PENGEMBANGAN MEDIA “SI DATU” PADA PELAJARAN IPAS TOPIK “BAGIAN TUBUH TUMBUHAN” KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17930Keywords:
Learning Media, Android, Ispring SuiteAbstract
The goals of this study are threefold: first, to assist in the creation of the media "Si Datu" for use in the Science Lesson "Parts of Plants" in Fourth Grade Elementary School; second, to assess the media's usefulness in this context; and third, to collect feedback from both teachers and students on this topic. This study employs a method of research and development (R&D) that is often used in the manufacturing and validation of various goods. Analyse, Design, Develop, Implement, and Evaluate is the acronym for the ADDIE approach that this research follows. The study on the media "Si Datu" in the Science Lesson Topic "Parts of Plants" Grade IV that was produced yielded valid findings with an average validation percentage of 98% from media specialists. As compared to the 93% achieved by the subject matter expert. Further, 86% of fourth grade instructors and 98% of fourth graders responded to the survey. The study findings indicate that the creation of the "Si Datu" learning medium falls under the "Very Appropriate" category and is suitable for use in the classroom. Keywords: Learning Media, Android, Ispring SuiteDownloads
References
Andreani, D., & Gunansyah, G. (2023). Persepsi Guru Sekolah Dasar tentang Mata Pelajaran IPAS pada Kurikulum Merseka. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(9), 1841-54.
Ariyanti, D., Mustaji, & Harwanto. (2020). Multimedia Interaktif Berbasis Ispring Suite. Education and Development, 8(2), 381–389.
Cahyani, A., Hanafi, S., & Nulhakim, L. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Android Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas Viii Smpn 22 Kota Serang. Biodidaktika: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 17(2).
Chan, F., & Budiono, H. (2019). Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum IPA Berbasis Learning Cycle Bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(2), 166–175. https://doi.org/10.22437/gental a.v4i2.7919
Heswari, S., & Patri, S. F. D. (2022). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis Android untuk mengoptimalkan kemampuan berpikir kreatif siswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2715-2722.
Himmah, F., & Sulaikho, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Dengan Pemanfaatan Ispring Suite Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 5(4), 38-47.
Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2022). Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Materi Hidrokarbon. Jurnal Edutech Undiksha, 10(1), 117-125.
Kusumaningrum, D., & Sutarno. (2019). Perancangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia, 11(1), 10-20.
Nihlah, F. R. U., Purnamasari, V., & Suyitno, S. (2023). Pengembangan Media Interaktif Mipasandro (Media Ipas Berbasis Android) Bagi Mata Pelajaran Ipas Kelas Iv. Indonesian Journal of Elementary School, 3(2), 43-52.
Nurhamidah, S. D., Sujana, A., & Karlina, D. A. (2022). Pengembangan Media Berbasis Android Pada Materi Sistem Tata Surya Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1318-1329.
Nurhamidah, S. D., Sujana, A., & Karlina, D. A. (2022). Pengembangan Media Berbasis Android Pada Materi Sistem Tata Surya Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1318-1329.
Ramadhani, D., Fatmawati, E., & Oktarika, D. (2019). Pelatihan Pembuatan Media Evaluasi Dengan Menggunakan iSpring Di Sma Wisuda Kota Pontianak. Gervasi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 3(1), 24-33.
Wardhana, M. Y. S., & Trisnawati, S. (2016). Model Debat Aktif dan Media Dadu Kuis Untuk Mengembangkan Motivasi Belajar dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SD. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 6(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.