PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS KARTU PENGPAS (PENGETAHUAN IPAS) UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR IPAS KELAS IV SD

Authors

  • Avila Dameria Universitas Kristen Satya Wacana
  • Firosalia Kristin Universitas Kristen Satya Wacana

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.17652

Keywords:

Learning Media, PengPAS Card, Learning Motivation, Learning Outcomes, IPAS

Abstract

This research aims to develop learning media based on the PengPAS Card (Science and Technology Knowledge) in order to increase the motivation and learning outcomes of science science in Grade IV of elementary school. This research uses the Research and Development (R&D) method, with the stages of product analysis, development, and testing effectiveness. Data was collected through interviews with grade IV teachers, observations, and expert validation. The validity of the PengPAS card media obtained a score of 95%, with the category of very good, and validation by material experts obtained a score of 93%. The practicality of the media is also considered very good with 95% of the students' responses. The learning motivation of students increased significantly, from 33% or 8 students who had very low motivation and 65% with a total of 16 students in the low category, to 83% very high with the number of 20 students and 17% high with the number of students 4, after using the PengPAS card. The results of the independent samples test showed a significance of 0.000 < 0.005, with an average score of 60.42 and a postest score of 90.04, indicating a significant improvement in learning outcomes. In conclusion, the PengPAS card media is effective in increasing the motivation and learning outcomes of science science in grade IV elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alimuddin, A., Juntak, J. N. S., Jusnita, R. A. E., Murniawaty, I., & Wono, H. Y. (2023). Teknologi dalam pendidikan: Membantu siswa beradaptasi dengan revolusi industri 4.0. Journal on Education, 5(4), 11777-11790.

Anggraini, D. (2019). Pengembangan Kartu Uno Bundo untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN Bantulan. BASIC EDUCATION, 8(10), 1-013.

Arwati, A., & Oktaviani, A. M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Komik untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Pelita Calistung, 4(2), 121-138.

Azizah, A. R. (2019). Pengembangan Media Kartu Loker Dalam Pembelajaran IPS Materi Keragaman Suku Bangsa Dan Budaya Kelas IV. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 1-11.

Ernawati, E., Marsithah, I., & Jannah, M. (2024). Pengembangan Modul Project IPAS berbasis Lingkungan dalam Kurikulum Merdeka pada Fase E. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP, 5(1), 50-63.

Fadillah, N., Pratama, A., & Febriantina, S. (2021). Pengembangan Desain Pelatihan Penggunaan Digital Learning Platform Bagi Mahasiswa Bidang Pendidikan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(2), 387-400.

Gumilang, M. R., Wahyudi, W., & Indarini, E. (2019). Pengembangan media komik dengan model problem posing untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 185-196.

Jainiyah, J., Fahrudin, F., Ismiasih, I., & Ulfah, M. (2023). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304-1309.

Ningsih, V. M., & Gunansyah, G. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Kuartet QR Code dalam Pembelajaran IPS Materi Peristiwa Kebangsaan Masa Penjajahan Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(4), 858-867.

Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., & Hasna, S. (2022). Menerapkan metode pembelajaran berorientasi student centered menuju masa transisi kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 8839-8848.

Pratiwi, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet terhadap Hasil Belajar Siswa pada Muatan Pembelajaran IPS Kelas IV UPT SPF SD Negeri Gunung Sari I Kota Makassar.

Ramadhan, K. C. (2017). Pengembangan Kurikulum Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama Islam Di Sdit Permata Bunda Iii Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Sari, S. M., Sukarno, S. S., & Matsuri, M. M. (2023). Problematika pelaksanaan pembelajaran IPAS kurikulum merdeka materi masyarakat yang beradab kelas IV sekolah dasar. Didaktika Dwija

Siswondo, R., & Agustina, L. (2021). Penerapan strategi pembelajaran ekspositori untuk mencapai tujuan pembelajaran Matematika. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 1(1), 33-40.

Syahid, I. M., Istiqomah, N. A., & Azwary, K. (2024). Model Addie Dan Assure Dalam Pengembangan Media Pembelajaran. Journal of International Multidisciplinary Research, 2(5), 258-268.

Wardani, N. W., Kusumaningsih, W., & Kusniati, S. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(1), 134-140.

Downloads

Published

2024-11-22