MANAJEMEN DAN STRATEGI KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM PELAKSANAAN PROGRAM PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SEKOLAH

Authors

  • Herdianto Wahyu Pratomo Universitas Majalengka
  • Thoriq Thoriq Institut Teknologi Bandung
  • Nurhaemin Nurhaemin Universitas Nahdhatul Ulama Cirebon
  • Dian Dinarni Universitas Nahdhatul Ulama Cirebon
  • Alifianita Anake Yansri Universitas Pendidikan Mandalika

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.19146

Keywords:

Management, School Principal, Pancasila Students

Abstract

This study aims to analyze the management and leadership strategies of school principals in the implementation of the Merdeka Curriculum program, specifically the Program Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) or the Strengthening of Pancasila Student Profile program. The research utilizes a literature review with five main stages: topic determination, database source search, database selection, analysis and synthesis, and conclusion drawing. The results of the literature review indicate that in order to successfully implement the Merdeka Curriculum, particularly the P5 project, several leadership and management strategies from school principals are necessary. The management and leadership strategies consist of three key components: leadership adaptability, collaborative leadership, and leadership that emphasizes the integration of Pancasila values into the school culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annaafi, M. Z., & Wakhudin, W. (2024). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mewujudkan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) di SD Negeri 2 Sokaraja Kulon Banyumas. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(2), 613-625. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i2.548

Asiati, S., & Hasanah, U. (2022). Implementasi projek penguatan profil pelajar pancasila di sekolah penggerak. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan, 19(2), 61-72. https://doi.org/10.54124/jlmp.v19i2.78

Awwaliyah, N. P., & Nugroho, A. S. (2023). Analisis Ideal dan Realita Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Penerapan P5 di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 7032-7050. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.9071

Bakari, A., Amala, R., Datunsolang, R., Mala, A. R., & Hamsah, R. (2024). Analisis Manajemen Pembelajaran Berbasis Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dan Rahmatan Lil Alamin Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(1), 145-158. https://doi.org/10.30603/tjmpi.v12i1.4838

Dharma, E., Chandra, E., Wijaya, A., Sisca, S., & Sherly, S. (2024). Pendampingan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Melalui Implementasi Nilai Demokrasi. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 6(1), 437-446. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v6i1.4148

Fahrudin, M., & Abbas, N. (2024). PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DAN RAHMATAN LIL ALAMIN: STUDI KASUS DI MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI 6 SRAGEN. PANDU: Jurnal Pendidikan Anak dan Pendidikan Umum, 2(3), 27-39. https://doi.org/10.59966/pandu.v2i3.1190

Hekmatyar, G., Zulfitria, Z., & El Gumeri, M. (2024). Pemanfaatan E-Learning Mooodle Sebagai Media Pembelajaran: A Literatur Review. INFOTIKA: Jurnal Pendidikan Informatika, 3(1), 1-6. https://doi.org/10.56842/infotika.v3i1.287

Irawan, M. N. L., Yasir, A., Anita, A., & Hasan, S. (2022). Strategi Lembaga Pendidikan Islam Dalam Menjawab Tantangan Pendidikan Kontemporer. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 4273-4280. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.8887

Juwita, F., Masudi, M., & Zulaiha, S. (2024). Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Pada Kurikulum Merdeka Dalam Menanamkan Karakter Siswa Di Sdit Cahaya Rabbani Kepahiang (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup).

Kurnia, H. (2023). Upaya meningkatkan pendidikan indonesia berdasarkan nilai-nilai pancasila. Jurnal Kewarganegaraan, 7(1), 472-478.https://doi.org/10.31316/jk.v7i1.4807

Muktamar, A., Yusri, H., Amalia, B. R., Esse, I., & Ramadhani, S. (2024). Transformasi Pendidikan: Menyelami Penerapan Proyek P5 Untuk Membentuk Karakter Siswa. Journal Of International Multidisciplinary Research, 2(2), 1-8. https://doi.org/10.62504/t3r1by91

Nurjanah, E. A., & Mustofa, R. H. (2024). Transformasi Pendidikan: Menganalisis Pelaksanaan Implementasi Kurikulum Merdeka pada 3 SMA Penggerak di Jawa Tengah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 69-86. https://doi.org/10.58230/27454312.419

Pucciarelli, F., & Kaplan, A. (2016). Competition and strategy in higher education: Managing complexity and uncertainty. Business horizons, 59(3), 311-320. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2016.01.003

Santika, I. G. N., Suarni, N. K., & Lasmawan, I. W. (2022). Analisis perubahan kurikulum ditinjau dari kurikulum sebagai suatu ide. Jurnal Education and development, 10(3), 694-700. Retrieved from https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/3690

Siregar, N., Hanani, S., Sesmiarni, Z., Ritonga, P., & Pahutar, E. (2024). DAMPAK PELAKSANAAN KURIKULUM MERDEKA BELAJAR TERHADAP PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 5(2), 680-690. https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i2.1345

Tantawi, M. F. (2024). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Implementasi Sekolah Penggerak Di SMPN 18 Banda Aceh (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).

Thana, P. M., & Hanipah, S. (2023). Kurikulum Merdeka: Transformasi Pendidikan SD Untuk Menghadapi Tantangan Abad ke-21. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 281-288.Retrieved from https://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID/article/view/4331

Tidja, M. L., Lion, E., & Herianto, H. (2024). Peran guru dalam pembentukan Profil Pelajar Pancasila di SMA Negeri 3 Palangka Raya. Journal of Environment and Management, 5(1), 11-17. https://doi.org/10.37304/jem.v5i1.13701

Downloads

Published

2024-12-14