, S., Nurjamilah, P., Sarah, S., Lestari, L., Nabilah, N., Sartika, D., Putri, D. C., & Aryanih, E. (2023). Analisis Pembelajaran pada Siswa ABK dengan Ketunaan Disgrafia & Disleksia Di SDN Karawaci 5 Kota Tangerang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 31094–31101.

Primasari, I. F. N. D., & Supena, A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Disleksia Dengan Metode Multisensori Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1799–1808.

Rahmat, S. S., & Khairuddin, K. F. (2023). Strategi Daya Tindak Pelajar Berkeperluan Khas Spesifik Disleksia Terhadap Tekanan Emosi. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 8(7), e002227–e002227.

Rosmawati, F. (2023). Potret Literasi Baca Tulis Sebagai Salah Satu Keterampilan SIswa Sekolah Dasar. Tugas_ Akhir (Artikel): Jumal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(3), 525–532.

Sadiyah, K., & Kholili, S. (2021). Pendampingan Pembelajaran Baca Tulis Al Quran Pada Siswa Sd Negeri 2 Kuwasen Jepara. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisiplin, 4(3), 148–153.

Safitri, T. M., Susiani, T. S., & Suhartono, S. (2021). Hubungan antara Minat Membaca dan Keterampilan Menulis Narasi Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2985–2992.

Supena, A., & Dewi, I. R. (2021). Metode Multisensori untuk Siswa Disleksia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 110–120.

Supena, A., & Muawwanah, U. (2021). Penggunaan Kartu Huruf Sebagai Media Pembelajaran Membaca Anak Disleksia. Aulad: Journal on Early Childhood, 4(2), 98–104.

Supena, A., & Munajah, R. (2021). Analisis kesulitan belajar membaca anak berkebutuhan khusus di sekolah dasar. Jurnal basicedu, 5(1), 10–18.

Suroya, A. U., Ertanti, D. W., & Dewi, M. S. (2022). Strategi Pembelajaran Guru dalam Mengatasi Kesulitan Membaca pada Peserta Didik Disleksia. JPMI: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 11–21.

Yuliana, D., & Khotim, N. S. (2022). Strategi Guru dalam Pembelajaran Bagi Siswa Disleksia di Sekolah Luar Biasa Negeri Seduri Mojosari. Aulada: Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak, 4(1), 27–48.

Yunita, N., Suryanti, S., LR, S. A., & Putri, N. (2023). PENINGKATAN KETERAMPILAN LITERAS BACA TULIS MELALUI MEMBACA EKSTENSIF UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERFIKIR TINGKAT TINGGI DI SEKOLAH DASAR. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 75–87.

Downloads

Published

2024-09-30