PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP PENGUASAAN KOSAKATA (VOCABULARY) PESERTA DIDIK DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF PADA MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS KELAS I SD NEGERI 090612 MEDAN TAHUN PEMBELAJARAN 2024/2025

Authors

  • Roslitha Uli Banjarnahor Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Marah Doly Nasution Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Dermawan Nasution Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18327

Keywords:

vocabulary mastery, interactive learning media

Abstract

This Classroom Action Research aims to improve class I students' vocabulary mastery through interactive learning media (Animation) at SD Negeri 060912 Medan for the 2024/2025 academic year. Initial observations showed that students' vocabulary mastery was not in accordance with the expected development. Only 8 out of 21 students were able to recognize English vocabulary well, while most had difficulty recognizing vocabulary because it was rarely found and the memory of class 1 students was still low. Overcoming this problem, research uses interactive learning media to improve the ability to master vocabulary. There were 21 students (12 men and 9 women) as subjects. The research instruments included observation sheets, LKPD, and pretest and posttest cycles 1 and 2. The research results showed a significant increase in vocabulary mastery: in cycle I, 38.95%) of students had not reached the Criteria for Achievement of Learning Goals (KKTP), while in cycle II, 81.00% of students have exceeded the KKTP. This shows that the use of interactive learning media is effective in increasing students' vocabulary mastery.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustien, R., Umamah, N., & Sumarno, S. (2018). Pengembangan media pembelajaran video animasi dua dimensi situs Pekauman di Bondowoso dengan model ADDIE mata pelajaran sejarah kelas X IPS. Jurnal Edukasi, 5(1), 19.

Amanda, Nofa Putri. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dalam Pengenalan Komunikasi Dasar Bahasa Inggris Berbasis Macromedia Flash Kelas V SD/MI. Diss. UIN Raden Intan Lampung, 2019

Chang, T. Y., Hong, G., Paganelli, C., Phantumvanit, P., Chang, W. J., Shieh, Y. S., & Hsu, M. L. (2020). Innovation of dental education during COVID-19 pandemic. Journal of Dental Sciences, 155.

Hanikah, H., Faiz, A., Nurhabibah, P., & Wardani, M. A. (2022). Penggunaan Media Interaktif Berbasis Ebook di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7352–7359.

Hasibuan, Humaidah Br, Zulkipli Nasution, and Miftahul Zannah. "Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Inggris Menggunakan Media Audio Visual Pada Anak Usia 5-6 Tahun di RA Babussalam." Jurnal Raudhah 9.1 (2021).

Hasmira, Anwar, & Yusuf, M. (2017). Penggunaan media pembelajaran video animasi untuk meningkatkan hasil belajar PKn pada siswa kelas IV di SD Negeri 1 Ngapa. Jurnal Wahana Kajian Pendidikan IPS, 1(2), 128–137.

Mulyati, Y. (2017). Kosakata siswa sekolah dasar kelas rendah (kajian jenis kata, bentuk kata, jenis makna, dan medan makna). Bahasa dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, dan Pengajarannya, 45(1), 99-107.

Noermanzah, N. (2017). Struktur Kalimat Tunggal Bahasa Sindang di Kota Lubuklinggau dan Pengaruhnya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 2.

Nuraini, N. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Memahami Kosa Kata Benda Melalui Implementasi Media Gambar Untuk Peserta Didik Tunarungu SDLB . DIDAKTIKA : Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(1), 28–35.

Nurjannah, N. (2016). Peningkatan kemampuan penguasaan kosakata melalui kartu huruf bergambar siswa kelas II SDN 5 Soni. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(8), 119-169.

Panjaitan, N. Q. (2020). Pengaruh media pembelajaran digital animasi dan kepercayaan diri terhadap hasil belajar pendidikan agama Islam anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 588–596.

Pauji, M. (2017). Pengaruh penguasaan kosakata terhadap kemampuan berpidato (siswa kelas X SMK Al-Huda Turalak). Diksatrasia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 268-272.

Pramesti, U. D. (2015). Peningkatan penguasaan kosakata bahasa Indonesia dalam keterampilan membaca melalui teka-teki silang (penelitian tindakan di kelas VI SDN Surakarta 2, Kecamatan Suranenggala, Kabupaten Cirebon, Jawa Barat). Puitika, 11(1), 82-93

Downloads

Published

2024-09-30