ANALISIS KEMAMPUAN NUMERASI DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS IV BERBASIS PENDEKATAN TEACHING AT THE RIGHT LEVEL

Authors

  • Isna Maulida Universitas PGRI Semarang
  • Ikha Listyarini Universitas PGRI Semarang
  • Choirul Huda Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.18112

Keywords:

Numerical ability, Tarl, Mathematics

Abstract

This study aims to understand the level of numerational ability of the students in the learning of Mathematics in Class IV at SDN Pedurungan Lor 02 through the application of the Teaching at the Right Level approach. (TaRL). The method used is qualitative descriptive research with a case study approach. The study involved 30 pupils, classmates, and pupil teachers as sources. Data is collected through observations, interviews, and documentation. Data analysis is done using Miles and Huberman's theory, which covers the stages of data collection, data reduction, presentation of information, and conclusion. The results of the study show that the application of the Teaching at the Right Level (TaRL) approach is effective in improving the numeration skills of class IV pupils in the SDN Pedurungan Lor 02. Students were successfully grouped into low, medium, and high categories based on their numeration skills. TaRL application helps to identify the level of understanding of the student more accurately, so that learning can be tailored to the needs of each group. It shows that teaching strategies tailored to the level of apprenticeship can improve learning effectiveness, especially in developing numeration skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adi, N. N. S., Oka, D. N., & Surata, I. K. (2024). IMPLEMENTASI PENDEKATAN TEACHING AT THE RIGHT LEVEL (TARL) TERINTEGRASI KONSEP UNDERSTANDING BY DESIGN (UBD) UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SMA PADA PEMBELAJARAN BIOLOGI. Widyadari, 25(1), 157–172.

Akmalia, N. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Siswa SMP/MTs Kelas VIII di Kelurahan Belendung. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Aswita, D., Nurmawati, M. P., Salamia, M. S., Sarah, S., Si, S. P., Saputra, S., Kurniawan, E. S., Yoestara, M., Fazilla, S., & Zulfikar, S. (2022). Pendidikan Literasi: Memenuhi Kecakapan Abad 21. Penerbit K-Media.

Bagus, C. (2018). Analisis kemampuan representasi matematis siswa dalam menyelesaikan soal lingkaran pada kelas VII-B MTs Assyafi’iyah Gondang. Suska Journal of Mathematics Education, 4(2), 115–124.

Baharuddin, M. R., Sukmawati, S., & Christy, C. (2021). Deskripsi Kemampuan Numerasi Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Pecahan. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 90–101.

Boangmanalu, A. M., & Nasution, M. D. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa Smp. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(2), 10–16.

DESTI, M. (2023). PENGEMBANGAN INSTRUMEN PENILAIAN KINERJA PADA PEMBELAJARAN TEMATIK TERPADU BERBASIS KEARIFAN LOKAL KELAS II SEKOLAH DASAR. UNIVERSITAS LAMPUNG.

Faradila, A., Priantari, I., & Qamariyah, F. (2023). Teaching at the right level sebagai wujud pemikiran Ki Hadjar Dewantara di era paradigma baru pendidikan. Jurnal Pendidikan Non Formal, 1(1), 10.

Febrianti, S., Rahmat, T., Aniswita, & Fitri, H. (2023). Kemampuan Literasi Matematika dalam Menyelesaikan Soal Pisa pada Siswa Kemampuan Tinggi Berdasarkan Gender. Journal Of Social Science Research, 3(4), 10100–10109.

Febriyanti, C., & Irawan, A. (2017). Meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dengan pembelajaran matematika realistik. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(1).

Febriyanti, N. (2021). Implementasi konsep pendidikan menurut ki hajar dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1631–1637.

Fitriana, A. D. (2024). Strategi Kiai dalam Meningkatkan Literasi Santri di Pondok Pesantren Mambaul Hikmah Pasar Pon Ponorogo. IAIN Ponorogo.

Ghozali, I., & Nasehudin, T. S. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Pustaka Setia, 74.

Hartatik, S. (2020). Kemampuan Numerasi Mahasiswa Pendidikan Profesi Guru Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Education And Human Development Journal (EHDJ), 5(1), 32–42.

Huda, U. (2019). Analisis kemampuan representasi matematis siswa dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah matematika.

Kadarwati, A., & Malawi, I. (2017). Pembelajaran tematik:(Konsep dan aplikasi). Cv. Ae Media Grafika.

Khoiriah, K. (2022). Assessment for Learning Berorientasi Higher Order Thinking Skills untuk Menstimulus Kecakapan Literasi Numerasi. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(1), 127–144. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i1.740

Kusumaningsih, K., & Dewi, E. R. (2023). PENGARUH METODE PEMBELAJARAN MATEMATIKA TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI DAN KEMAMPUAN LITERASI MEMBACA KELAS 5 MIM KLASEMAN SUKOHARJO. UIN Surakarta.

Kusumastuti, A., & Khoiron, A. M. (2019). Metode penelitian kualitatif. Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP).

Listyaningsih, E., Nugraheni, N., & Yuliasih, I. B. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Pendekatan TarlModel PBL Dalam Matematika Kelas V SDN Bendan Ngisor. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisipline, 1(6), 620–627. https://doi.org/10.5281/zenodo.8139269

Meishanti, O. P. Y., & Fitri, N. A. R. (2022). Pengembangan rencana pelaksanaan pembelajaran (rpp) inspiratif pendekatan tarl berbasis PJBL melalui pembelajaran literasi sains materi virus. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 8(1), 1–13.

Mukromin, A. M., Kusumaningsih, W., & Suherni, S. (2024). Analisis Pembelajaran Berdiferensiasi terhadap Kemampuan Kolaboratif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(2), 1485–1499.

Pratiwi, A. D., Nugroho, A. A., Setyawati, R. D., & Raharjo, S. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Pada Siswa Kelas IV Di SD Negeri Tlogosari 01 Semarang. JANACITTA, 6(1), 38–47.

Ruwaida, H. S., Asiz, A. A., & Hartini, A. (2024). Penerapan Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) pada Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VIII. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 6(2), 993–1000.

Sugiyono, P. D. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&d dan Penelitian Pendidikan). In Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Sukardi, H. M. (2021). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi Dan Praktiknya (Edisi Revisi). Bumi Aksara.

Sumarni, W., Wijayati, N., & Supanti, S. (2019). Kemampuan kognitif dan berpikir kreatif siswa melalui pembelajaran berbasis proyek berpendekatan STEM. Jurnal Pembelajaran Kimia OJS, 4(1), 18–30.

Uno, H. B., & Koni, S. (2024). Assessment pembelajaran. Bumi Aksara.

Wibowo, H. S. (2023). Ice Breaker dan Pembelajaran. Tiram Media.

Widiyani, T. P., Wijayanti, I., & Siswanto, J. (2024). Analisis Kompetensi Pedagogik Mahasiswa PPL PPG Prajabatan dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(2), 145–155.

Widiyaningsih, E. A., & Hidayati, ulia M. (2016). ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI MELALUI PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS PROYEK. 19(5), 1–23.

Yonanta, A. F., Rigianti, H. A., & Purnomo, H. (2024). Peningkatan Kemampuan Literasi Dan Numerasi Dengan Model Pembelajaran Berdiferensiasi Siswa Kelas V Sd Negeri Tlogo. Jurnal Dikdas Bantara, 7(1), 76–87.

Downloads

Published

2024-11-26