PENERAPAN MODEL PJBL UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN ISI PUISI PADA PESERTA DIDIK KELAS VB SD AL FIRDAUS TAHUN AJARAN 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18192Keywords:
Pjbl, Understanding the Content, PoetryAbstract
Understanding the content of poetry is important for students, because they can capture the message contained in it. However, understanding the content of poetry in VB students of Al Firdaus Elementary School in the 2023/2024 school year is still low. This study was conducted with the aim of increasing understanding of the content of poetry through the application of the PjBL to VB students of Al Firdaus Elementary School in the 2023/2024 school year. This class action research uses data collection techniques in the form of observation and tests with data analysis techniques flowing in the form of reducing data, presenting data, and verification. The results of this study are that in cycle I students who are complete to understand the contents of the poem are 62.5% and in cycle II are 91.67%. So, it can be concluded that the application of the PjBL can improve understanding of the content of poetry in VB students of Al Firdaus Elementary School in the 2023/2024 school year.Downloads
References
Agustina, B. V. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kecerdasan Emosional dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa SD Negeri di Kabupaten Ponorogo. Widyabastra: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(1), 19-23.
Ahwan, M. T. R., & Basuki, S. (2023). Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa melalui Aktivitas Kebugaran Jasmani Menggunakan Model Project Based Learning (PjBL) SMA Negeri 3 Banjarbaru. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 9(1), 106-119.
Alatas, M. A., & Albaburrahim. (2021). Penggunaan Teknik Modelling Digital untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Puisi pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ibriez: Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 6(2), 177-192.
Astuti, L. F., & Humaira, M. A. (2022). Analisis Puisi “Puisi untuk Ibu” Karya Muhammad Ichsan dengan Pendekatan Struktural. Karimah Tauhid, 1(1), 48-57.
Ayuningrum, Y. S., & Saputra, H. J. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) terhadap Keterampilan Pemecahan Masalah pada Pembelajaran IPAS. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(2), 6960-6969.
Azizah, A., & Fatamorgana, F. R. (2021). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas bagi Guru dalam Pembelajaran. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15-22.
Azzahra, U., Arsih, F., & Alberida, H. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Project-Based Learning (PjBL) terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta Didik pada Pembelajaran Biologi: Literature Review. Biochephy: Journal of Science Education, 3(1), 49-60.
Desfitri, F. Z., & Hastuti, H. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis Video Vlog untuk Meningkatkan Keterampilan Siswa KI 4 pada KD 4.7 dalam Pembelajaran Sejarah di SMA N 3 Payakumbuh. Jurnal Kronologi, 4(2), 98-111.
Febrianingsih, D. (2021). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 2(2), 21-39.
Fitri, A., Firdaus, F., Kardi, J., Akhyar, Y., Zalisman, Z., & Ramadhan, S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 12(1), 1-12.
Ilham, M., & Amal, A. (2023). Implementasi Model Project Based Learning Berbasis Teori Belajar Kolaboratif dalam Pembelajaran Konsep Dasar IPA SD. Madako Elementary School, 2(2), 172-180.
Putri, P. M. (2023). Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Minat dan Pemahaman Makna dan Menulis Puisi Siswa. Sitasi Ilmiah, 1(2), 1-10.
Rahayu, D. M., Putri, Y. A., Wahyuni, M. I., & Aeni, K. (2023). PjBL Implmentasi Model Pembelajaran PjBL Berbantuan Media Word Wall pada Materi Norma dan Aturan Kelas V SD Pancasila. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 2368-2377.
Rahman, E. A. (2023). Pembelajaran Mentransformasikan Puisi ke dalam Musikalisasi Puisi dan Dampaknya terhadap Pemahaman Makna Puisi (Doctoral Dissertation). Tersedia dari Repository UNPAS.
Riani, N., Ngatman, N., & Suryandari K. C. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman pada Siswa Kelas V SD6 Jatisari Kecamatan Kedungreja Kabupaten Cilacap Tahun Ajaran 2020/2021. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(2), 568-575.
Riyanto, S., Chamdani, M., & Ngatman, N. (2023). Penerapan Merode Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review (P4QR) untuk Meningkatkan Ketrampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV di SDN Tunjungseto Tahun Ajaran 2021/2022. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(1), 174-178.
Rizkianida, R., Wuryandini, E., Suneki, S., & Tunjungsari, D. R. (2023). Penerapan Model Project Based Learning pada Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep IPAS pada Siswa Kelas IV SD Negeri Pandeanlamper 1. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 1450-1456.
Salsabila, L. A., Ngatman, N., & Chamdani, M. (2024). Penerapan Project Based Learning (PjBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA tentang Perubahan Wujud Benda Akibat Kalor pada Siswa Kelas V. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 12(1), 395-402.
Santoso, T. D. P. (2022). Rancangan Pembelajaran Berkarakteristik Inovatif Abad 21 Pada Materi Penguat Audio Dengan Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) di SMKN 1 Adiwerna. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 276-287.
Sari, R. K. (2023). Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Mata Kuliah Matematika Diskrit. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 11-19.
Suciani, T., Lasmanawati, E., & Rahmawati, Y. (2018) Pemahaman Model Pembelajaran sebagai Kesiapan Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Mahasiswa Program Studi Pendidikan Tata Boga. Media Pendidikan, Gizi dan Kunlineri, 7(1), 76-81.
Wulan, N. S., Wulandari, W., & Haftani, D. A. (2022). Persepsi Siswa Sekolah Dasar terhadap Kegiatan Literasi Membaca dengan Metode Read Aloud: Upaya Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(4), 1194-1202.
Yunani, Y. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Mendeskripsikan Isi Puisi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia dengan Strategi Pembelajaran Inquiry Siswa Kelas II SDN Bajang Kecamatan Balong. Wahana Kreatifitas Pendidik (WKP), 3(1), 92-99.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.