IMPLEMENTASI NILAI-NILAI SOSIAL PADA EKSTRAKURIKULER PRAMUKA DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 LOMBOK BARAT
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17945Keywords:
Implementation, Social Values, Scout ExtracurricularsAbstract
This research aims to describe the implementation of social values in scout extracurricular activities at Madrasah Aliyah Negeri 1 West Lombok. This research uses a qualitative approach with a case study method. The types of data used are primary data and secondary data. ssData comes from subjects and informants. The data collection techniques used were observation, interviews and documentation. Data were analyzed using Miles and Huberman data analysis techniques. The results of the research show that there is an implementation of social values that have been implemented in scout extracurricular activities at MAN 1 West Lombok, namely: 1) Love, including an attitude of devotion to God such as carrying out the five daily prayers in congregation during camp which is formed from values devotion.; 2) Responsibility includes having an attitude of feeling of ownership towards a task that is given and must be completed well which is formed by the value of a sense of belonging.; 3) Harmony in life includes being fair in sharing consumption during camping activities which is formed on the value of justice.Downloads
References
Abadi. (2016). Aksiologi: antara etika, moral, dan estetika. KANAL: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(2), 187-204.
Allimin.(2017). Dinamika Psikologis Pengabdian Abdi Dalem Keraton Surakarta Paska Suksesi. Indigenous, Jurnal Ilmiah Berkala Psikologi Vol. 9, No. 2, November 2017: 26-36
Chandra, A. (2018). Hubungan perhatian orang tua dan iklim sekolah dengan disiplin pada siswa SMP N 2 Padang Tualang Kabupaten Langkat. Jurnal Psychomutiara, 1(1), 1-14.
Diswantika. (2022). Kajian Empati Budaya dalam Perspektif Filsafiah dan Ilmiah. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(1), 57-73.
Donobakti, Y. A., & Sinurat, R. C. (2016). Kesetiaan Dalam Perkara Kecil Sebagai Jalan Kekudusan. Logos, 13(1), 74-104.
Firmansyah, M. H. (2022). Sense Of Belonging Banser: Studi Atas Konsepsi Bela Negara Pendidikan Islam Di Satkoryon Banser Pasirian. Sirajuddin: Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan Islam, 1(2), 10-19.
Gunawan. (2023). Pengaruh Kepedulian Orang Tua Terhadap Pendidikan Agama Islam Anak Dalam Keluarga Di Dusun III Desa Sentang Kecamatan Teluk Mengkudu Kabupaten Serdang Bedagai. Nizam Sri Deli: Jurnal Penelitian dan Ilmu-ilmu Keislaman, 15(2), 180-186.
Haji, B. T. (2020). Pengertian Implementasi. LAPORAN AKHIR, 31.
Harahap, L. H. (2022). Penguatan Kecerdasan Sikap Multikultural (Sosiologis). Journal of Islamic Education El Madani, 2(1), 53-59.
Khairunnisa.(2021). Peran orang tua dalam mengembangkan perilaku berbagi dan menolong pada anak usia dini. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 4(1), 33-42.
Nurfirdaus, N., & Sutisna, A. (2021). Lingkungan Sekolah dalam Membentuk Perilaku Sosial Siswa. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2b), 895-902.
Pandit, I. G. S. (2016). Konsep Keadilan Dalam Persepsi Bioetika Administrasi Publik. Public Inspiration: Jurnal Administrasi Publik, 1(1), 14-20.
Pratiwi, S. I., Kristen, U., Salatiga, K., & Tengah, J. (2020). Pengaruh ekstrakurikuler pramuka terhadap karakter disiplin siswa sd. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 62-70.
Prayoga, K., & Nurfadillah, S. (2018). Membangun Kesalingpercayaan Dalam Proses Transfer Informasi Antara Petani Dan Penyuluh Pertanian. Building a Mutual Trust in the Process of Transferring Information Between Farmers and Agricultural Extension Officers. In Forum Penelitian Agro Ekonomi (Vol. 36, No. 02).
Priyanto, I., & Bahari, Y. (2021). Perilaku Menyimpang Siswa Kelas X Pada SMA Negeri 1 Rasau Jaya Kabupaten Kubu Raya. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 2(7).
Putri. (2018). Pendidikan Nilai-Nilai Sosial di Madrasah Aliyah Bilingual Kota Batu, Thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 107-130
Rahminawati, N., & Suhardini, A. D. (2015). Pengelolaan Program Bina Desa Sebagai Upaya Peningkatkan Kecerdasan Sosial (Penelitian Pada Siswa Kelas XI Di SMA Darul Hikam Dago-Bandung) â€. Prosiding Pendidikan Agama Islam, 88-93.
Subiyakto. (2019). Internalisasi nilai pendidikan melalui aktivitas masyarakat sebagai sumber belajar ilmu pengetahuan sosial. Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 17(1), 137-166.
Syafarani, S. (2023). Analisis Gaya Kepemimpinan Kepala Desa Dalam Menanamkan Sikap Demokrasi Di Masyarakat Desa Teluk Empening Kecamatan Terentang Kabupaten Kubu Raya (Doctoral Dissertation, Ikip Pgri Pontianak).
Welda, W., & Minartiningtyas, B. A. (2017). Sistem Informasi Pengelolaan Kerjasama Bidang Humas pada STMIK STIKOM Indonesia. Jurnal Sisfokom (Sistem Informasi Dan Komputer), 6(2), 86-92.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.