PENGGUNAAN MEDIA WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS 5 DALAM MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DI SD LABSCHOOL UNESA 1 SURABAYA

Authors

  • Alfiyah Wulandari Universitas Negeri Surabaya
  • Farida Istianah Universitas Negeri Surabaya
  • Ismawatin SD Labschool Unesa 1 Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.18563

Keywords:

Wordwall, Learning Outcomes, Pancasila Education

Abstract

This study aims to improve student learning outcomes in the Pancasila education subject in class VC of SD Labschool Unesa 1 Surabaya. The strategy in this consider is Classroom Activity Inquire about which is isolated into two cycles, with stages of arranging, execution of activities, perception, assessment, and reflection. The subjects of the consider were 19 understudies, with subtle elements of 8 male understudies and 11 female understudies. The inquire about rebellious were taken from test information, perception and documentation. Through information preparing, the learning results of understudies in cycle I gotten an normal esteem of 78.4 with learning completeness of 73.68%. The normal esteem in cycle II was 84.2 with learning completeness of 89.47%. The comes about of the gaint test in both cycles appeared an increment in learning results with the "direct" category. So that the application of wordwall media is compelling in making strides understudy learning results. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angelina, Tia, Yunika Herliana, Susilo Tri Widodo, and Utami Kusuma Arum. 2023. “Efektivitas Media Paper Mode Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas V Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 7(6):3731–42.

Fahmi, Dina Chamidah, Suryandi Hasyda, and Muhammadog. 2021. Penelitian Tindakan Kelas Panduan Lengkan Dan Praktis. pertama. Adanu Abimata.

Fotkiani, Vena, Fitriyanto, and Siti Mudrikah. 2023. “UPAYA PENINGKATKANKEAKTIFAN DANHASIL BELAJARMELALUI MEDIA PEMBELAJARANWORDWALL MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA.” Seminar Nasonal Pendidikan 24–34.

Indira, Anis, Dwi Saputri, Ervitaviyan Wahyu, Putri Pangestu, Susilo Tri Widodo, Indah Wahyuni, and Tri Wahyu Andayani. 2023. “Penerapan Media Inovatif Berbasis Problem Based Learning Sebagai Upaya Mengatasi Kesulitan Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 7(6):3548–58.

Muhajir, Fitrianti, Nurwahidah, and Ermawati. 2024. “Pengaruh Media Pembelajaran Literasi Dengan Menggunakan Wordwall Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas VI SDN 7 Pulau Karanrang.” Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran 6(2):1888–97.

Nur, Ahmaddah, and Alfiatuz Zakiyah. 2023. “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pada Muatan Mata Pelajaran PPKn Tema 1 Subtema 1 Pada Materi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari-Hari Menggunakan Media Gambar Berbasis Powerpoint Pada Kelas V SDN 3 Socah.” 5(1):97–111.

Nur, Laila, Dena Rahmastuti, Heny Kusuma Widyaningrum, and Lilik Suryani. 2024. “Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV A SDN Patihan.” (20):1541–49.

Pratama, Vinia, Erna Yayuk, and Nur Arima. 2023. “PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA PENINGKATAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA SISWA KELAS IV SDN CANGGU 2 MELALUI MEDIA PETA KEBERAGAMAN BANGSAKU.” Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 08.

Safrudin, Ramses Hutagaol, Detri Amelia Chandra, Hasrijal, and Aidil Fahmi Saragih. 2024. “Penerapan Media Word Wall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Siswa Di Kelas Va SD S Tiga Hati Kepenuhan Hulu.” Jurnal MediaTIK: Jurnal Media Pendidikan Teknik Informatika Dan Komputer 7(2):74–77.

Sari, Mawar, Dwi Nandita Elvira, Natasya Aprilia, Salsabil Felicia Dwi R, and Nadia Aurelita M. 2024. “MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS DIGITAL UNTUK PELAJARAN BAHASA INDONESIA.” 18:205–18.

Septyana, Elsa, Nika Dewi Indriati, Intan Indiati, and Lilik Ariyanto. 2023. “Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X Boga 1 SMK Di Semarang Pada Materi Program Linear.” Jurnal Sains Dan Edukasi Sains 6(2):85–94.

Soedarnadi, Etyk Widjajanti, Dwi Sulisworo, Daerah Istimewa Yogyakarta, Universitas Ahmad Dahlan, and Daerah Istimewa Yogyakarta. 2022. “Pengembangan Media Pembelajaran Audiovisual Berbasis Masalah Berbantuan Google Classroom Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa.” Ideguru:Jurnal Karya Ilmiah Guru 7(3):267–73. doi: https://doi.org/10.51169/ideguru.v713.386.

Yestiani, Dea Kiki, and Nabila Zahwa. 2020. “Peran Guru Dalam Pembelajaran Pada Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dasar 4:41–47. doi: 10.36088/fondatia.v4i1.515.

Downloads

Published

2024-11-29