PEMANFAATAN MEDIA TANGRAM BERBASIS NUMBER HEAD TOGATHER UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PADA MATERI BANGUN DATAR

Authors

  • Egita Widya Astuti - Universitas Sebelas Maret
  • Desi Nur Amalia Universitas Sebelas Maret
  • Riyadi Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18209

Keywords:

Number Head Together, Tangram Media, Mathematics

Abstract

Math lessons that are considered scary by students make it difficult for them to understand the material presented by the teacher. This assumption makes researchers want to improve learning to be fun. This study aims to improve the learning outcomes of students on flat building materials with the use of tangram media based on the Number Head Together learning model for class II at SDN Tunggulsari 02. This research was conducted in two cycles consisting of 2 times of learning implementation. The number of participants was 14 students. The results showed that the learning outcomes of students increased with an average score of 64.28 in cycle I and then increased to 86.42 in cycle II. Teacher activity in this study also increased by 33.03%. Starting from cycle I which got a percentage of 54.76% and increased to 87.79%. So it is concluded that the application of the NHT model assisted by tangram media can improve the learning outcomes of students in class II flat building material at SDN Tunggulsari 02.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfiansyah, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar. JTIEE (Journal of Teaching in Elementary Education), 2(1), 85-93.

Anggraini, & Mustika, D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Permainan Tangram dalam Pembelajaran Bangun Datar pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Islam Surya Buana Kota Malang. Malang: Universitas Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Asmoro, M., Setiawan, D., & Waluyo, E. (2023). Model NHT Berbantu DAVI dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik SD. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(2), 114–123.

Atmaja, I. M. D. (2020). Filsafat ilmu sebagai pembentuk karakteristik pengembangan media pembelajaran matematika. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 10(1).

Cikka, H. (2020). Strategi Komunikasi Guru Memotivasi Peserta Didik Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Al-Mishbah: Jurnal Ilmu Dakwah dan Komunikasi, 15(2), 359-38.

Ismayati, L., Muslich, M. S., Jati, G., & Sugiono, K. N. (2024). Implementasi Pembelajaran Konsep Luas dan Keliling Bangun Datar Materi Geometri Berbasis Media Tangram untuk Peserta didik Kelas IV SD Tambakaji 02. MISTER: Journal of Multidisciplinary Inquiry in Science, Technology and Educational Research, 1(3b), 930–939.

Kurnia, Damayanti dan Kuswoyo (2019). Kefektifan Model Pembelajaran Number Head Together (NHT) Berbantu Media Puzzle terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(2), 192-201.

Mawaddah, M., Karim, K., & Sanawati, S. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa melalui Model Problem Based Learning dengan Cooperative Learning tipe Numbered Heads Together (NHT). Gawi: Journal of Action Research, 1(1), 8-13.

Merdja, J., & Restianim, V. (2022). Penggunaan Batang Napier sebagai Media Pembelajaran bagi Guru Matematika SDK Onekore I. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 47-57.

Mufti, N. N., Pranata, O. H., & Muharram, M. R. W. (2022). Tangram Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 5(2), 93-99.

Ninawati, M., Wahyuni, N., & Rahmiati, R. (2022). Pengaruh Model Artikulasi Berbantuan Media Benda Konkret terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas Rendah. Jurnal Educatio Fkip Unma, 8(3), 893-898.

Nurfadhillah, S., Barokah, S. F., Nur’alfiah, S., Umayyah, N., & Yanti, A. A. (2021). Pengembangan Media Audio Visual pada Pembelajaran Matematika di Kelas 1 MI Al Hikmah 1 Sepatan. PENSA, 3 (1). 149-165.

Panjaitan, F. C., Muliani, R., Kurnia, N., & Sipayung, M. D. (2022). Penggunaan Media Tangram dalam Pembelajaran Segi Banyak di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 13373-13377.

Sabilla, Irianto dan Badarudin (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Materi Keliling dan Luas Bangun Datar Menggunakan Animasi Powtoon di Kelas IV SD Universitas Muhammadiyah Purwokerto. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(3), 354-364.

Sunaengsi, C. (2016). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Mutu Pembelajaran pada Sekolah Dasar Terakreditasi A. Mimbar Sekolah Dasar, 3(2), 183-190.

Susilastuti, V., & Permana, N. (2021). Efektivitas Media Tangram Berpetak terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Journal on Education, 4(1), 7-13.

Wahdini. (2019). Pembelajaran Matematika Untuk Calon Guru MI/SD. Medan: CV Widya Puspita.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936.

Downloads

Published

2024-09-30