KEARIFAN LOKAL DAN PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA DALAM PROGRAM P5 DI POLEWALI MANDAR

Authors

  • Dyan Paramitha Darmayanti Universitas Negeri Makassar
  • Darman Manda Universitas Negeri Makassar
  • Iqbal Arifin Universitas Sulawesi Barat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.19163

Keywords:

Local Wisdom, P5 Programme, Student Character Building, Parent Involvement

Abstract

This study evaluates the effect of the local wisdom-based Pancasila Student Profile (P5) Strengthening Programme on student character building in Polewali Mandar District, as well as how community and parental involvement supports learning quality. This study used a qualitative method with a descriptive approach, involving five teachers, five students and five parents from four primary schools. All informants used pseudonyms to keep their identities confidential. Data were collected through in-depth interviews, direct observation, and documentation. The results showed that the integration of local wisdom values such as gotong royong (siwaliparri), mutual respect (metawe), as well as traditions such as Paduppa Dance, Kue Jepa, and Kue Kateri Sala‘ had a positive impact on students’ character building. Students become more disciplined, care about the environment, work better together, and understand local cultural values. The active involvement of parents and communities in local wisdom-based activities strengthens students' motivation, creating a more relevant and supportive learning environment. This research emphasises the important role of the community and family in ensuring the success of the P5 programme in shaping students' strong and responsible characters.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cahyani, D. I., Fadhilah, M. F., Fadhilah, M. F., Wachidah, S., & Hanik, E. U. (2021). Peran lembaga pendidikan dalam membentuk karakter peserta didik era 4.0 di Sekolah Indonesia Kuala Lumpur. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 1(3), 181–194.

Iswatiningsih, D. (2019). Penguatan pendidikan karakter berbasis nilai-nilai kearifan lokal di sekolah. Satwika: Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 3(2), 155–164.

Latifah, A. (2023). Strategi Manajemen Pendidikan Islam Berbasis Kearifan Lokal dalam Membangun Karakter Islami Siswa. An Najah (Jurnal Pendidikan Islam Dan Sosial Keagamaan), 2(5), 86–94.

Lenga, K. M., Pristiwati, R., & Subyantoro, S. (2024). Implementasi proyek penguatan profil pelajar pancasila tema kearifan lokal di SMAN 1 Ile Ape Kabupaten Lembata. Jurnal Genre (Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya), 6(1), 161–173.

Muhammedi, M. (2016). Perubahan Kurikulum Di Indonesia: Studi kritis tentang upaya menemukan Kurikulum Pendidikan islam yang ideal. Jurnal Raudhah, 4(1).

Muktamar, A., Yusri, H., Amalia, B. R., Esse, I., & Ramadhani, S. (2024). Transformasi Pendidikan: Menyelami Penerapan Proyek P5 Untuk Membentuk Karakter Siswa. Journal Of International Multidisciplinary Research, 2(2), 1–8.

Mulia, P. S., & Kurniati, E. (2023). Partisipasi Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini di Wilayah Pedesaan Indonesia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3663–3674.

Qalam, M. N., Hasan, M., & Rohman, R. F. (2024). Implementasi Profil Pelajar Berbasis Kearifan Lokal dalam Membangun Kesadaran Multikultural di Madrasah Tsanawiyah Singkawang. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 14(1), 124–142.

Rahmanda, I., & Zulkarnaen, Z. (2024). Studi Dampak Pendampingan Orang Tua dalam Jam Belajar Sekolah Usia 4-5 Tahun. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 1–12.

Rai, N. G. M., Savitri, E. D., & Ratu, A. (2018). Pengembangan Layanan Pusat Karir sebagai Strategi Membentuk Karakter yang Tangguh dalam Membangun Perencanaan Karir Mahasiswa Di Era Revolusi Industry 4.0. IPTEK Journal of Proceedings Series, 5, 139–148.

Ramadan, Z. H. (2017). Pemahaman Kearifan Lokal di Sekolah Dasar Sebagai Suatu Cara Membentuk Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Guru, 1(1), 84–93.

Rohmah, N. N. S., Narimo, S., & Widyasari, C. (2023). Strategi penguatan profil pelajar Pancasila dimensi berkebhinekaan global di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1254–1269.

Rosala, D. (2016). Pembelajaran seni budaya berbasis kearifan lokal dalam upaya membangun pendidikan karakter siswa di sekolah dasar. Ritme, 2(1), 16–25.

Saputra, A. M. A., Huriati, N., Lahiya, A., Bahansubu, A., Rofi’i, A., & Taupiq, T. (2023). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Hybrid Berbasis Kearifan Lokal Untuk Mengembangkan Potensi Siswa. Journal on Education, 6(1), 1102–1110.

Solissa, E. M., Hayati, A. A., Rukhmana, T., Muharam, S., Mardikawati, B., & Irmawati, I. (2024). Mengembangkan Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Menuju Society 5.0. Journal on Education, 6(2), 11327–11333.

Supriatin, Y. M., & Istiana, I. I. (2022). Kearifan Lokal Masyarakat Adat Sinar Resmi sebagai Identitas Bangsa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 1(2), 1–14.

Wahyuni, A. D., Sudiyana, B., & Waldi, A. (2023). Pendidikan Karakter: Strategi Menghadapi Globalisasi. Penerbit Tahta Media.

Downloads

Published

2024-12-10