PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING MENGGUNAKAN MEDIA TANGRAM PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18438Keywords:
Learning Outcomes, Basic Learning Problems, Tangram MediaAbstract
This research is Classroom Action Research with the aim of finding out the use of tangram learning media to improve students mathematics learning outcomes in class I UPT SD Negeri 060912 Medan Denai through the Problem Based Learning model. The focus of this research is the use of tangram media and students mathematics learning outcomes. The subjects of this research were teachers and all class I students at UPT SD Negeri 060912 Medan Denai, totaling 21 students in the even semester of the 2023/2024 academic year. The data collection techniques used in this research are observation, tests and documentation. As for the results of the research in cycle I, student learning outcomes were in the sufficient category and in cycle II, student learning outcomes were in the high category. In line with this, student learning outcomes have also increased. Based on the results of the research that has been carried out, it can be concluded that the use of tangram learning media can improve the learning outcomes of class I students at UPT SD Negeri 060912 Medan Denai.Downloads
References
Astuti, A. K., & Rusmawati, D. (2021). Hubungan antara Kecerdasan Emosional dan Resiliensi pada Mahasiswa Tahun Pertama Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Empati, 10(5), 328–333.
Devita, Liza. 2015. Biodiesel Sebagai Bioenergi Alternatif Dan Prospeftif. Skripsi, Sekolah Tinggi Penyuluhan Pertanian Medan, halm 23-26.
Gunantara, dkk. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD, Vol.2(1).
Handayani, H., & Alamsyah, S. (2018). Penggunaan Media Timbangan dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika pada Materi Perkalian di Kelas II Sekolah Dasar. 1(Desember 2017), 61– 68.
Nurjanah, N., & Trimulyono, G. (2022). Pengembangan E-LKPD Berbasis Problem Based Learning untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis pada Materi Hereditas Manusia. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 11(3), 765-774.
Panjaitan, Febrinurty Charolyna, et al. "Penggunaan Media Tangram dalam Pembelajaran Segi Banyak di Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK) 4.6 (2022): 13374.
Pujiyanti, T., Romadhon, S., Ayu, R. T., Fairuzia, K. N., & Murtianto, Y. H. (2021). Jatibarang Local Wisdom Berbasis Adobe Animate sebagai Terobosan Pembelajaran Matematika Digital. AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 12(3), 360–369.
Rahmani, W., & Widyasari, N. (2018). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik di SMP N 3 Angkola Selatan. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), 1(2), 23- 35.
Ramadhani, A. 2017. Analisis Komponen Kimia Minyak Atsiri Kulit Kayu Manis (Cinnamomum Burmannii) Serta Uji Aktivitas Antioksidan Dan Antibakteri. Skripsi. Universitas Sumatera Utara. Medan.
Rusman. (2014). Model-model Pembelajaran (Mengembang kan Profesionalisme Guru). Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Slameto. Usman. 2011. Pengaruh Kreativitas Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Produktif Akuntansi di Kelas X SMK Negeri Batudaa. 6. Diakses pada 12 Maret 2016.
Wulan Rahayu Syachtiyan, Novi Trisnawati. (2021). Analisis Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Di masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol 2.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.