PENERAPAN MEDIA RODA PUTAR PROPANESIA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA KELAS 2 DI SD LABSCHOOL UNESA 1
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.18599Keywords:
Learning Outcomes, Media Implementation, Pancasila EducationAbstract
This ponder will look at the utilize of the Propanesia turning wheel media (Pancasila Indonesia turning board) to move forward the learning involvement of course II Pancasila understudies at SD Lab School Unesa 1 Surabaya.This ponder could be a classroom action investigate (PTK) utilizing the Kemmis and Taggart demonstrate.The subjects of this think about were Lesson II Lab School Unesa totaling 27 understudies.Test comes about, perception comes about, and reports were utilized as inquire about information.Based on the inquire about information collected, the inquire about comes about were positive with understudy learning results expanding from 48% in Cycle I to 93% of understudies completing Cycle II.In this manner, the learning results of Course II Pancasila subjects can be made strides by utilizing the Propanesia media.Downloads
References
Angelina, T., Herliana, Y., Widodo, S. T., & Arum, U. K. (2023). Efektivitas Media Paper Mode dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(6), 3731–3742.
Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1, 1–9.
Azizah, A., & Fatamorgana, F. R. (2021). Pentingnya penelitian tindakan kelas bagi guru dalam pembelajaran. Jurnal Auladuna, 14, 15–22.
Djonomiarjo, T. (2019). Pengaruh model problem based learning terhadap hasil belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 05, 39–46.
Fahmi, Chamidah, D., Hasyda, S., & Muhammadog. (2021). Penelitian Tindakan Kelas Panduan Lengkan dan Praktis (pertama). Adanu Abimata.
Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97. http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084/660
Hakim, H. L. (2019). CIVICS EDUCATION AND SOCIAL SCIENSE JOURNAL(CESSJ) Volume 1 Nomor 2 Bulan Desember 2019. 1, 129–143.
Handayani, D., & Rahayu, D. V. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Menggunakan Ispring Dan Apk Builder Untuk Pembelajaran Matematika Kelas X Materi Proyeksi Vektor. M A T H L I N E Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 12–25. https://doi.org/10.31943/mathline.v5i1.126
Haqqi, F. H., Sari, N. W., & Widodo, S. T. (2023). Pembiasaan Perilaku Sila Pancasila melalui Media Pop up Book dan Papan Pengamalan Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(6), 3673–3682.
Jurnal, M., Kurniawansyah, E., Fauzan, A., & Mustari, M. (2023). Peran Guru PPKn dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMA Muhammadiyah Sumbawa. 8(2), 1175–1179.
Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika (M. S. Lena (ed.); pertama, Issue May). Permata Nrt. https://books.google.co.id/books?id=jHGNDwAAQBAJ&pg=PA3&hl=id&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false
Muna, Z. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Melalui Model Problem Based Learning Berbantuan Media Puzzle Kelas I SD Negeri Muktiharjo Kidul 03 Semarang. 3.
Nasution, F., & Hazmi, D. (2023). Perkembangan Kognitif Anak Menurut Teori Piaget Fauziah. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 22(2), 412–419. https://doi.org/10.17467/mk.v22i2.3018
Pratama, V., Yayuk, E., & Arima, N. (2023). PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA PENINGKATAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA SISWA KELAS IV SDN CANGGU 2 MELALUI MEDIA PETA KEBERAGAMAN BANGSAKU. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08.
Ramdhan, A., & Adhira, A. (2022). PENELITIAN TINDAKAN KELAS (PTK) SOLUSI ALTERNATIF PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN DENGAN BERBASIS KEARIFAN LOKAL DAN PENULISAN ARTIKEL ILMIAH SESUAI DENGAN KURIKULUM TAHUN 2013 DI MADRASAH TSANAWIYAH DARUL HIKMAH MEDAN. Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan, 8(1), 121–128.
Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan : Metode Penelitian Kualitatif , Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi ( Mixed Method ). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 2896–2910.
Wicaksono, D., & Iswan, I. (2019). Upaya meningkatkan hasil belajar peserta didik melalui penerapan model pembelajaran berbasis masalah di kelas IV sekolah dasar muhammadiyah 12 pamulang, banten. HOLISTIKA, September 2018, 111–126.
Yandi, A., Nathania, A., Putri, K., Syaza, Y., & Putri, K. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik ( Literature Review ). 1(1), 13–24.
Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran Guru dalam Pembelajaran Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 4, 41–47. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.515
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.