PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUGMENTED REALITY PADA MATERI SISTEM TATA SURYA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Benedictus Andrea Setyawan Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya
  • Julius Bata Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18148

Keywords:

augmented reality, solar system, ADDIE, unity

Abstract

The solar system is a crucial topic in natural science education for sixth-grade elementary students. However, it often challenges students due to its abstract nature and the limitations of traditional teaching media. This research aims to create augmented reality (AR)-based learning media specifically for the solar system topic. The development of this AR media follows the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) and utilizes the Unity game engine along with Vuforia for AR technology. The evaluation process involved black-box testing and feasibility assessments conducted by teachers. The results indicate that all core functionalities of the application operate correctly, and the media is deemed effective and appropriate for teaching the solar system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ammatulloh, Z.F.N, Prasasti, P. A. T., & Agustianti, T.L. (2023). Pengembangan Media Space Book Berbasis QR Code Materi Tata Surya dengan Penguatan Karakter Gemar Membaca pada Kelas VI Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1) 4876-4886.

Arifin, E.A., Rahayu, D.W., Hidayat, M.T. & Rulyansah, A. (2023). Pengembangan Alat Peraga Tata Surya Untuk Meningkatkan Pemahaman IPA pada Materi Tata Surya Siswa Kelas VI SDN Benowo III Surabaya. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2). 12765-12771.

Fitriya, Y., Satiantoro, A.F.R.N., Sari, N. & Pratama, D. (2022). Media Pembelajaran Tata Surya Berbasis Virtual Reality Sebagai Inovasi Teknologi Era Society 5.0. EDUTECH: Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 2(3), 234-242

Hariadi, A. & Irwanto, D. (2022). Penerapan Metode Marker Based Tracking Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Pengenalan Tata Surya (Studi Kasus: Bimbingan Belajar Buah Hatiku Kec. Solear, Kab. Tangerang, Banten). Scientia Sacra: Jurnal Sains, Teknologi dan Masyarakat, 2(4), 394-405.

Hidayat, L. (2024). Pengembangan Media Belajar IPA Materi Tata Surya melalui Aplikasi Augmented Reality untuk Peningkatan Motivasi Belajar Siswa SD Negeri di Kecamatan Adiwerna Kabupaten Tegal. Jurnal of Education Research, 5(1), 781-794.

Inayah, A., Nasution, N.S., Lubis, Hariro, A.Z.Z. & Ramadhani, T. (2024). Pengembangan E-Modul Interaktif Materi Sistem Tata Surya di Sekolah Dasar. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(12), 338-348.

Makhasin, Z. & Utami, W.S. (2023). Pemanfaatan Teknologi Augmented Reality dalam Pembelajaran Tata Surya Berbasis Android. JUKI: Jurnal Komputer dan Informatika, 5(2), 301-313.

Sukma, C.W., Magunayasa, I.G. & Werang, B.R. (2023). Pengembangan Media Pebelajaran Digital Augmented Reality Berbasis Android Pada Materi Sistem Tata Surya untuk Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 4261-4275.

Waruwu, S. (2023). Peningkatan Pemahaman Konsep Tata Surya Siswa Kelas VI Melalui Pendekatan Model Problem Based Learning. Jurnal Ilmiah Mandalika Education, 1(2), 153-160.

Zaid, M., Razak, F. & Alam, A.A. F. (2022). Keefektifan Media Pembelajaran Augmented Reality Berbasis STEAM dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pembelajaran IPA Terpadu: PELITA, 2(2). 59-68

Downloads

Published

2024-10-24