PENGGUNAAN MEDIA MAGIC MIRROR UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA SISWA DISLEKSIA DI SEKOLAH DASAR LAMPUNG UTARA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21499Keywords:
Dyslexia, Magic Mirror, Reading SkillsAbstract
This study aims to test the effectiveness of Magic Mirror media in improving the reading skills of dyslexic students in North Lampung elementary schools. This media is designed to help students recognize letters that are often reversed, such as “b” and “d”, “p” and “q”, and “m” and “w”. The research method used a descriptive quantitative approach with data from observations and interviews in three elementary schools: SDN 3 Sindang Sari, SDN Gunung Raja, and SDN Labuhan Ratu Besar. The results showed an average increase in students' reading ability of 34.40% after the use of Magic Mirror. A total of 80% of students experienced significant improvement, while the other 20% showed very significant improvement. There were no students who experienced low improvement. Magic Mirror proved to be effective in helping dyslexic students overcome reading difficulties, so it is expected to support their smooth education and social interaction. This study recommends the wider application of Magic Mirror in primary schools to assist dyslexic students' learning.Downloads
References
Abdullah, M. (2022). LEMBAGA PENDIDIKAN SEBAGAI SUATU SISTEM SOSIAL (Studi Tentang Peran Lembaga Pendidikan di Indonesia Dalam Perspektif Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional). Mamba’ul’Ulum, 38–48.
Al Faqih, M. J., Sudinadji, M. B., & Mumpuni, K. E. (2022). Dukungan Orang Tua saat Pembelajaran Daring pada Siswa MIN 6 Sukoharjo. Jurnal Keilmuan dan Keislaman, 276–291.
Anwar, S. E., & Anjarningsih, H. Y. (2022). Identifikasi Kesiapan dan Kebutuhan Pelatihan Profesional Guru Bahasa Inggris di Gorontalo dalam Mengajar Siswa Disleksia. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(1), 86–98.
Astuti, W., & Nugraheni, R. (2021). Peran Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Al-Quran. Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 194–207.
Bujangga, H. B. (2022). Disleksia Metode Reading Aloud dalam Membantu Siswa dengan Kesulitan Belajar Disleksia: Pembelajaran inofatif progresif. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 3(1), 63–78.
Dalilah, W. K., & Sya, M. F. (2022). Problematika berbicara Bahasa Inggris pada anak sekolah dasar. Karimah Tauhid, 1(4), 474–480.
Dhari, P. W., Anggraini, H., & Nasution, M. K. (2022). Peran guru kelas dalam mengembangkan keterampilan berbahasa siswa kelas rendah. Ta’dib, 12(1), 43–51.
Effrata, E. (2021). Landasan Hukum Pendidikan di Indonesia. Meretas: Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(2), 113–120.
Erica, S. (2021). Pengembangan Media Pop Up Book Pada Pembelajaran PKN Di SD. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 110–122.
Hikmah, S. N. A. (2021). Problematika Pencapaian Kompetensi Keterampilan Berbicara Siswadalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal PENEROKA: Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(01), 59–67.
Hoerudin, C. W. (2021). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Literasi Anak Terhadap Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Dengan Metode Bercerita. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 2(2), 121–132.
Khaerawati, Z., Nurhasanah, N., & Oktaviyanti, I. (2023). Level Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar di Kelas Tinggi. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 637–643.
Maita, I., & Adawiyah, A. (2023). Pembelajaran Interatif Bahasa Arab Berbasis Android. http://repository.uin-suska.ac.id/70475/
Nafisyah, I. (2022). Problematika Pembelajaran Daring Anak Mengalami Kesulitan Belajar" Disleksia". Jurnal Golden Age, 6(1), 291–302.
Novantio, E. S., Hartinah, S., & Suriswo, S. (2024). Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Trait and Factor untuk Mengatasi Gangguan Disleksia Siswa SMP N 3 Brebes. Prosiding Seminar Nasional Literasi dan Pedagogi (SRADA), 5(1), 52–55. https://semnas.upstegal.ac.id/index.php/srada/article/view/861
Nurbaeti, N., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2022). Penerapan Metode Bercerita Dalam Meningkatkan Literasi Anak Terhadap Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Tahsinia, 3(2), 98–106.
Pelawi, J. T., & Is, M. F. (2021). Undang Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Dalam Upaya Pencegahan Pernikahan Dini (Dibawah Umur). Jurnal Education and Development, 9(2), 562–566.
Psi, S. (2021). Peran Orang Tua Dalam Pendampingan Anak Yang Mengalami Post Traumatic Stress Disorder Akibat Bullying. Psikologi Parenting, 101. http://repository.uinsu.ac.id/13937/1/Buku%20Psikologi%20Parenting.pdf#page=113
Sari, E., & Noor, A. F. (2022). Kebijakan Pembelajaran Yang Merdeka: Dukungan Dan Kritik. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 45–53.
Sulistyawati, R., & Amelia, Z. (2021). Meningkatkan kemampuan berbicara anak melalui media big book. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 2(2), 67–78.
Susanto, F. D., DAMARISWARA, R., & ERWIN, P. P. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PETA BUDAYA ANJUK LADANG BERBASIS KEARIFAN LOKAL PADA MATERI MENGGALI PENGETAHUAN BARU DARI TEKS NONFIKSI SISWA KELAS IV SDN MANGUNDIKARAN 2 [PhD Thesis, Universitas Nusantara PGRI Kediri]. http://repository.unpkediri.ac.id/8905/
Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3635–3645.
Wartoyo, F. X. (2022). Menakar korelatifitas merdeka belajar dengan sistem pendidikan nasional undang-undang nomor 20 tahun 2003 dan pancasila. Widya Pranata Hukum: Jurnal Kajian Dan Penelitian Hukum, 4(2), 140–153.
Yantik, F., Suttrisno, S., & Wiryanto, W. (2022). Desain Media Pembelajaran Flash Card Math dengan Strategi Teams Achievement Division (STAD) terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Himpunan. Jurnal Basicedu, 6(3), 3420–3427.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.