MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPAS PESERTA DIDIK KELAS IV MELALUI PENDEKATAN CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING (CRT)

Authors

  • Suharyun Suharyun Universitas PGRI Madiun
  • Nurul Kusuma Dewi Universitas PGRI Madiun
  • Yeni Yudha Ekawati SD Negeri Banjarejo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17996

Keywords:

learning outcomes, IPAS learning, culturally responsive teaching approach

Abstract

Based on the results of observations at SDN Banjarejo Madiun, the problem in IPAS learning is the absence of variation in the delivery of material where teachers always use the lecture method and are only fixated on printed books. This makes the classroom situation boring so that students do not understand the material. The purpose of this study is to determine the learning outcomes of students after the implementation of the Culturally Responsive Teaching (CRT) approach in learning. The method used is classroom action research which is carried out in two cycles. The cycle carried out by the researcher includes action planning, implementation, observation and reflection. This research was conducted at SDN Banjarejo Madiun which is located at Jl. Sekolahan No. 16, Banjarejo, Taman District, Madiun City, East Java. The subjects in this Class Action Research are grade IV students for the 2023/2024 school year with a total of 28 students. This study shows that the learning outcomes of grade IV students of SDN Banjarejo Madiun increased after the implementation of the CRT approach with the percentage of completeness of learning outcomes from the first cycle of 57.14% to 78.57% in the second cycle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andreani, D., & Gunansyah, G. (2023). Persepsi Guru Sekolah Dasar tentang Mata Pelajaran IPAS pada Kurikulum Merseka. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(9), 1841-54.

Anwar, A. S. (2020). Pengembangan sikap profesionalisme guru melalui kinerja guru pada satuan pendidikan MTs Negeri 1 Serang. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 147-173.

Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.

Arini, D. A., Gianistika, C., & Rahmat, R. (2019). Penerapan Pendekatan Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar (Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas V SDN Rengasdengklok Selatan II). Jurnal Tahsinia, 1(1), 25-37.

Ariyani, B., & Kristin, F. (2021). Model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 353-361.

Dakhi, A. S. (2020). Peningkatan hasil belajar siswa. Jurnal Education and development, 8(2), 468-468.

Efendi, P. M., Muhtar, T., & Herlambang, Y. T. (2023). Relevansi Kurikulum Merdeka Dengan Konsepsi Ki Hadjar Dewantara: Studi Kritis Dalam Perspektif Filosofis-Pedagogis. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 548-561.

Fahri, L. M., & Qusyairi, L. A. H. (2019). Interaksi sosial dalam proses pembelajaran. Palapa, 7(1), 149-166.

Hamdi, S., Triatna, C., & Nurdin, N. (2022). Kurikulum merdeka dalam perspektif pedagogik. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(1), 10-17.

Khalisah, Huzamiatul., dkk. (2023). Penerapan PjBL (Project Based Learning) dengan Pendekatan CRT (Culturally Responsive Teaching) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bioteknologi Kelas X-7 SMA Negeri 5 Jember. Jurnal Biologi, 1 (5), 2023, Hal: 1-9.

Khasanah, I. M. (2023). Efektivitas pendekatan culturally responsive teaching (crt) untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas II sekolah dasar. ALIFBATA: Journal of Basic Education, 3(2), 7-14.

Laila, I., Pariati, E., & Widyati, E. (2024). Pengembangan Tes-tes Hasil Belajar. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 2(2), 12-25.

Machali, I. (2022). Bagaimana melakukan penelitian tindakan kelas bagi guru. Ijar, 1(2), 2022-12.

Mardiyanti, N. E. A., Kurdaningsih, K., & Sanjaya, I. G. M. (2024). Implementasi Pendekatan CRT untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VIII SMPN 13 Madiun. PENDIPA Journal of Science Education, 8(2), 126-130.

Marwa, N. W. S., Usman, H., & Qodriani, B. (2023). Persepsi Guru Sekolah Dasar Terhadap Mata Pelajaran Ipas Pada Kurukulum Merdeka. METODIK DIDAKTIK: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 18(2), 54-65.

Maskhanah, D. T. S., Lestari, A. B., & Dewi, N. R. (2023, July). Peningkatan kemampuan literasi sains peserta didik melalui pendekatan CRT (Culturally Responsive Teaching) dengan alat evaluasi berbasis kearifan lokal kesenian gamelan pada materi getaran dan gelombang. In Proceeding Seminar Nasional IPA.

Mulyasa, H. E. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka. Bumi Aksara.

Nasution, D. N., Efendi, U. R., & Yunita, S. (2023). Implementasi Pendekatan Pembelajaran Culturally Responsive Teaching pada Mata Pelajaran PPKN Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah, (1), 171-177.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.

Rahman, S. (2022, January). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Rosiyani, A. I., Salamah, A., Lestari, C. A., & Anggraini, S. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Ipas Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 10-10.

Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). Pengaruh aspek kognitif, afektif, dan psikomotor terhadap hasil belajar peserta didik. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 2(1), 1-9.

Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum merdeka belajar kampus merdeka: Sebuah kajian literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185-201.

Wulandari, A., & Ningsih, K. (2023). Meningkatkan Minat Belajar IPA melalui Penerapan Pendekatan Culturally Responsive Teaching (CRT) pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 19 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 6(2), 130-142.

Yunita, Y., Zainuri, A., Ibrahim, I., Zulfi, A., & Mulyadi, M. (2023). Implementasi kurikulum merdeka belajar. Jambura Journal of Educational Management, 16-25.

Downloads

Published

2024-10-25